Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 30D vs. D200 speciella krav.

Produkter
(logga in för att koppla)

karmakid

Aktiv medlem
När jag fotar för att tjäna pengar görs det som vimmelfotograf på klubbar, fester osv..
Vid dessa tillfällen används blixt i mer än 99% av bilderna. Det är ofta mörkt och autofokus har varit ett problem med min ganska mörka sony 18-70 - 3,5/5,6.

Ja har möjlighet at tfå en ny kamera delvis sponsrad av företaget men har hamnat i lite dilemma.

Saker jag prioriterar högt är snabb AF i mörka miljöer, bra blixt prestanda. VIDA objektiv. Jag fotar knappt i nåt annat än 18 med sonyn. Det är nämligen ofta trångt om utrymme.
Bildkvalitet när jag jobbar är såklart ett plus men eftersom de flesta bilder skall läggas upp på nätet som jpegar ala max 800x600 så är det inte högst prioritet på jobbobjektivet.

Privat: gillar jag att ta bilder i lågt ljus, kvällar parker gator porträtt i lågt naturligt ljus, här spelar ju snabb AF kanske mindre roll och bildkvalitet en större.

Systemen jag kollat på är följande:
Canon 30D 7300sek
Canon 17-55 2,8 IS ca 6500sek
(el 17-40 ca4500kr)
580EX eller begagnad 550 eller liknande.

50/1.8 700:-
blixt gratis om under 3kkr


Nikon D200 9500
Tokina 12-24 3200
50/1.8 700:-
sb-800

Det övre är mer anvädnbart på fritiden med längre zoom och lägre bländare samt IS.
Det undre är roligt med vid vinkel, men mindre användbart på fritiden. Är orolig för att Nikon systemet ska fokusera dåligt i mörker dock, nån som har erfarenhet? Ska även kika på begagnat, nåra tips för att undvika att bli pålurad trasiga gluggar?

PS. Priserna är i Kina, därav nivån.
 
Hmm, de ser ut som att du får mer för pengarna med canon, men jag vet inte om en d80 kanske hade kunnat vara intressant istället för d200?

Jag tycker det verkar som ett nikonsystem kan ge dig flera fördelar i de situationer som du anger, den främsta är väl nikons blixtsystem som enligt massa utsagor jag har läst ät mkt bättre än canons. Jag är också ganska övertygad om att AF på nikonkameran är bättre än den som sitter i canons motsvarighet. Då behöver du ju dock en ljusstark zoom, har du tittat på om en sigma 18-50 2.8 eller en tokina 17-50 2.8? De kanske kan vara något? Båda gluggarna gör bra ifrån sig i tester om man får ett bra exemplar.

Dock så har du ju IS på canonen som du nämner, och möjligen bättre prestanda på hög ISO, jag är inte helt säker på att skillnaden är så stor mellan 30D och D80.
 
I mörka miljöer har D200 en stoooor fördel som inte nämnts ännu.......den mycket bättre sökaren! Både större och ljusare än EOS 30D gör livet som fotograf både lättare och roligare :)

EOS 30D kanske brusar något mindre på höga ISO men detta är något som i praktiken inte gör sån väldig skillnad, mest för "pixelpeepers". Bägge är fullt användbara på ISO 800, 30D:n kanske även på ISO 1600.

För mig är den bättre sökaren ofantligt mer viktig :)

mvh / Matti
 
att sökaren e större o ljusare vet jag, och självklart är det viktigt, men det jag hört och oroar mig för är att nikon d200 ibland har svårt att hitta fokus i mörka miljöer. Därtill har jag också hört att 30D ska vara bra på just detta, polaren har en 30D 17-40L 4 och det verkar int evara några problem, ska prova hans om tillfälle ges. Det är nämligen förjevla jobbigt när folk posar och man inte får fokus.. Nikon har ju "lampan "också. Ibland funderar jag helt allvarligt på att limma fast en maglite på min ony när ja jobbar.

bilder-> (på kinesiska)
http://www.p1ay.cn/magazine/gallery
 
Sen kan man ju drista sig att vara lite "old school" och fokusera manuellt också, det funkar faktiskt, i halvmurriga miljöer ofta både snabbare och säkrare än AF! Förutsatt en ljus och bra sökare förstås ;-)

Ha´de / Matti
 
MF.. det är en lyx jag nog inte kan unna mig, folk buffas o knuffas och det är ofta jag inte kan räkna med att få använda båda händerna. AF i lågt ljus är ett måste.
 
Nikon D2Hs är den perfekta kameran för jobbet, finns nog ingen som slår den i mörkerprestanda och hastighet.

Nikon 17-55 f2.8 eller 12-24 f4 är passande objektiv.

Nikon SB-800 en makalöst suverän blixt.

/kent
 
Om det inte är något problem med det röda ljuset som en Sb-800 använder för att hjälpa kameran att fokusera snabbt så tror jag inte att det skall vara något problem med mörkerfokuseringen, detta är vad jag antar eftersom min D70 helt plötsligt började fokusera perfekt i alla ljussituationer med sb-800:an på kameran.

Det jag undrar är också om d200 verkligen är sämre i dåligt ljus i förhållande till 30d. Folk som använder D2 husen brukar säga att det är i sådana situationer som man kan märka skillnaden på autofocusen i d200 och den i d2-husen. Jag tror inte att autofocusen i d200 är dålig i dåligt ljus, bara inte i proffsklass. Min gissning är dock att den fortfarande är bättre än 30D. Enda sättet du säkert kan veta är att gå och jämföra dem i ett mörkt hörn på en fotoaffär med likvärdiva objektiv monterade.
 
Om du har en extern blixt på så är nog ditt minne blått med AF:n både Nikon och Canon har ju ir på ex blixtarna som ser till att du fokuserar lika snabbt som i dagsljus, Jag har en sigma ef 500 super II, och det är inga problem att fokusera på 15 meters avstånd i totlt mörker. På avstånd upp emot 100 meter eller mer så använder jag laser stråle för att fokusera ( men det är ju nå helt annat än vad du är ute efter ) men det kan ju kanske vara användbart någon gång när du är ute i någon park.

MVH Ralf
 
EnbersBuskE skrev:
Det jag undrar är också om d200 verkligen är sämre i dåligt ljus i förhållande till 30d.

Om nu 30D har samma autofokusmodul som 20D så är D200'an betydligt bättre än 30D, jag har ägt en 20D och den var inte i klass med min nuvarande D200, som i sin tur inte är i klass med min tidigare D2HS.

D2 kameran var grym i mörker tillsammans med 17-55, den klarade av att fokusera i mitt vardagsrum med endast ett stearinljus som belysning.

/kent
 
Det blev till slut en D200 mest för att jag hade en tillgänglig SB-800 i företaget.
Var ute o provade igår och jag är riktigt nöjd, bildkvaliteten i sgi är ingen större skillnad men användarvänligheten är. Bilderna tas snabbare med kortare mellanrum och mkt mindre problem med fokus. Med Sonyn hade jag oxo extern blixt men det hjälpte inte tillräckligt, kanske pga av objektivet. Nu kör jag ett Tokina 12-24 och det är både snabbt och har passande omfång. Det är sällan jag känner att 24 inte är nog när jag ändå i princip står ovanpå mina offer. Men D200 e tung.. får väl vänja mig.
Så resultat är : nöjdare kunder men inte nödvändigtvis nöjdare uppdragsgivar ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.