Annons

Canon 28-90 f/4-5.6

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik Jacobsson

Aktiv medlem
Hej!

Såg att 103 personer här på FS har ett Canon 28-90 f/4-5.6 i sin väska, men bara en recension.

Vad tycker ni om gluggen? Bra eller dålig?


Mvh
Patrik
 
Senast ändrad:
Eftersom ingen verkar vilja svara så...

Jag har inte testat objektivet i fråga och har inte läst något om det någonstans (folk brukar omnämna bra/prisvärda objektiv ganska ofta i forumet), men jag brukar undersöka vad objektiven kostar i nypris för att få ett hum om vilken kvalitetsklass det hamnar i.

28-90 med USM är ju riktigt billigt och med DC ännu lägre, och därför räknar jag med att kvaliteten på prylen är lite lägre.
Sedan beror det ju på vad du jämför med förståss och vad du ska ha det till. Omfånget är ju rätt trevligt men ljuskänsligheten är ju lite trist.

Vet inte vad det är för skillnad på de olika versionerna. Verkar ju finnas hela tre generationer av detta objektiv.

Cyberphoto:
- Canon EF 28-90/4-5,6 DC - 1619 kr
- Canon EF 28-90/4-5.6 II USM - 1938 kr

Scandinavian Photo:
- Canon Ef 28-90/4-5,6 DC 1 295,00 kr
- Canon Ef 28-90/4-5,6 USM 1 795,00 kr


Själv kommer jag inom kort lägga ungefär det dubbla på det vid det här laget ganska välkända Tamron 28-75 2.8 DI IF XR och tror inte jag kommer bli besviken. Jag känner mig rätt säker på att det är värt de extra slantarna.
 
Jag har ett EF 28-90 usm. Jag kan tycka att kantskärpan inte är den bästa med största bländaren. Det känns heller inte lika gediget som de dyrare objektiven. Dock måste jag säga att det är ett helt okej och prisvärt objektiv. För de som räknar gram, tex fjällvandrare, så är det även ganska lätt.
 
Canons sämsta objektiv. Därmed inte sagt att det är dåligt ;)

Kvalité är en högst subjektiv åsikt. Jag hade aldrig varit nöjd med det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.