Annons

Canon 30d-paket.

Produkter
(logga in för att koppla)

gredeson

Aktiv medlem
Hejhej. Jag är på väg att köpa en canon 30d, man får ju 900kr tillbaka av canon så det blir ett billigare köp än nikon d80. Skulle ni rekommendera denna kamera till en första-kamera, eller är den lite "för bra"? Jag kommer börja med ett kitobjektiv som jag får av en vän, sen köpa något jag känner jag behöver.

Har räknat och får en canon 30d, blixt, lins, 2gb minne och väska för 9800kr. Känns det som ett bra paket för mig??! (plus ett objektiv av vännen)


/// Benjamin
 
Canons Cashback avslutades den sista juni så några pengar får du tyvärr inte.

Men 9800 kronor för en 30D med optik, blixt, 2GB minne och väska låter som ett jättebra pris!
 
Gjorde den!?!?! Skit då. Men kommer den inte igen snart? De brukar väl ha den ibland?

Då ändras ju priset. 9800+900= 10 700kronor
 
De kommer säkert att fortsätta med någon cashback i framtiden men om det kommer på en 30D är nog inte säkert. Och åtminstone inte i år.

Vad är det för optik och blixt du får med i paketet? 10700:- låter fortfarande väldigt bra.
 
OKej. Objektivet är ett vanligt canon kit-objektiv skulle jag tro. Det man får med 350d. Tror starkt att det är 18-55mm. Blixt har jag kollat begagnat och man kan få en sigma-blixt (500kr) eller en Canon eos speedlite 430 ez (890kr). Så jag tog överslagsräkning= ca 1000kr

MInneskortet är ett ultra 3. Men låter det fortfarande bra? Behöver kanske inte köpa en blixt nu direkt heller kanske.
 
Inte? Varför inte? Men man kan nog iaf hitta en blixt för under 1000kr. Men är blixt verkligen så viktigt? Den har ju inbyggd som man kan ha nära iaf. Vad tycker du/ni?

Och som väska tänkte jag mig en crumpler. Men om jag skippar blixt så kanske jag köper den ändå. Eller ska jag satsa på en d80? Och är linser så viktigt?
 
Blixten som säljs i kit med 30D är Speedlite 430 EX den funkar alldeles utmärkt med Canons digitala systemkameror. Speedlite 430 EZ är en äldre blixt som endast funkar med Canons analoga kameror.
 
Men skulle ni rekommendera denna kamera till mig, även med canon 18-55mm objektiv. Eller ska jag satsa lägre???
 
EOS 30D är ett jättebra hus, inte för bra, bara jättebra! :)
Bättre köp än D80, helt klart, dock beror det ju på vad du fotar om det är bättre att köpa utan blixt, med bättre glas, eller billigare hus med blixt och bättre glas (Nikon D40+18-70 eller EOS400D med 17-85IS typ)

Mvh
Micke
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.