Annons

Canon 30D

Produkter
(logga in för att koppla)

emlin

Medlem
Jag har blivit erbjuden att köpa en begagnad canon 30D för 3500, men jag är total nybörjare vilket innebär att jag inte vet vad som är prisvärt eller inte. Har för mig det medföjde ett extra objektiv.

Vad jag har förstått så är det en bra kamera men som har några år på nacken. Är det bättre att satsa på en senare modell eller får man mindre för pengarna isåfall? Vad skulle ni rekommendera?
 
Jag har blivit erbjuden att köpa en begagnad canon 30D för 3500, men jag är total nybörjare vilket innebär att jag inte vet vad som är prisvärt eller inte. Har för mig det medföjde ett extra objektiv.

Vad jag har förstått så är det en bra kamera men som har några år på nacken. Är det bättre att satsa på en senare modell eller får man mindre för pengarna isåfall? Vad skulle ni rekommendera?

30D är en robust byggd kamera så tål lite stryk och taskigt väder, men det är ingen undervattenskamera. Den har en 8MP sensor som är bra, ISO-prestanda i nivå med 40D, 50D, 450D, 500D etc. Den har rätt snabb AF och tar 4,9 bilder/sek i serie, upp till 40 st JPG eller 11 st RAW.

Jag bytte från 30D till 40D för större LCD (3" vs. 2.5"), snabbare seriebildstagning (6,4 vs. 4,9) och några fler pixlar (10 vs. 8)

Den saknar nymodigheter som LiveView, möjlighet att filma etc., men som fotokamera, utomhus, för rörliga motiv passar den mycket bra.

En 30D i fint skick med kanske 10.000 exponeringar är säkert värd 3500kr.

Objektiv ingår inte till det priset. Då, 2006, ingick ett skitdåligt 18-55mm utan IS och det vill du INTE ha. Köp de objektiv DU vill ha, det finns hur mycket som helst att välja på på beg-marknaden till överkomliga priser.
 
Frugan min köpte sig en begagnad (oanvänd) 30D för ett år sedan, gav 3000kr utan optik. Vilket va ett grymt bra pris då.
Idag är väl 3000kr "riktpris" för en beg 30D i bra skick. 18-55 utan IS ligger väl på 300-400kr, så pruta du en slant om den är i bra skick, är den i sämre skick å välanvänd, pruta en stor slant.

30D va en grymt bra kamera för några år sedan, den är inte sämre nu, även om det finns bättre.
 
30D är en robust byggd kamera så tål lite stryk och taskigt väder, men det är ingen undervattenskamera. Den har en 8MP sensor som är bra, ISO-prestanda i nivå med 40D, 50D, 450D, 500D etc. Den har rätt snabb AF och tar 4,9 bilder/sek i serie, upp till 40 st JPG eller 11 st RAW.

Jag bytte från 30D till 40D för större LCD (3" vs. 2.5"), snabbare seriebildstagning (6,4 vs. 4,9) och några fler pixlar (10 vs. 8)

Den saknar nymodigheter som LiveView, möjlighet att filma etc., men som fotokamera, utomhus, för rörliga motiv passar den mycket bra.

En 30D i fint skick med kanske 10.000 exponeringar är säkert värd 3500kr.

Objektiv ingår inte till det priset. Då, 2006, ingick ett skitdåligt 18-55mm utan IS och det vill du INTE ha. Köp de objektiv DU vill ha, det finns hur mycket som helst att välja på på beg-marknaden till överkomliga priser.


Med total nybörjare menas just total nybörjare, så ISO-prestanda säger mig i princip ingenting. Har fotat lite med analog systemkamera tidigare men har inte koll på begreppen. Känner att jag borde läsa på lite.

Om jag kan tänka mig att lägga ut max 4000, borde jag satsa på någon annan kamera/modell istället? Vad skiljer modellerna åt i den nämnda prisklassen?
 
Frugan min köpte sig en begagnad (oanvänd) 30D för ett år sedan, gav 3000kr utan optik. Vilket va ett grymt bra pris då.
Idag är väl 3000kr "riktpris" för en beg 30D i bra skick. 18-55 utan IS ligger väl på 300-400kr, så pruta du en slant om den är i bra skick, är den i sämre skick å välanvänd, pruta en stor slant.

30D va en grymt bra kamera för några år sedan, den är inte sämre nu, även om det finns bättre.

Jag som hatar att pruta. Ställer samma fråga i imlägget ovan, vad skulle du annars rekommendera i prisklassen?
 
Jag som hatar att pruta. Ställer samma fråga i imlägget ovan, vad skulle du annars rekommendera i prisklassen?

Det finns du en del nya systemkameror som med helt ok objektiv kostar kring 5000:-. Med lite tur så kanske du kan få tag på en sån på mellandagsrean för närmare 4000? Fördelen är att du har garanti på grejorna.
Bildkvalitetsmässigt tror jag att dessa 5000 kronorskameror ligger på samma nivå som 30D. 30D är inte direkt en liten och smidig kamera.
 
Om jag kan tänka mig att lägga ut max 4000, borde jag satsa på någon annan kamera/modell istället? Vad skiljer modellerna åt i den nämnda prisklassen?

4000 är en väldigt tajt budget om man vill ha en systemkamera. Oftast får man bara kerahuset för det priset. Sen vill man ju ha några objektiv... Men jag ser att några internetbutiker har börjat med mellandagsrean redan. Ser att det finns en Sony A330 + DT 17-55 för 4000. Det är ett prisvärt instegspaket.

Så rådet att invänta mellandagsrean är bra.

/Lars
 
Jag som hatar att pruta. Ställer samma fråga i imlägget ovan, vad skulle du annars rekommendera i prisklassen?

Vi har ingen aning om vad du vill plåta. Du behöver inte kunna något om teknik, det räcker med att du vet vad du vill skapa.

Barnen inomhus i halvtaskigt ljus?
Landskap?
Närbilder på blommor och bin?
Flygande fåglar i regn och rusk?
Isbjörnar på Grönland? (om det nu är där de bor...)
Semesterkamera för att fånga minnen?
Porträtt?
Bröllop?
Innebandy?

Vill du kunna använda kameran även för att filma?

Skall den vara liten och lätt, eller är det ok om din kameraväska väger 5 kilo?
 
Vi har ingen aning om vad du vill plåta. Du behöver inte kunna något om teknik, det räcker med att du vet vad du vill skapa.

Barnen inomhus i halvtaskigt ljus?
Landskap?
Närbilder på blommor och bin?
Flygande fåglar i regn och rusk?
Isbjörnar på Grönland? (om det nu är där de bor...)
Semesterkamera för att fånga minnen?
Porträtt?
Bröllop?
Innebandy?

Vill du kunna använda kameran även för att filma?

Skall den vara liten och lätt, eller är det ok om din kameraväska väger 5 kilo?


Hade tänkt ha med mig kameran när jag ska ut och resa så då blir det mest landskapsmotiv, förutom det skulle jag tycka det var roligt att lära mig ta bra porträttbilder.
Film ett + men inget nödvändigt.

Liten och lätt är väl relativt, har känt på denna 30d och den var helt ok storleksmässigt.
 
4000 är en väldigt tajt budget om man vill ha en systemkamera. Oftast får man bara kerahuset för det priset. Sen vill man ju ha några objektiv... Men jag ser att några internetbutiker har börjat med mellandagsrean redan. Ser att det finns en Sony A330 + DT 17-55 för 4000. Det är ett prisvärt instegspaket.

Så rådet att invänta mellandagsrean är bra.

/Lars

Jo, jag vet det. Därför jag tittar på begagnade kameror.
Grabben som skulle sälja kameran rekommenderade annars Canon 400D och Nikon D40 som tydligen låg runt 3000 begagnat. Hur skiljer sig dessa från 30D?
 
Det finns du en del nya systemkameror som med helt ok objektiv kostar kring 5000:-. Med lite tur så kanske du kan få tag på en sån på mellandagsrean för närmare 4000? Fördelen är att du har garanti på grejorna.
Bildkvalitetsmässigt tror jag att dessa 5000 kronorskameror ligger på samma nivå som 30D. 30D är inte direkt en liten och smidig kamera.

Om bildkvalitén ligger på samma nivå, vad är fördelarna med 30D?
 
Hej,
30D är bra men för det du vill göra skulle jag hellre köra en 450D. Den har 12MP istället för 8MP och tar riktigt skarpa bilder, är nästan lika snabb, har likvärdig AF, har bättre LCD, är lika lätt eller lättare att använda, väger lite mindre, negativt är att den har ett mindre batteri som bara håller 500 bilder jämfört med 800 i 30D.

En beg. EOS 450D i bra skick kostar 3750kr.
Lägg till ett beg. EF-S 18-55 IS objektiv för 1000kr.
Om du inte får med något minneskort till kameran köper du ett nytt SanDisk Extreme III SDHC (20MB/s) 8GB för 325kr hos Dustin.

Tips: skippa EOS 400D, 450D är mycket bättre.
 
30d

Om bildkvalitén ligger på samma nivå, vad är fördelarna med 30D?

Byggkvaliteten och handhavandet.

För mig skulle valet vara skitenkel om det stod mellan dem. Varje dag 30D.

För mig ligger den mycket bättre i handen, jag kommer åt alla inställningar via knappar och rattar på kameran och slipper gå in i meny för att ändra diverse inställningar.

Som någon sa, 30D var en skitbra kamera för några år sen och den har inte blivit sämre. Bara det att andra kamereror blivit bättre.
Det gick att ta fantastiska bilder med den då och det gör det fortfarande.
 
Samt lite tåligare, lite större, lite tyngre.

Jag funderar faktiskt att byta min 30D mot en 400D/450D för att få ett smidigare walk-around-hus.

Jag har och har haft 30D, 40D, 400D, 450D (2 st) och 500D.
Jag var riktigt riktigt nöjd med 450D, både bildkvalitet och handhavande. Den har direktknappar för det mesta och "min meny" för snabbt åtkomst av ytterligare funktioner. Det jag saknade mest var separata rattar för tid/bländare, joystick för AF-punktval, ISO 3200 samt egen WB i grader Kelvin. Den är helt klart lättare att bära, men regnare det så får man skydda kameran.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.