Annons

Canon 24-70 2:8

Produkter
(logga in för att koppla)
Har nu läst mycket om detta objektiv (Canon 24-70 2:8), allt från ros till ris. Skall nu till USA och tänkte inhandla en del prylar.

Min fråga till er alla är alltså, hur är detta objektiv igentligen. Är det stor skillnad på exemplaren ännu och vågar man handla ett utomlands?

Vore gott med en del svar då resan snart är på gång.

Det är ett jättebra objektiv (om du får ett bra ex. tydligen), köp ett och prova när du är där. Är du missnöjd är det bara att byta/lämna tillbaks.

Håller med Leif.
Testa den på plats.

Kan inte säga annat än att jag är helnöjd med objektivet.
Vissa stör sig på vikten men det stör mig inte alls.
Min sitter på en 30D.

Jag lämnade in min för kalibrering då den led av rätt ordentlig felfocus men efter det ger den riktigt bra bilder.

Härligt

Låter ju bra, dollar är ju låg nu så man är ruggit sugen på ett, är skeptisk dock då man hört så mycket om "måndags ex" mm

Tror trots allt att måndagsexemplaren är ganska sällsynta.
Det är sällan folk "tjatar" i forum när prylarna funkar som de ska. :)
Men har du möjlighet så ska du nog testa objektivet först innan du köper.
Jag behövde inte ta mer än ett par bilder för att se att mitt var i behov av kalibrering.

En 24-70 sitter nog fint på din 5D.
Skulle jag själv kunna tänka mig att ha. :)

Re: nyfiken

Extreme Pictures skrev:
Ja det lutar mer o mer åt en sådan glugg plus 70-200 2:8 IS.

Vad kostade en kalibrering och var sände du den?

Jag lämnade in min inom garantitiden och då kostade det ingenting.

Lämnade mitt objektiv till Stockholms centralservice men de är inte auktoriserade av Canon längre.
Lämnade in prylarna på förmiddagen och hämtade dem på eftermiddagen.

Nu är det nog Infocare som gäller om du bor i Stockholm.
http://www.infocare.se/contact.aspx?m=148&amid=581

Eftersom du har världsgaranti på objektiven så blir det garantiärende och ska inte kosta något.

Senast ändrad:
Extreme Pictures skrev:
Har nu läst mycket om detta objektiv (Canon 24-70 2:8), allt från ros till ris. Skall nu till USA och tänkte inhandla en del prylar.

Min fråga till er alla är alltså, hur är detta objektiv igentligen. Är det stor skillnad på exemplaren ännu och vågar man handla ett utomlands?

Vore gott med en del svar då resan snart är på gång.

Var där i veckan och köpte 24-70/2.8, 16-35/2.8 II och 70-200/2.8 IS. Rabatten betalade hela flygresan för hela familjen... Om du köper på B&H och märker att det inte är bra kan du byta direkt på plats.

Ett mycket enkelt test är lägga ett papper med text på på ett bord och lägga en liten pryl mitt på pappret, därefter fokusera med mittpunkten på prylen och fota med bl 2.8 med ca 45 graders vinkel på kort avstånd.
Sen kan du enkelt kolla var fokus ligger på texten.

Och ja, mina objektiv var alla bra.

Vari ligger kvalitetsbristen?

Vad är det för fel på måndagsexemplaren? Har de front-/bak focus eller är de allmänt oskarpa? Hur kan det komma sig om alla innehåller samma glas?

Har själv ägt många Canonobjektiv och det enda som strulat var 70-300 IS och de återkallade ju Canon.

Jag har också läst ris och ros om det objektivet, men jag måste ha haft tur för mitt ex är (c)anon. :) Möjligen lite tungt och klumpigt så jag använder oftare 35/1,4 som standardobjektiv men får man ett bra ex så är det mycket skarpt i varje fall.

Titta efter bakfokus i vidvinkelläget. Jag fick en dålig och den hade mycket kradftig bakfokus vid 24 mm. Fick en ny som funkade som den skulle och den är min favoritglugg.

Så om gluggen inte fokuserar fel kan man då anta att den är schysst? Finns det annat man bör vara observant på?

BugEyes skrev:
Titta efter bakfokus i vidvinkelläget. Jag fick en dålig och den hade mycket kradftig bakfokus vid 24 mm. Fick en ny som funkade som den skulle och den är min favoritglugg.

Värsta felen är väl när den skiftar i focus beroende på brännvidd. Då krävs väl någon form av omprogrammering i mjukvaran. Ibland tror jag inte det går att fixa över huvud taget. Tror dock att det inte är så vanligt. Själv sålde jag min, upplevde den för tung. Men det är en riktigt skarp optik som ger mycket bra resultat. Den och min förra Nikon 17-55 är nog de två bästa normalzoomar jag haft.

scrappy skrev:
Så om gluggen inte fokuserar fel kan man då anta att den är schysst? Finns det annat man bör vara observant på?

Nej, det är just fokuseringen som är känd för att strula på vissa exempar och bakfokus vid vidvinkelläget avtagande på längre brännvidder är symptomet.
När dom fixar det så byter dom visst ut något chip i objektivet.

Lätt att konstatera problemet om du kan ta någon provbild med gluggen innan affär.

Micke Olsson skrev:
Är det någon märkbar skillnad på 2,8 och 4 samt med eller utan IS?
Nu undrar jag om du är i rätt tråd. Men skillnaden mellan 2,8 och 4,0 är av rätt stor praktisk betydelse. IS kan aldrig ersätta ett bländarsteg men du kan å andra sidan ta bilder med hjälp av IS som en ljusstarkare glugg aldrig mäktat med. Fotar du mycket rörliga motiv, och ibland i skum belysning så är en bra ljusstyrka ett måste.

Jodå, tråden är helrätt. :)

Jag fattar nog inte riktigt, menar du att det skulle vara bättre att köpa ett 4.0 IS än ett 2,8 utan IS?

Micke Olsson skrev:
Jodå, tråden är helrätt. :)

Jag fattar nog inte riktigt, menar du att det skulle vara bättre att köpa ett 4.0 IS än ett 2,8 utan IS?
24-70 finns till att börja med inte med IS och 24-105 finns bara med IS. IS funkar på motiv som inte rör sig medans en högre ljusstyrka är lämplig för snabbare motiv och de typer av bilder som kräver luddiga bakgrunder. Du kan åstadkomma kort skärpedjup även med bl 4,0 men det blir bättre med 2,8.

Jag plåtar mycket bilar på olika event, både stillastående och i hög fart.

Man kanske ska satsa på en 24-105 i stället?
Levererar den lika bra som 24-70? Har fått för mig att den blir sämre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar