Annons

Canon 28-70/2,8 L - inga reservdelar längre

Produkter
(logga in för att koppla)

Jukkah

Aktiv medlem
Har haft min kamera i service och lämnade samtidigt min Canon 28-70 2.8L, trodde att den fokuserar långsamt och frågade om dom kan göra bedömning. Och visst, Intervision hittade fel men problemet är att man kan inte längre få tag reservdelar för lensen. Ska jag börja leta efter ny lens eller har ni rekommendationer? 28-70 fungerar ju fortfarande optiskt otroligt fint och jag har varit nöjd men vågar knappast köpa en begagnad till - och det är länge sedan det fanns nya...
 
Senast ändrad:
Jag svarar mig själv:
frågade också finska Canon-service (JAS) men samma sak där, det finns inga reservdelar. Men jag fick den här länk:
28-70 Parts catalog
Sedan en berättade att han hade tagit isär sin lens, felet hade inte varit annat än någon skruv hade varit lös - lätt åtgärdat! Förstås det kan vara allvarligare fel men kanske värd att kolla. Jag vågar dock inte ta isär min lens, finns det kanske någonstans självständiga kamerareparatörer?
 
Nej, jag har själv köpt den begagnad några år sedan, jag tror att sista var tillverkade 2002? Här är lite mer info:
28-70 2.8L
Kollade lite och till exempel i Ebay är en projekt-lens till salu, priset är nu cirka 400 euros, bra lens man kan köpa för cirka 750 euros (med lite tur). Skulle vara väldigt trevligt att få den här renoverat...
 
Jag har ägt lensen nu några år och tänkte redan tidigare att den är kanske långsam, det var dumt att jag tog inte den till service omedelbart - då delarna kanske hade funnits. Men eftersom den annars fungerade, bilderna var bra, inga konstiga ljud osv. tänkte jag bara att lensen är långsammare eftersom den var gammal. Men vad jag undrar är att vad gör Canon med dom reservdelarna? Jag kan inte tänka att dom har tillverkat nya reservdelar varje gång någon har behövt utan att ha haft lager, har dom kastat allt bort när sju-åtta år har gått?? Eller ligger dom delarna fortfarande någonstans?
 
Finns tydligen två trådar om samma sak så skriver här också. Pratade intervision sthlm i morse och dom hade resrvdelar till 28-70/2.8
 
Det är inte alls ovanligt att reservdelar slängs när de inte omsätts tillräckligt mycket längre. Ekonomer tror att det är billigare att göra så, för då syns inte delarna i inventeringen längre, så har man mindre kapital uppbundet i lager. Att man fixat detta genom att slänga kapitalet syns bara en gång.
 
Lite update:
- har nu frågat lite runt och den går helt enkelt inte att renovera lensen, pga man kan inte få tag reservdelar, nu jag kan använda den antingen manuellt eller som pappersvikt. Och jag faktistk besökte igår Intervision i Stockholm. Synd - och kanske bra att veta om man råkar vara intresserad om lens (eller om äldre lens överhuvudtaget), jag själv hade förmodligen inte köpt den om jag hade förstått risken...
 
Det är inte alls ovanligt att reservdelar slängs när de inte omsätts tillräckligt mycket längre. Ekonomer tror att det är billigare att göra så, för då syns inte delarna i inventeringen längre, så har man mindre kapital uppbundet i lager. Att man fixat detta genom att slänga kapitalet syns bara en gång.

Tyvärr är det så att även ytan kostar pengar. Dvs lagrets yta som upptas av någon pryl som bara ligger. Jag var med i ett större utvecklingsprojekt med ett av våra allra största företag för några år sedan. I en del så ingick att utveckla säljmaterialet. Dvs broschyrer etc. Via inventering av befintliga procedurer så lyckades lokalisera "skräp" som tog upp över 1000 m2 lageryta. Gissa vad denna yta kostar. Bla fann vi specifikationer hur träskruvar skulle se ut. Tryckta på 50-talet. En segelbåt fann vi i ett annat lager i Karlstad. Båten tillhörde givetvis inte företaget men väl en av de lokala cheferna......

Annars kan man ju alltid göra som Volvo gjort med sina utgående modeller. Till vissa modeller skänkte man eller sålde av dem för en symbolisk summa delar och verktyg till märkesklubbarna. Delarna kostar för oss medlemmar helt överkomliga slantar i dessa fall. Tyvärr har man inte fullföljt denna verksamhet. inte till alla modeller i alla fall. Man kom givetvis på att det gick att tjäna pengar även på detta och sålde verktygen och resterande lager till privata företag istället. Med följd att priserna är högre än någonsin då volymerna int eär speciellt höga längre och dessa få företag givetvis vill tjäna pengar på sin verksamhet
 
Tyvärr är det så att även ytan kostar pengar. Dvs lagrets yta som upptas av någon pryl som bara ligger. Jag var med i ett större utvecklingsprojekt med ett av våra allra största företag för några år sedan. I en del så ingick att utveckla säljmaterialet. Dvs broschyrer etc. Via inventering av befintliga procedurer så lyckades lokalisera "skräp" som tog upp över 1000 m2 lageryta. Gissa vad denna yta kostar. Bla fann vi specifikationer hur träskruvar skulle se ut. Tryckta på 50-talet. En segelbåt fann vi i ett annat lager i Karlstad. Båten tillhörde givetvis inte företaget men väl en av de lokala cheferna......

Kanske man skulle göra samma inventeringar hos Canon. Kan det vara så att det inte finns plats för standard objektiv som 16-36, 24-70 på deras lager för att cheferna har sina båtar på lagret?:) Värt att kolla upp!! (IRONI).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.