Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 300d eller 10d ??

Produkter
(logga in för att koppla)

Pata_79

Medlem
Hejsan alla!

Jag ska köpa någon av ovan nämda kameror och vet inte riktigt vem jag ska välja.

Har suttit framför internet och läst om de båda i timmar men vet ändå inte.


Jag är en amatör men vill ändå köpa en bra kamera som man inte behöver byta om nåt år.

Har kännt på båda två och tycker att 10d:n känns mera stabil och robust.

Kommer att fotografera mycket uppe i fjällen och mycket motorsport.

Snälla hjälp mig!

MVH Patric
 
10D... så slipper du fundera efteråt... förutom på vad som kommer EFTER 10D... *s*
 
Nikon D70. Den är 'billig' och du kan ta många bilder i snabb följd vilket du behöver för motorsport. 10D är 'för bra' om du inte säkert vet att de 5000:- extra den kostar är värd pengarna, och det vet du nog inte om du ställer den här frågan...
 
Vad har du för krav på kamerans inställningsmöjligheter?

Båda kamerorna producerar bilder i samma storlek, så bildkvaliteten är den samma (Nu finns det dock vissa som påstår att den ena producerar bilder med bättre kvalitet än den andra. Jag tror dock att den eventuella skillnaden är så liten att man med gott samvete kan bortse från den.).

Den stora skillnaden ligger ju som bekant i vilka inställningsmöjligheter du får. 300D har en massa begränsningar i intällningsmöjligheterna, framförallt vad det gäller val av ljusmätmetod. Exakt vilka skillnader det är kan jag inte uttala mig om.

Mitt råd är att göra en lista med funktioner som du anser dig vara i behov av. Om du kommer fram till att du inte behöver de möjligheterna som 10D erbjuder dig så kan du med gott samvete köpa en 300D.