Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300D vs nyare modeller

Produkter
(logga in för att koppla)

alexanders

Ny medlem
Hej!
Jag undrar vad ni har för uppfattning om hur Canon 300D står sig mot nyare modeller i prisklassen upp till runt 5000kr. Är det ett bra begagnat köp för drygt 3000, eller är det bättre att satsa på en ny kamera i budgetsegmentet? Den har ju trots allt ett par år på nacken, och vad jag sett när man jämför prestanda är den långsammare än nya billiga kameror (ex. 1000D).

Några åsikter?

Jag skulle ALDRIG betala 3000 för en 300D! För de pengarna bör du hitta en 20D, kanske till och med nåt ännu nyare.

De gånger jag provat en 300D har jag helt tappat fotolusten, tyvärr. Långsam, dålig buffertkapacitet, plastig, trist sökare (liten och mörk). Det har hänt alldeles för mycket för att 300D ska vara ett bra köp enligt mig. För en tusenlapp, visst men inte mer än så.

Bildkvalitén är det dock inget fel på. Jag menar bara att man får så mycket mer för 3000.

Jag måste tyvärr hålla med Martin. Tiden har helt sprungit ifrån 300d. Får du den för någon 500:ing eller så kanske. Men ska du ändå betala uppemot 3000 så är en 20d eller Nikon:s D70 ett betydligt bättre val.
Det som är markant förbättrat sen 300d är bla hastighet, autofokus och framförallt brusegenskaper.

Jag håller med föregående skribenter. Fotar själv med en 300D just nu, och det som jag tycker är klart negativt är just det som räknats upp här. Bufferten är löjligt liten, autofokusen är långsam och missar inte sällan fokus helt och hållet. Dessutom så är bruset högst påtagligt på högre ISO om man säger så.

Tur att jag ska skaffa mig en 40D snart. :)

Sorgligt att det finns teknik-o-intresserade men fotointresserade som luras att faktiskt betala 3000kr för en 300d. Vet att folk får dem sålda för helt sjuka priser.

Jag måste tyvärr hålla med Martin. Tiden har helt sprungit ifrån 300d. Får du den för någon 500:ing eller så kanske. Men ska du ändå betala uppemot 3000 så är en 20d eller Nikon:s D70 ett betydligt bättre val.
Det som är markant förbättrat sen 300d är bla hastighet, autofokus och framförallt brusegenskaper.

Är verkligen bruset så mkt högre på en 300D? Om man kollar in tex dpreview så tycker jag inte att det har hänt så värst mycket på brusfronten sen 300D

Har själv funderat lite på just hur stor bildkvalitétsskillnaden egentligen är. Vore mycket intressant att se en jämförelse bildkvalitétsmässigt mellan de olika generationerna Canon D-SLR som släppts genom åren. Skillnaderna från en generation till en annan kanske inte är enorm men steget mellan flera generation 10D -> 40D tex. är ett större hopp och vore intressant att se vad man egentligen vinner i just bildkvalitét.

/Andreas

Sen spelar det ju ganska mycket roll hur roligt det är att fota med kameran också.

Bra autofokus gör ju också skarpa bilder.

en 1000d är för övrigt inte bara bättre för att det sitter en mycket bättre sensor i, den har även ett mycket bättre kit-objektiv som antagligen gör ännu större skillnad om man tänkt nöja sig med kitet i båda fallen.

Jag har själv en 300D som jag fotar med. Har inte haft något behov av att byta upp mig än. Även om jag nu sitter jag och ska välja ny kamera så kommer jag inte försöka sälja min för 3000:-. Du kan få köpa min 300D för halva det priset om du vill.

Visst är 300D:n gammal. Har lägre upplösning och är långsammare än många andra kameror. Men den tar iaf bilder så helt värdelös är den ju inte.

Den kan nog funka bra som första kamera åt någon som inte vill lägga så mycket pengar i början av sin fotografering. Men den är då inte värd 3000:- iaf. Skulle aldrig lägga upp min med den prislappen när det finns andra kameror man kan få för samma pris.

Hej!
Jag undrar vad ni har för uppfattning om hur Canon 300D står sig mot nyare modeller i prisklassen upp till runt 5000kr. Är det ett bra begagnat köp för drygt 3000, eller är det bättre att satsa på en ny kamera i budgetsegmentet? Den har ju trots allt ett par år på nacken, och vad jag sett när man jämför prestanda är den långsammare än nya billiga kameror (ex. 1000D).

Några åsikter?

1000D, du kommer inte att ångra dig.

Visserligen kan 300D leverera bra bilder men med dagens priser på nytt och bättre begagnat så bör inte ett 300D-hus kosta uppåt 1000-lappen.

Är verkligen bruset så mkt högre på en 300D? Om man kollar in tex dpreview så tycker jag inte att det har hänt så värst mycket på brusfronten sen 300D

Ja och nej skulle jag vilja påstå. Inte på låga ISO, där har jag inte sett någon större skillnad. Men jämför på ISO 800 och uppåt, där har det hänt vansinnigt mycket.
För att visa skillnaden:
Här har min kompis tagit en bild på ett vildsvin med sin 10d som har i praktiken samma egenskaper som en 300d.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=1142531&target=

Samma tillfälle med min 20d:

http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=994187&target=

Båda bilderna är måttligt efterbehandlade och ingen av dom rä extra brusreducerad.

Ovanstående är absolut ingen vetenskaplig test då objektiv, bländare etc inte är likvärdiga, men ger ändå en hint om den milsvida skillnaden i hantering på höga ISO.

Jag vill nog slå ett slag för 30D om du hittar en bra begagnad. Den är tillräckligt ny för att ha hyfsat stor skärm och bufferminne och handhavandet tycker jag är mycket bättre än Canons instegsvarianter (350D/4x0D/1000D). De borde ligga på 4000-5000 begagnade.

Johan

Jag håller inte riktigt med om att det är milsvid skillnad i högisoprestanda, för konsertfoto fungerade 300D riktig bra för mig i alla fall upp till iso 1600. De största problemen med 300D är långsam uppstart, liten sökare, liten buffert och långsam bildvisning. För ströfotografering duger den bra, men den är absolut inte värd 3000 kr, snarare hälften.

Köp 1000d.
Extremt prisvärd, plus att du får ett fantastiskt bra kitobjektiv (18-55 IS)
300d var en fantastisk kamera 2003, men nu är den helt förbisprungen. Okej för typ 800 kr kanske?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar