ANNONS
Annons

Canon 300D - hackuppdatering?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazze2

Aktiv medlem
Har läst i andra trådan om förträffligheten av att uppdatera kameran med det ryska hacket.
Efter viss tvekan så gjorde jag ett försök i gårkväll...
Klantigt nog så missade jag att förvissa mig om att jag hade ett fulladdat batteri - det var iaf nästan fullt.
Vad hände?
Gjorde som instruktionen sade och laddade ned xxx.fir=filen på minneskortet och satte på kameran. Frågor kom upp på skärmen om man ville uppgradera programvaran, och jag tryckte OK.
Sedan växlade bilden till "re-writing firmware", men den liggande "barometern" rörde sig inte ur fläcken! OK, tänkte jag, "batteriet skulle ju vara fulladdat" så det tar nog sin lilla stund eller har jag sabbat kameran i och med att jag inte hade fullt batteri? Efter 2 timmar hade inget hänt, barometern var tom! Lät kameran stå på hela natten (tills batteriet tog slut), och i morse var det med stor spänning jag slog på kameran - och den fukade! Precis som tidigare!! Ingen uppdarering tycks ha skett. Går ej att få fram "H" (ISO 3200) i alla fall.
Har någon en förklaring till vad jag kan ha gjort för fel? Kan det vara att inte batteriet var tillräckligt laddat? Verkar osannolikt, men vem vet? Hela processen skall ta ca 10 min enl tidigare svar på forumet... Varför är det då så viktigt med ett fulladdat batteri?! Skall jag göra ett nytt försök, men med absolut fulladdat batteri?

Anledningen att batteriet ska vara fulladdat är väl att man inte vill att det ska ta slut mitt i.
Men annars ska det inte ha någon betydelse.

Annars var jag inte vad som har hänt. Är kameran ny? Kan Canon ha lagt in en kontroll så man inte kan uppgradera med just det hacket (om kameran är nu)?

/ Marcus

Lazze2 skrev:
..Vad hände?
Gjorde som instruktionen sade och laddade ned xxx.fir=filen på minneskortet och satte på kameran. Frågor kom upp på skärmen om man ville uppgradera programvaran, och jag tryckte OK.
Sedan växlade bilden till "re-writing firmware", men den liggande "barometern" rörde sig inte ur fläcken! OK, tänkte jag, "batteriet skulle ju vara fulladdat" så det tar nog sin lilla stund eller har jag sabbat kameran i och med att jag inte hade fullt batteri? Efter 2 timmar hade inget hänt, barometern var tom!

Tjena, kopierade du verkligen de filer som krävdes för uppdateringen ? Se till att de 2-3 st (tror jag) är med. Annars så tar uppdateringen endast typ 5 min. Enda anledningen till att man ska ha fullt batteri beror på att den inte ska "dö" under uppdateringen.

Vidare kolla att du verkligen har M-läget när du ska göra dina justeringer/inställningar!

Lycka till!

1. Kameran är alldeles ny.
2. Det finns bara två filer i .rar-filen. Dels e3kr111.fir (1815 kb), dels en txt-fil... Skall det finnas fler?!
3. Då var det OK med batteriet iaf... Skönt!

Tänk om det är så tråkigt att Canon-nissarna har lagt in så att kameran känner av tex en checksumma som hacket har och vägrar att installera det. Fast det räcker ju med att den ryska killen som har gjort hacket ändrar lite i koden. Men ändå.

/ Marcus

Brummelisa skrev:
Tänk om det är så tråkigt att Canon-nissarna har lagt in så att kameran känner av tex en checksumma som hacket har och vägrar att installera det. Fast det räcker ju med att den ryska killen som har gjort hacket ändrar lite i koden. Men ändå.

/ Marcus

Det är knappast troligt. Tror mer att det beror på kamera operatören ;)

Ny fil...

Hämtade en annan fil för uppdatering, och gjorde ett nytt försök.
Tyvärr blev det samma resultat som tidigare. Kanske någom sitter med en fungerande uppdateringsfil, som man vill dela med sig av...
//Lars

Ändra språk

Jag ändrade språk!! Med firmware...
Jag har av misstag kommit in i menyn för att ändra språk i min 300D. Tidigare har jag uppaterat den med det ryska hacket. Har läst att man inte kan ändra språk och att man inte ska ändra språk. Är det någon som provat mer än jag? För er som är nyfikna på vad som hände kan jag säga såhär... DEN STENDOG, och jag kan inte starta om kameran igen. Jag tar gärna emot tips på hur jag kommer vidare.

/ en uppgiven 300d-ägare. Calle

Re: Ändra språk

cagn skrev:
Jag ändrade språk!! Med firmware...
Jag har av misstag kommit in i menyn för att ändra språk i min 300D. Tidigare har jag uppaterat den med det ryska hacket. Har läst att man inte kan ändra språk och att man inte ska ändra språk. Är det någon som provat mer än jag? För er som är nyfikna på vad som hände kan jag säga såhär... DEN STENDOG, och jag kan inte starta om kameran igen. Jag tar gärna emot tips på hur jag kommer vidare.

/ en uppgiven 300d-ägare. Calle

Det var ju ingen höjdare... Kan tyvärr inte hjälpa dig, annat än med uppmuntrande tillrop (vad det nu kan hjälpa) men kolla här: http://www.jjmb.nl/content/content.php?Name=wasia Kanske du kan få lite hjälp på traven om du måste skicka in kameran...
"When you have to sent it for repair, you don't need to explain that you were performing a firmware upgrade on your 300D. Canon service don't need to know this. They only need to know the current behavior: the camera won't boot up. With this information alone Canon can still fix your camera with warranty. I don't expect them to read and compare byte for byte the flashed firmware, if at all possible with your brain-dead 300D."

iiihk! läskigt knappt man vågar tänka på att uppgradera till nån ny firmware nu ju =/ sånd där vill man ju inte vara med om. aja än så länge har jag då inte märkt av något jag saknat på min kamera så det är väl lika bra att fortsätta köra på den version som sitter i, 1.0.2 eller vad det nu var.

abrizz skrev:
iiihk! läskigt knappt man vågar tänka på att uppgradera till nån ny firmware nu ju =/ sånd där vill man ju inte vara med om. aja än så länge har jag då inte märkt av något jag saknat på min kamera så det är väl lika bra att fortsätta köra på den version som sitter i, 1.0.2 eller vad det nu var.
Det finns en senare originaluppdatering!! 1.1.1 den bör vara ofarlig att ladda in...
http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital/E3kr_firmware-e.html

Löste det... phu

Jag lade in orginal firmwaren 1.1.1. Resade CF-kortet, lade in firmwaren. Stoppade in CF i kameran och startade, kameran gick igång och ville installera programvaran. Allt funkade fint. Nu har jag min orginal kamera igen ) phu.

/ Calle

Re: Löste det... phu

cagn skrev:
Jag lade in orginal firmwaren 1.1.1. Resade CF-kortet, lade in firmwaren. Stoppade in CF i kameran och startade, kameran gick igång och ville installera programvaran. Allt funkade fint. Nu har jag min orginal kamera igen ) phu.

/ Calle

Det var en pärs för dig, kam jag förstå!!! Avvaktar själv med ytterligare försök men den ryska programvaran... Lite tråkigt att vara utan kamera - om det nu skulle gå åt skogen...

Hur gör alla för att lägga in rysshacket? På min kan jag inte föra över filer till minneskortet, men jag har inte heller någon speciell kortläsare, är det ett måste?

Vad jag kan förstå behövs en minneskortläsare. Sedan är frågan om hacket funkar att ladda in, men det ger sig ju,,,

Jag har länge funderat på att lägga in den hackade firmwaren, men egentligen inte sett något behov. Fast nu börjar jag bli sugen på att testa ISO 3200. Om inte annat så kan det ju kanske ge lite kul effekter åt bilderna om man vill ha det lite kornigare.
Och efter vad jag läst så behöver man inte vara speciellt orolig över att det ska gå fel. Det var länge sedan jag läste det nu, men en väl insatt person hävdade bestämt att rutinerna för utbyte av firmware låg på ROM-kapslar i kameran, så det skulle i princip vara helt ofarligt att stänga av kameran mitt under uppdateringen. Om något skulle gå fel så är det bara att göra ett nytt försök.
Och efter vad Calle skriver så verkar det ju stämma ganska bra. :)

Enligt Canon så behöver man inte ha en kortläsare.

Kolla på http://web.canon.jp/Imaging/eosdigital/E3kr_firmware-e.html
och frågan "How do I copy the downloaded firmware file to the CF card?"

Senast ändrad:
Rodin skrev:
Jag har länge funderat på att lägga in den hackade firmwaren, men egentligen inte sett något behov. Fast nu börjar jag bli sugen på att testa ISO 3200.

Du behöver inte hacket för detta, man gör det i datorn istället, ställ bara in att spara i RAW och exponeringskompensera ett helt steg (mörkare bild), öka sedan ett steg i konverteringen från RAW. Detta är vad kameran gör med hacket, dvs. precis samma sak som EOS 10D gör orginal i kameran. Fördelen med hacket är bara att du då kan få det i jpeg direkt från kameran.

Jo den sidan såg jag förut, jag prövade även att ladda upp men kunde då bara ladda upp Canons firmware. Eller kan man bara byta namnet på hacket till samma som Canons och kopiera in i uploadkatalogen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar