Annons

Canon 24-105mm eller 24-70mm?

Produkter
(logga in för att koppla)

RebeckaBergvall

Aktiv medlem
Hej!
Jag håller på att kolla in olika objektiv som jag vill köpa in i sommar. Jag har en Canon 5D, och behöver ett bra allround objektiv. De två jag har haft utkik på är: Canon EF 24-70mm f/2.8L USM eller Canon EF 24-105mm f/4 L IS USM. Vilken skulle ni rekommendera?

Jag är inte jätte rik, och detta är en ganska stor investering från min sida. Jag tänkte först köpa 24-105 för att den täcker mer och är billigare, men folk säger att den inte är så bra. Vad tycker ni? Till en 5D då speciellt.

Jag ska köpa ifrån amazon där det är billigare. Just nu är priserna:

Canon EF 24-70mm: 8150 kr
Canon EF 24-105mm: 6300 kr

Det finns brister på båda, jag har haft båda men har nu bara 24-105. Den vinjetterar mycket i 24mm men annars är det en bra optik. 24-70 är stor och klumpig.

Fantastiskt fina bilder på din sida, det syns att du mycket goda förutsättninger.

Din fråga har precis diskuterats här på Fotosidan, se länken nedan:

Om du inte redan har, så gå in till närmaste fotobutik och känn och prova de
två kombatanterna innan beslut. 24-70 är inte bara 50% tyngre, den saknar dessutom is.

Sedan måste jag fråga, var på amazon hittade du priserna på objektiven ? Är det ny eller beg-priser, är det inom EU eller utanför ?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119607

Det är beg priser ifrån Amazon i USA. Jag har släkt där och åker dit i sommar. Vi brukar köpa saker som skickas hem till släktingarna och att vi sedan tar hem det i resväskan. Sparar jätte mycket pengar!

Jag tänkte gå och prova objektiven, men tydligen har vi inga fotoaffärer i Karlstad som har dem båda! Helt värdelöst tycker jag!

Fantastiskt fina bilder på din sida, det syns att du mycket goda förutsättninger.

Din fråga har precis diskuterats här på Fotosidan, se länken nedan:

Om du inte redan har, så gå in till närmaste fotobutik och känn och prova de
två kombatanterna innan beslut. 24-70 är inte bara 50% tyngre, den saknar dessutom is.

Sedan måste jag fråga, var på amazon hittade du priserna på objektiven ? Är det ny eller beg-priser, är det inom EU eller utanför ?

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=119607

Jag har 24-105 på min 5D och den funkar bra.. har haft den i 3 år.. men det är ofta jag behöver ha större bländare så jag kommer byta till 24-70 under sommaren...

jag är också från karlstad, lite tråkigt att där inte finns några affärer som har dem roliga grejerna på hyllan..

Jag funderar på att kolla om någon medlem på fotosidan här i Karlsytad skulle kunna tänka sig visa skillnaderna, om de äger gluggarna.

Jag har 24-105 på min 5D och den funkar bra.. har haft den i 3 år.. men det är ofta jag behöver ha större bländare så jag kommer byta till 24-70 under sommaren...

jag är också från karlstad, lite tråkigt att där inte finns några affärer som har dem roliga grejerna på hyllan..

hittar du nån som har 24-70 så kan vi ju mötas upp i karlstad så kan jag bistå med 24-105an, så får du testa båda ?

Det är beg priser ifrån Amazon i USA. Jag har släkt där och åker dit i sommar. Vi brukar köpa saker som skickas hem till släktingarna och att vi sedan tar hem det i resväskan. Sparar jätte mycket pengar!

Jag tänkte gå och prova objektiven, men tydligen har vi inga fotoaffärer i Karlstad som har dem båda! Helt värdelöst tycker jag!

Ok, då slipper du troligtvis tull och moms. Men dom beg-priserna i USA låter inte speciellt billigt,
då ligger priserna bara ca 1000:- mer i Sverige.
En sak till du bör tänka på vid beg-köp, är att 24-70 har funnits på marknaden i ca 8år och risken
att ett beg ex är ordentligt slitet, är ganska stor då de ofta används av "proffs".

Ef 24-105 är lite nyare och kom hösten 2005 och chansen att hitta ett bra beg ex ökar då.

Men till ett ff-hus som 5d är nog de flesta överrens om att 24-70 är en bättre zoom, om inte vikten
och avsaknaden av is blir för stor, för då är det 24-105 som gäller och då komplettera med en fast
glugg till istället som t.ex 100 f/2.0, som jag tror att du skulle få mycket nytta av i ditt arbete.
En Ef 100 f/2.0 borde du kunna hitta ny för ca 3000 sek i USA.

Lycka till !

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto