Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 24-70 4L vs Canon24-105 4L

Produkter
(logga in för att koppla)
Det råder nog inga tvivel om att 24-70/4L är skarpare än gamla 24-105L. Särskilt i 70-läget som var den senares svaga punkt förutom distorsionen vid 24mm

Jag har aldrig haft en tanke på att skaffa Canons 24-105/4 till min 6D, men 24-70:an har funnits med på listan som ett alternativ..om än ganska långt ner. I stället har jag varit helt inriktad på 24-70/2.8-varianter. Tamronet först och främst då det har bildstabilisator.

Men de senaste dagarna har jag faktiskt börjat tänka om lite och börjat luta allt mer mot Canons 24-70/4 för dess lite smidigare format och lättare vikt. Kompletterar man sedan med ett 35/2 IS USM för lågljussituationer så klarar man sig nog rätt långt. I de tester jag har tagit del av har 24-70/4:an överlag visat sig vara skarpare, ha mycket mindre distortion samt även minde kromatisk aberration än 24-105:an. Den verkar inte vara riktigt i klass med 24-70/2.8:an, men heller inte långt ifrån.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar