Annons

Canon 300D rödaktig färg på bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

agge28

Aktiv medlem
Har tagit några kort på mitt barnbarn med Sigma 70-210f/2,8 APO inne på terassen utan blixt på dagen. Tycker att jag har fått lite rödaktiga bilder.

Jag har grönt solskydd i taket, kan det vara detta som gör att bilderna blir lite rödaktiga?

Mvh Agneta

Bilagor

• simon.jpg
    simon.jpg
    41.7 KB · Visningar: 491
Blir färgstick om vitbalansen i kameran inte är ställd för den ljustemperatur som finns där du fotograferar. Enklast är att antingen fota i RAW och ställa vitbalansen efteråt alternativt ställa en manuell vitbalans. Hur du gör de här står klart och tydligt i manualen.

mvh Erik

Precis, eller kolla WB är det lysrör o sådant så blir ju bilden gärna röd aktig.. men detta går ju väldigt lätt att fixa till i photoshop på 2 sekunder.

Bilagor

• simon.jpg
    simon.jpg
    48.5 KB · Visningar: 378
Ett fint porträtt!

Trots allt har AWB gett ett ganska hyfsat resultat, förmodligen i närheten av vad en neutral diafilm återger.
Man ser i det som skall var vitt ett färgstick som drar åt det gröngula till. Detta går ju att filtrera bort i redigeringsprogrammet.
Bilden har ganska hög färgmättnad vilket bidrar till att ansiktsfärgen blir kraftig.

Hur gör jag för att få bort den röda färgen eller färgsticket i photoshop elements?

Nu har jag inte Elements men med PS har jag gjort så här. Se detta som ett exempel. Du kanske vill ha det annorlunda!

Image/Adjustments/Colour Balance:
Ökat blått med 10 för mellantoner och ljusa toner
Ökat cyan med 10 för mellantoner och ljusa toner

Image/Adjustments/Hue-Saturation
Minskat saturation (mättnad) med ca 10.

Jag har i praktiken minskat på de gulröda färgerna och mättnaden.
Om sen färgerna stämmer bättre kan bara du avgöra.

*När jag laddat upp bilden igen ser jag att den förlorat en del i kvalitet vilket inte är så mycket att göra något åt*

Bilagor

• bebis.jpg
    bebis.jpg
    44.3 KB · Visningar: 189
Senast ändrad:
Tack för hjälpen. Ska kolla i photoshop, men det kan ju inte vara så stor skillnad.

Agneta

ANNONS