Annons

Canon 20Da

Produkter
(logga in för att koppla)
Om de, som det påstås på DPReview, har gjort spegeln halvgenomskinlig för att tillåta kontinuerlig avläsning av sensorn (och därmed visning på displayen) låter det ju som en något större förändring.

Har fått intrycket att Canons CMOS-sensor inte lämpade sig för sådant, men det är kanske ett tillräckligt viktigt säljargument för att lägga ner FoU på? Eller hur lyder argumenten för och emot?
 
Ååhh! Jag som noggrannt instruerat min fru att logga ut om hon använder min burk! Och inte bryr jag mig om att kolla själv heller...

Ja, ja, byt ut "Karna" mot "Niklas" i inlägget ovan, så blir det bra...
 
Känns som att Canon behöver motivera folk att fortsätta köpa 20D nu när ersättaren till 300D är i faggorna, eller vad tror ni?
 
Tror inte riktigt det. Betänkt att ska du använda kameran för helt normal plåtning krävs ju då filter, och det är nog inte alla som vill skaffa sig.

Jag tror mer det är en novelty-grej, som den svarta 300D'n.
 
Jo, det är klart. Läste inte så noga, tänkte att man kanske kunde välja elektroniskt om man vill ha filter eller inte. Men det blir ju lite klurigt om man tänker rent praktiskt på det. Ibland hänger inte logiken med när hjärnan skenar iväg...
 
Den ska väl, vad jag förstått, åxå bara säljas i Japan?

Skulle kunna tänka mig att man kanske vill testa ny teknik inför kommande kameror.
 
Varför just Japan?

Har för mig att jag tidigare läst om att man i Japan har problem med en ny typ av fluktare som kan ta bilder av personer genom deras kläder.

Bilden visar alltså hur man skulle se ut om man var naken. Vet ej hur det tekniskt går till men en IR-känslig kamera med udda filter kanske är grejen. Typ 20Da.
 
Re: Varför just Japan?

björneld skrev:
Har för mig att jag tidigare läst om att man i Japan har problem med en ny typ av fluktare som kan ta bilder av personer genom deras kläder.

Bilden visar alltså hur man skulle se ut om man var naken. Vet ej hur det tekniskt går till men en IR-känslig kamera med udda filter kanske är grejen. Typ 20Da.
Det var väl mycket snack om det här i Sverige för ett par år sedan med Sonys nya videokameror, tror jag.
 
Grymt intressant! Kan det gå att skicka efter en sådan från någon Japansk nätbutik?
Det där med astrofotografering är väl inte så lyckat med tanke på alla heta pixlar man får vid långa slutartider, eller de kanske till och med har fixat det på 20Da?
Det fanns ju även en länk till deras Japanska sida. Min Japanska är liite ringrostig, kanske någon som kan läsa det?

/A\
 
andreasc89 skrev:
Det där med astrofotografering är väl inte så lyckat med tanke på alla heta pixlar man får vid långa slutartider, eller de kanske till och med har fixat det på 20Da?
Var det inte D60 som var grym på långa exponeringar? Kolla här på en fyra minuters exponering. Vad jag vill minnas var det en av nackdelarna när 10D kom. Men 20D klarar fem minuter ganska bra också.
 
Calle S skrev:
Var det inte D60 som var grym på långa exponeringar? Kolla här på en fyra minuters exponering. Vad jag vill minnas var det en av nackdelarna när 10D kom. Men 20D klarar fem minuter ganska bra också.

Ser ju riktigt bra ut. Men de exponeringar som jag funderar på är timslånga. Ni har säkert sett den där bilden i FOTO med en sten och sju timmars exponeringstid.
Det är en av anledningarna till varför jag antagligen köper en EOS 5 eller liknande längre fram.
Men kan 20Da fixa långa exponeringstider på ett bra sätt så vore det ju grymt bra.

/A\ (vill ha)
 
Det verkar som

om Canon har kommit på något nytt, men är osäkra på marknaden för det; Som jag tolkar den babelfiskande översättningen, verkar det som om kameran bara tillverkas på direkt order, och man kan räkna med 3 månaders leveranstid från beställningsdagen.

When "EOS 20Da" is sold, for the first time incoming order production sale is done as the digital single-lens reflex camera of CANON. After receiving order from the customer, in order to start production, there are times when 3 months it is required to for the delivered item
 
Varför just Japan?
Har för mig att jag tidigare läst om att man i Japan har problem med en ny typ av fluktare som kan ta bilder av personer genom deras kläder.

Bilden visar alltså hur man skulle se ut om man var naken. Vet ej hur det tekniskt går till men en IR-känslig kamera med udda filter kanske är grejen. Typ 20Da.
Det hela var att Sonys nightshot gick att slå på även i dagljus, så du får en halvgrön överlagrad bild över den vanliga. Och med ett lagom starkt lågpass(är det väl) så fick dom fram ir-ljuset enbart.

Denna funktion är numera borttagen så den även slår till ett IR-lågpass(så inga av de vanliga frekvenserna kommer med) just för att förhindra användning av Nightshot i dagljus. Det kräver alltså en rätt saftig IR-källa, som normalt är IR-dioder i kameran. Vet inte om dom ändrade känsligheten också vid användning av IR.

Slå sedan samman detta med att det tydligen fanns försäljning av "IR-transparanta" baddräkter så förstår du vad fluktarna var ute efter.

Det finns dock som i alla genrer också folk som har sidor om hur man tar bort IR-cut filtret ur kameran.
 
Gentlein skrev:
Om de, som det påstås på DPReview, har gjort spegeln halvgenomskinlig för att tillåta kontinuerlig avläsning av sensorn (och därmed visning på displayen) låter det ju som en något större förändring.
Tydligen så är det samma spegel som tidigare. Istället används MLU.
Det vore ju inte helt fel om man genom en fw-updatering även i vanliga 20D kunde få en mer exakt manuell live-fokusering genom digital förstoring på displayen. Men det kräver väl att hårdvaran i övrigt är den samma (vilket den antagligen är).

http://www.bobatkins.com/photography/digital/eos20da.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.