Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24-70f/2,8 eller 16-32f/2,8 eller 17-40f/4.0

Produkter
(logga in för att koppla)

rixfoto

Medlem
Hej mina vänner.

Skulle vilja få lite hjälp i objektiv träsket!

Ligger till så här: Jag har ett 24-70f/2,8 och är inte nöjd med skärpan, så ett byte till något av de ovanstående objektiven är kanske ett allternativ?!?

Frågan är hur pass bra 17-40/f4.0 är i skärpa jämfört med de andra. vill gärna ner till f2,8. Med ett 16-35 kostar en slant men funkar ändå.

Skulle bli glad för svar!

Med vänlig hälsning
Daniel
 
Hej

På vilket sätt är du inte nöjd med skärpan. JAg har Canon 24-70/2.8 till min mark o har slutat skärpa bilderna, kör rå och C1. Fungerar ypperligt till porträtt rakt av.

Roine
 
Fotar oxså mest porträtt i raw.

Men när jag ser bilden i 100% så är det suddigt, om jag jämför med samma motiv och inställningar med ett 50/f1,4 är det stor skillnad i skärpa.

Vad menar du med C1?? (är det personliga inställninga??)
 
Jag har också en 24-70 f/2,8 samt har haft en 16-35 f/2,8.

Tycker att skärpan är utmärkt med 24-70 bättre än 16-35. Fast man måste blända ner sör at få det där riktiga bettet.

Dock så upplever jag att min 10D är en sopa på ställa in skärpan särskilt om man ställer i skärpan på en kortare brännvidd och sedan zomar in för att få en annan beskärning.

Jag har börjat med att ställa in skäpan manuellt på 70mm och sedan beskära på det sättet får jag alltid skarpa bilder.

//jonas
 
Jo angående 50mm f/1,4 den är superskap och jag to inte du kan hitta lika skarp zoomglugg i det omfånget.

//jonas
 
rixfoto skrev:
Hej mina vänner.
Ligger till så här: Jag har ett 24-70f/2,8 och är inte nöjd med skärpan, så ett byte till något av de ovanstående objektiven är kanske ett allternativ?!?
Av de zoomobjektiv du nämner så ska EF 24-70 generellt sett vara det klart skarpaste, annars är det något fel på ditt objektiv.

En annan orsak kan vara att du har tjall på skärpeinställningen på din 10D, vilket är ett omdiskuterat fenomen.
 
är du inte nöjd med skärpan på ditt 24-70/2,8 finns det tre alternativ:

- Fel på objektivet/kameran
- Du skärper inte dina bilder rätt. (då hjälper inte objektivbyte)
- Du har ohygligt höga krav och ska inte köra med zoomar.

Canon 28-70/2,8 har jag stor erfarenhet av och den är verkligen riktigt skarp. När 24-70 kom höjde Canon skärperibben ytterligare, men försämrade distortionen något.

Jag ska skaffa 24-70:an och när jag testat några ex har det inte varit några problem.

Jag kör mycket med 16-35:an och är grymt nöjd med den kombinationen. För mig är ljusstyrka 2,8 ett måste. Annars hade jag valt 17-40:an. Den ska vara lika robust och skarp.
 
Hej mina vänner.

Skulle vilja få lite hjälp i objektiv träsket!

Ligger till så här: Jag har ett 24-70f/2,8 och är inte nöjd med skärpan, så ett byte till något av de ovanstående objektiven är kanske ett allternativ?!?

Frågan är hur pass bra 17-40/f4.0 är i skärpa jämfört med de andra. vill gärna ner till f2,8. Med ett 16-35 kostar en slant men funkar ändå.

Skulle bli glad för svar!

Med vänlig hälsning
Daniel

Hej Daniel!

Jag förstår att du haft höga krav och har sett dina bröllops-bilder på en mässa du stod på i Malmö. Shit, vad duktig du är!! Fantastiska bilder, bland dem bästa jag sett och jag har nu rekommenderat dig till en väninna som ska gifta sig nästa år :D

En gammal tråd detta, men kan vara kul med lite uppmuntran och hoppas du fortsätter i många år till!

Mvh
Madeleine Olsson
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.