ANNONS
Annons

CANON 24-70/2.8 olika resultat med 5D OCH 30D.

Produkter
(logga in för att koppla)

macrobild

Avslutat medlemskap
Jag har inte varit positiv till hur vissa gluggar uppträder med 24 x 36 mm sensorn. Åkte skidor i ValThorens och kom hem med direkt fula bilder vad det gäller vinjettering, både från 24-70 och 70-200/2.8.
Till saken hör att jag fotograferar i Aplerna minst en gång om året och har ett antal jämförelsebilder från d1x. d70, d2x.
I en annan tråd försökte jag ta reda på när diffraktion påverkar resultatet med 5d och 30d. Samtidigt fann jag detta:

Först så viker sig kantskärpan som vanligt med 24-70 på 5d vilket den också gör med alla andra vidvinkelobjektiv som jag har testat från Canon.
Vinjetteringen/ljusavfallet är vid bl 10 och 24mm så stor att en vit yta återges inte jämt. Först trodde jag att det var ett skämt. Nu till bildillustration
Bild 1 Hela bilden. Ett vitt uthus som är jämt solbelyst

Bilagor

• 24-70-0.jpg
    24-70-0.jpg
    12.1 KB · Visningar: 1,568
Senast ändrad:
utsnitt från samma bild, vid bl 10 kan denna skillnad ses i återgivning av den vita väggen. Vänstra bilden är från sidan och hörn, högra bilden från mitt. Förutom att ljusavfallet gör att det blir färgskiftninga faller kant och hörnskärpan kraftigt även vid bl 10

Bilagor

• 24-70-1.jpg
    24-70-1.jpg
    12.8 KB · Visningar: 1,560
Senast ändrad:
samma utsnitt från 30d. jag fick alltså backa för att erhålla samma bild 30d med 24mm bl 10. Lite annan färgtemperatur vid raw uppräkningen med bildutsnitten återges lika

Bilagor

• 24-70.24mm30d.jpg
    24-70.24mm30d.jpg
    10.3 KB · Visningar: 1,552
Har för mig att det finns mer "risk" för vinjettering på fullformatssensor vid större bländare. Tror tom det finns exempelbilder på det på www.dpreview.com under Canon 5D recensionen.
Men bländare 10 är ju inte direkt en stor bländare.

Det är inte undra på att jag fick ibland helknepiga bilder i Alperna, exv skiftande blå himmel fast den var jämt blå. Ljusavfallet som 24-70 har påverkar färgåtergivningen.
Samma sak på 35mm men nu inte lika kraftigt

Bilagor

• 24-70.35mm.jpg
    24-70.35mm.jpg
    8.8 KB · Visningar: 1,545
100mm macro samma motiv. Lika i mitt och kant

Någon undrar "handen på hjärtat om detta spelar någon
roll"

Jag vet inte vad du använder kameran till- själv har jag jobbat med bilder sedan 1984.
För mig spelar det stor roll, för intreiör, mode, arkitektur, industri fotografering, eller där man vill uppnå färgriktighet. Och det kräver vissa kunder.
Det är inte alla som tar konstnärliga gatubilder, vinna bilder på broar ,flygande fåglar eller rock grupper . Där spelar det sannolikt mindre roll om objektivet är jämt eller ej.
Lyckligtvis fotograferar vi olika saker- en del tjänar tom pengar på det och då tycker jag att en bra lins/objektiv är en bra start vid fotograferingen.

Mikael

Bilagor

• 100mm-macrobl10.jpg
    100mm-macrobl10.jpg
    14.3 KB · Visningar: 1,496
Senast ändrad:
Om nu huset är vitt i verkligheten.. varför är det grått på bilden? Underexponeringen stör mer.. ;)

Det är lite av ditt mantra det här. Jag tror de flesta har förstått att du är besviken på vidvinkelobjektiven från Canon tillsammans med 5D/1Ds. Många uppskattar säkerligen dina tester och det är ju bra om detta leder någon vart, men jag är tveksam. För många andra upplever inte samma problem som du Mikael.

Hur blir bilden på en 20x30 kopia, betraktad från 50 cm? Stör det fortfarande?

Själv går jag och hoppas på att Canon släpper en sista version av 1D med maximalt antal pixlar på APS-H sensorn, vilket borde innebära 13,29MP med Canons mått på acceptabel pixelstorlek.

Jeppe skrev:
Om nu huset är vitt i verkligheten.. varför är det grått på bilden? Underexponeringen stör mer.. ;)

Det är lite av ditt mantra det här. Jag tror de flesta har förstått att du är besviken på vidvinkelobjektiven från Canon tillsammans med 5D/1Ds. Många uppskattar säkerligen dina tester och det är ju bra om detta leder någon vart, men jag är tveksam. För många andra upplever inte samma problem som du Mikael.

Hur blir bilden på en 20x30 kopia, betraktad från 50 cm? Stör det fortfarande?

Själv går jag och hoppas på att Canon släpper en sista version av 1D med maximalt antal pixlar på APS-H sensorn, vilket borde innebära 13,29MP med Canons mått på acceptabel pixelstorlek.

Som fotograferat- jag skall dra upp bilden något så du har mindre att anmärka på Jesper. För övrigt ligger bilden snyggt redan vid exponering.

Nej - många blundar för de problem som kan ses med Canons vidvinkelobjektiv.

Något annat.???

Mvh Mikael

Bilagor

• jesper.jpg
    jesper.jpg
    12.4 KB · Visningar: 1,456
En kollega till mig exv , där byrån påpekade att industribilder var inte skarpa ut i kanterna och hörnen. Objektiv 24-70

Här Jesper nu är bilden korrigerad. Så du upplever det vita som vitt, resten av scatteringarna kan jag inte gör mycket åt. Samma korrigering för bilden till vänster= de är en och samma.
Mikael

Bilagor

• jesper2.jpg
    jesper2.jpg
    13.2 KB · Visningar: 1,446
Senast ändrad:
korrigerade även 30d bilden 232 232 232
så den kan ses lika med 5d bilden ovan.

PS Jesper. Jag hoppas hellre att jag få se en helt ny serie med vidvinkelgluggar till Photokina. Så resultatet blir liknande det som 24-70 ger tillsammans med 30d, eller 100mm macro ger tillsammans med 5d.

Mikael

Bilagor

• 24-70.24mm30d.jpg
    24-70.24mm30d.jpg
    10.1 KB · Visningar: 1,419
Senast ändrad:
Samma grej om och om igen: kantskärpan är kass, objektiven vinjetterar, osv osv.

Det finns en jättelätt lösning: låt bli att använda fullformatshusen!

Själv är jag skitnöjd med min 5D, och ja, jag plåtar mest "rockgrupper" och porträtt. För andra kanske det är bättre med en 30D då?
Fine, köp en sån och spara ett antal tusen samtidigt som du får bättre kantskärpa.
Själv tycker jag det finns mycket annat som talar till 5Dns fördel, men de behöver jag knappast räkna upp.

Sen kan du väl samla ihop dina tester på en hemsida eller nåt istället så slipper forumet svämma över med likadana diskussioner som återupprepar sig varje månad.

För mig var det en nyhet med färgvariationen utåt kanterna- tyckte det var kul att kunna visa och delge hur objektivet uppträder tillsammans med 5d .Förklarar även mina vinterbilder med 5d. Nu har du ju Canon och då föreslår jag dig att inte läsa eller se på de illustrationer som finns i denna tråd eftersom de tydligen inte passar dig resultatsmässigt. Du kan helt enkelt skippa att läsa denna tråd -eller hur.

Mikael

PS hur skall vi gör med alla medlemmar som frågar , vilken skärm, objektiv skall jag ha???
Vad är det för skillnad mellan s-rgb eller adobe rgb

Mig veterligen har inte färgskiftningar visats på detta sätt.

Men du har väl svaret ??

Senast ändrad:
Varför kan man inte diskutera?
Antar att det är lättare att munhugga och kasta skit?...

Jag själv håller med Jesper. I det stora hela är 24-70L ett härligt objektiv. Och som Jag frågat Dig tidigare: varför byter Du inte 24-70:an mot ett bättre alternativ (om det nu finns)? Om Jag skulle varit så missnöjd som Du verkar vara över 24-70:an skulle Jag inte kunna ha kvar det...

För mig är ALLA objektiv en kompromiss. Antingen är de för dyra, för tunga, för hög vinjettering, inte skarpa nog, dålig byggkvalitetmm mm 24-70:an är helt klart den bästa kompromissen för mig. Och ja, jag kör 30D men brukar låna en kompis 5D för de där extra tillfällerna.

Sedan måste Jag tillägga att det är konstigt att det är så få som inte tycker 24-70:an (eller 28-70) inte duger... De flesta proffs och amatörer tycker att det är ett väldigt fint objektiv.

vonlarsson skrev:
Varför kan man inte diskutera?
Antar att det är lättare att munhugga och kasta skit?...

Jag själv håller med Jesper. I det stora hela är 24-70L ett härligt objektiv. Och som Jag frågat Dig tidigare: varför byter Du inte 24-70:an mot ett bättre alternativ (om det nu finns)? Om Jag skulle varit så missnöjd som Du verkar vara över 24-70:an skulle Jag inte kunna ha kvar det...

För mig är ALLA objektiv en kompromiss. Antingen är de för dyra, för tunga, för hög vinjettering, inte skarpa nog, dålig byggkvalitetmm mm 24-70:an är helt klart den bästa kompromissen för mig. Och ja, jag kör 30D men brukar låna en kompis 5D för de där extra tillfällerna.

Sedan måste Jag tillägga att det är konstigt att det är så få som inte tycker 24-70:an (eller 28-70) inte duger... De flesta proffs och amatörer tycker att det är ett väldigt fint objektiv.

Ge mig ett bättre Canon alternativ så tar jag det genast till 5d.

Mikael

Senast ändrad:
jesperf skrev:
...Sen kan du väl samla ihop dina tester på en hemsida eller nåt istället så slipper forumet svämma över med likadana diskussioner som återupprepar sig varje månad.

Åja, så dåliga väl är inte Mikaels diskussioner? Mikael försöker ju iaf testa saker på ett systematiskt sätt och redovisar resultaten noggrant, till skillnad från många andra "tyckare" på Fotosidan. Det tycker jag är sympatiskt.

Det finns massvis med forumtrådar som är betydligt svamligare än Mikaels.

Fortsätt gärna testa, Mikael! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar