** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon 24-70 eller 24-105, det är frågan...?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är i samma dilemma och det lutar mer åt på 24-105 pgs IS och vikt.
Undrar lite om det inte är dags för en uppdatering av 24-70, den kom väl trots allt redan 2002.

Kanske kommer en ny på Photokina-mässan i september, verkar inte så men man kan ju hoppas.

Distorsion är all förändring av den verkliga bilden alltså borde vinjettering, CA, oskärpa etc. också innefattas som distorsion då detta ej finns i den verkliga bilden utan detta är något som objektivet "lägger till".

När man skriver om distorsion för objektiv är det mestadels underförstått att vi talar om geometrisk distorsion

Jag har studerat en del elekronik och då har distortion en liten annan betydelse. Skrev kanske en onödig kommentar på Sven Blomquist korrektion om mitt påstående, blev bara en smula irriterad över ordmärkandet.

Hej!

Mitt ordmärkande var i första hand avsett för att förtydliga för alla nybörjare här på FS, vad man vanligen menar med olika begrepp. Distorsion har som du säger olika betydelse i olika branscher även om ordet betyder förvridet,

Från Wikipedia:

"""Distorsion (latin ”förvridning”, ”vanställning”, av dis- ”itu”, ”isär”, och torquere ”vrida”, ”draga”, ”förvrida”) har flera betydelser som förvrängning, förvanskning, förvändhet, skevhet, snedvridning, vrångbild:

Inom teleteknik och signalbehandling förvrängning eller felaktig återgivning av signaler, se distorsion (teleteknik). (Detta inkluderar den distorsion, dist som används avsiktligt inom musik.)
Inom optik, avbildningsfel hos linser så att raka linjer blir böjda, se distorsion (optik).
Inom medicinsk terminologi (ledskada uppkommen genom att leden tvingats utföra onormal rörelse). Distorsion i en arm, en led osv; se distorsion (medicin).""

Jag har studerat en del elekronik och då har distortion en liten annan betydelse. Skrev kanske en onödig kommentar på Sven Blomquist korrektion om mitt påstående, blev bara en smula irriterad över ordmärkandet.

Nu har ju TS tydligen bestämt sig och jag tror han gör ett bra val.

Själv har jag ett 24-70 2.8L och det är i första hand för 2.8 jag köpte det, sitter på kameran till 85% av tiden.
Däremot har jag funderingar på IS om inte dess egenskaper är överdrivna på så korta brännvidder, eller rättare sagt är det inte bättre att öva upp en stadig hand än att förlita sig på tekniska hjälpmedel?

Eller om det är ett behov som skapas för att man ska kunna lägga in IS i ett objektiv och höja priset en aning och göra IS oumbärligt?

Hur som helst skulle jag stå i valet idag mellan 24-70 och 24-105 skulle jag titta på följande

Vad är mina behov.
porträtt i studio( f.8 1/125) , gå runt på stan hela dagen, stå på lite avstånd och fota, tycka vikt är viktigt,
en schysst allaroundglugg som grejar det det mesta
= 24-105L
Skärpedjupsucker, vikten oviktigt, en allourondglugg som grejar lite mer än det mesta
=24-70L 2.8

Var ute efter 5dMII med 24-70 , men hade svårt att hitta några 5D II överhuvudtaget. , hittade en på Mediamarkt i Örebro i kit med 24-105 , tycker om omfånget på den, sedan kompleterade jag med ett Tamron 28-75 2.8 , som jag tänkt ha när jag behöver ljustyrkan, köpte den beg. via fotosidan för 2150 kr med frakt. och den funkar långt över förväntan .

Däremot har jag funderingar på IS om inte dess egenskaper är överdrivna på så korta brännvidder, eller rättare sagt är det inte bättre att öva upp en stadig hand än att förlita sig på tekniska hjälpmedel?
Det spelar ingen större roll hur kort brännvidden är eller hur stadig på handen du är. IS gör att du kan få skarpa bilder vid ytterligare ett par steg längre slutartid.

Är i samma dilemma och det lutar mer åt på 24-105 pgs IS och vikt.
Undrar lite om det inte är dags för en uppdatering av 24-70, den kom väl trots allt redan 2002.

Kanske kommer en ny på Photokina-mässan i september, verkar inte så men man kan ju hoppas.
Jag hade inte köpt en 24-70 innan vi sett om det kommer en ny då det verkar vara på gång! Jag tycker den största fördelen med 24-105 är brännvidden sedan IS och sist vikten/storleken.

Det spelar ingen större roll hur kort brännvidden är eller hur stadig på handen du är. IS gör att du kan få skarpa bilder vid ytterligare ett par steg längre slutartid.

Själv tycker ju att IS på vidvinklar är övervärderad och kör man 24 mm på ett ff-hus så handhåller man ju de på 1/25s och med lite enkelt naturligt stöd på1/10s.

1/10s och 2.8 motsvarar 1/5s och 4.0 i ljusmängd.

Själv valde jag därför, och det kortare skärpedjupet naturligtvis, EF 24-70 2.8L istället för EF 24-105 4.0L IS.

haha, om det kommer så kan du nog räkna med en bra bit över 15 000 kr, billigt lär det inte bli om vi ser hur de nya versionerna kostar i förhållande till de gamla.

Jag risken är stor för det och då blir glappet lite väl stort eftersom man kan hitta avkitade 24-105 för runt 9000 nu.
Men jag väntar och ser i alla fall, man kan ju hoppas på att bli positivt överraskad.
Inga större förhoppningar på det :(

Jag risken är stor för det och då blir glappet lite väl stort eftersom man kan hitta avkitade 24-105 för runt 9000 nu.
Men jag väntar och ser i alla fall, man kan ju hoppas på att bli positivt överraskad.
Inga större förhoppningar på det :(

Då kan du få vänta länge. Det har ju ryktats om en ny 24-70 sedan innan 2006. Tänk vad många bilder man hinner ta på den tiden man väntar. :)

Ska testa lite till...

Det blev ju ett 24-105/4. Än så länge känns det helt OK tillsammans med min 5DMK2. Trevligt omfång och gluggen känns väldigt välbyggd. Kan inte uttala mig om bildkvalitén ännu men det lilla jag tankat över till datorn ser bra ut.

Återkommer när jag testat lite till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar