Annons

Canon 300d och sekvenser

Produkter
(logga in för att koppla)

Rodney

Aktiv medlem
Jag har tänkt att köpa en sån kamera men jag undrar lite om det här med sekvenser. kollade på Cyberphoto.se o då står det så här :Sekvenstagning Ja, 2,5 bilder per sekund, upp till 4 bilder.
vad menas med det, går det bara att ta 4 bilder o sen ska kameran lagra bilderna i 10 sekunder innan det går att ta en ny bild eller ? nån som har den här kameran och kan berätta hur det ligger till :)
 
Rodney skrev:
Jag har tänkt att köpa en sån kamera men jag undrar lite om det här med sekvenser. kollade på Cyberphoto.se o då står det så här :Sekvenstagning Ja, 2,5 bilder per sekund, upp till 4 bilder.
vad menas med det, går det bara att ta 4 bilder o sen ska kameran lagra bilderna i 10 sekunder innan det går att ta en ny bild eller ? nån som har den här kameran och kan berätta hur det ligger till :)

Ja, ungefär så funkar det!

Du kan alltså ta 2,5 bilder per sekund!
Dock kan det bara lagras 4 bilder i "cachen" (dvs inte ens 2 sekunders tagning på max fart).
Sen laddar den över bilderna till Minneskortet.

Dock går det då att ta en ny bild när den första är överförd till minneskortet, eller så väntar man på att alla skall bli klara (tar ca 8 sekunder med ett Ultra-II kort).

Har inte fotat några direkt sekvenser förutom att ha provat, men det kanske låter "långsamt" men tycker det verkar vara bra fart på grejerna, så man som sagt kan ta en ny bild direkt när första bilden är överladdad!


/Jocce
 
okay, jag är ute efter en bra digital kamera där jag kan ta snabba sekvenser som typ den här
rail_sekvens2.sized.jpg
 
Rodney skrev:
Jag har tänkt att köpa en sån kamera men jag undrar lite om det här med sekvenser. kollade på Cyberphoto.se o då står det så här :Sekvenstagning Ja, 2,5 bilder per sekund, upp till 4 bilder.

Om du vill få en uppfattning om hur snabba sekvenser 300D klarar så kan du lyssna på dpreviews inspelning av slutarljudet, som du hittar här:

http://www.dpreview.com/articles/nikond70/page4.asp

Om långa sekvenstagningar är ett måste så kan det vara ide' att titta på Nikons D70 (eller en begagnad EOS 1D men den lär kosta mer).
 
testade sekvenstagning men jag vet inte om det är så mycket att hurra för när det kommer till sportfoto, satsa istället på att få en perfekt bild av tricket.

(och nej, bilden är inget mästerverk, men visar i alla fall hur kameran fungerar)
 

Bilagor

  • sekvens.jpg
    sekvens.jpg
    35.5 KB · Visningar: 341
Kameran använder dubbelbuffring, vilket gör att man kan ta fler bilder även innan bilderna lagrats på minneskortet.

Först lagras bilderna okomprimerade i kamerans minne, då får det plats fyra bilder. Sedan komprimeras bilderna till JPEG eller RAW, vilket gör att de tar mindre plats i bufferten. Så fort det finns plats för en okomprimerad bild till så kan man ta nästa ruta.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.