Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300V eller Nikon F75

Produkter
(logga in för att koppla)

Stefan.J

Ny medlem
Har tänkt köpa mig en systemkamera men sitter nu i valet och kvalet om vilken modell jag ska välja. Skulle vara oerhört tacksam om några skulle kunna ge mig lite ledning i den här frågan eftersom jag inte är så insatt i tekniken ännu.

Tack på förhand.
Stefan

Rent spontan motfråga:

Varför inte köpa begagnat? (Fast du kanske tänkt köpa någon av dessa modeller begagnat iofs :)
Man kan få mycket bra kameror begagnat. Du bör inte ha någora större problem att hitta tex en F80 eller F90x begagnat för samma pris som en F75 kostar ny tex.

Ang Canon eller Nikon så kan man väl, generellt, säga att på en analog kamera är objektiven det allra viktigaste. Sedan kan man ju, såklart, ha preferenser ang ergonomi och handhavande. Gå gärna och kläm på dem om du har möjlighet.

Så ta en titt på vilka objektiv du tror dig vilja köpa, nu och i framtiden, och se vad som erbjuds, både begagnat och nytt och vilket prisläge de ligger i.
En sak som åxå kan vara värt att ha i tanken är fall du kanske kommer att vilja skaffa digital systemkamera i framtiden. Vilken ser ut att fylla dina behov bäst där?
Det finns ju, faktiskt, möjlighet att köpa en dylik begagnad för runt 3000-4000kr idag, om man vill.

Det gav kanske inte ett rakt och enkelt svar på din fråga, men kanske lite vägledning inför vidare funderingar iaf. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar