Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20D, vad titta på vid beg köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

JEzus

Aktiv medlem
Ska och kolla på en nu på fredag.
Det blir min första digitala system om köp sker men jag tror att det ska nog gå bra att lära sig alla funktioner osv, intresse finns det gott om =)

Men vad ska jag fråga om, titta efter, nämn saker som är specifikt för just 20D. Klämma känna osv..

Är det värt att kanske slanta några kronor till för att få med ett batterigrepp, har läst att batterierna ska räcka länge men det kanske blir outstanding med bg-grepp?

Snälla berätta =)

Mvh Björn
 
kan inget om 20D specifikt, men kolla så att den ser ok ut... stora skavanker kan betyda att den vart med om en hel del. mindre repor får nog alla på sina saker förr eller senare..

Batterigrepp kan man köpa i efterhand, och är det bara för batteritiden du funderar på detta så är det billigare att böra köpa ett batteri till. Fast många köper det för att det ser "Coolare/proffsigare" ut. hmm du får iofs en vertikal avtryckare oxå..
 
okey, tack för svaret!
skrev ut allas recensioner på fotosidan och läste mig igenom, det jag är lite orolig för nu är kitobjektivet 18-55, att det ska kännas för plastigt.
men allting har ju sin tid och jag kan kan hitta tid(pengar) att uppgradera =)

Mvh
 
Hej Björn.

Jag instämmer med Jan, kolla det allmänna skicket. Det säger ju en del om hur ägaren behandlar sina prylar. Jag känner inte till några speciella "20D-fel".

När det gäller batterigreppet tycker jag att du ska känna själv om det är något för dig. Jag har själv ett och det sitter på så gott som alltid och funkar jättebra. Jag tycker att det som Jan pekar på, vertikalavtryckaren, är en mycket praktisk funktion. Upplever också att kameran känns bättre att hålla, den blir ju tyngre med två batterier vilket jag tycker ger bättre balans och stabilitet. Men...

Greppet kan upplevas som lite sladdrigt, det är byggt i plast och är inte det mest gedigna Canon presterat. Därför tycker jag att du själv bör känna på kameran med greppet monterat för att bilda dig en egen uppfattning om det är värt att satsa pengarna på ett grepp eller några extra batterier.
 
Du kan väl börja med att läsa en djuprecension av kameran här:
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos20d/

Kolla att kvitton och garantin finns med och hur många exponeringar kameran har gjort.

Extrabatterier är billiga och jag tycker att du i första hand ska lägga pengar på batteri och minneskort innan du köper ett grepp.

Här hittar du prisvärda batterier och minneskort:
http://www.zebramedia.com/butik/shop.asp?Avdelning=739&sidan=1

Det är ju en systemkamera och då är det ju bra om man har rätt optik efter ens behov redan från början.

När man köper begagnat skall man alltid diskutera ev. garantier och returrätt om det visar sig att det är fel på kameran. En seriös säljare tar tillbaks kameran om det visar sig att det är fel på den vid försäljningen.

Eftersom du ska klämma på kameran så kan du ju ta några provexponeringar med den. Det är en kvalitetskamera så risken för "dolda" fel är mycket liten.

Lycka till.
 
Jag rekommenderar att du börjar med kitobjektivet och successivt känner dig för om du ska skaffa ett bättre standardobjektiv.
Alternativt är att senare komplettera med t.ex 1,8/50mm eller ett macro-objektiv. Självklart beroende av vad du ska plåta. Kitobjektivet är helt OK att börja med.
 
Plocka även bort objektivet och titta in i huset. Man vet ju aldrig hur det ser ut där inne. Kolla på kontakterna också så att de är fina.

Som de har nämnt, pröva att plåta lite.

I övrigt kan jag bara säga att du kommer bli toppennöjd med en 20D. Den är kanon!
 
Ahh förutom att titta in i huset så rekommenderar jag att du fäller upp den med, i vad heter den meny 2 eller något! Jag var med om att allt var såg ut att vara ok, sedan när verkstaden titta på den så hade personen i fråga svabbat med något kladd över sensorn så att det var ett helv...e att rengöra den!

Men annars ja allmänt skick osv!
Lycka till!
 
photonicdelousions skrev:
Ahh förutom att titta in i huset så rekommenderar jag att du fäller upp den med, i vad heter den meny 2 eller något! Jag var med om att allt var såg ut att vara ok, sedan när verkstaden titta på den så hade personen i fråga svabbat med något kladd över sensorn så att det var ett helv...e att rengöra den!

Men annars ja allmänt skick osv!
Lycka till!

Vad som menas är att du ska fälla upp spegeln som om du skulle göra en "sensorrengöring" vilket du mycket riktigt gör i menyns "verktygsflik 2" ...

Bara för att förtydliga det hela
 
Svårt att numrera flikarna, för mig är det flik3. I vilket fall som helst, det är den orange fliken och näst längst ner på den. Öppna menyn, snurra inmatningsratten två snäpp moturs.

/M Esserschmitt

Sorry...såg nu att ni talade om verktygsflik...
*ställer mig i närheten av skamvrån*
 
Canon 20D är en kvalitet kamera. Men även solen har sina fläckar!
Jag skulle råda dig att testa den inbyggda blixten noga, att den fäller upp osv. Sedan är kameran en mästare på att suga in damm i sensorn, kolla så att den är ren och fläckfri, och fråga säljaren hur han gjort ren den. Kolla hur sensorn ser ut genom att fota mot ljus bakgrund med minsta bländaren under ca en sekund. Då får du ett gott kvitto på hur sensorn ser ut, om där finns repor eller en massa damm som bränt fast på sensorn. Be ägaren i såfall göra ren den och se efter en gång till om fläckarna är borta!

Sedan skulle jag kolla om kameran blivit utsatt för omild behandling, hur många exponeringar som tagits och hur kontakterna ser ut.

Är allt ok så törs jag nästan lova att du blir nöjd med din kamera.

Lycka till!
/
Bettan
 
tack för många och bra svar!
ska skriva ut det viktigaste bitarna så jag kan göra en checklista inför morgondagen!
Blir lite orolig för damm mm.
Han som säljer den har gett ett väldigt seriöst intryck än så länge, är guldmedlem här på fotosidan så jag tror inte kameran kommer vara skabbig precis!

Tack för att tips, de ska läsas igenom minst en gång till =)

Mvh
 
Senast ändrad:
Det är mycket sällan något större problem med damm. Lite damm kommer alltid in i kamerahuset.

Oftast räcker det med att skaka ur dammet lite försiktigt. Det gör man med objektivöppningen vänd nedåt när man byter objektiv. Sen kan man också blåsa bort 99% av allt damm med en liten blåsa.

Det finns trådar om detta i forumen, använd sökfunktionen så hittar du bra tips.

(Förmodligen kan du lita på säljare hur han har hanterat filräknaren i kameran)

Mvh Jan Olof
 
Som sagt damm på sensorn är inget fel, det är helt normalt och är inget du skall bry dig om när det gäller själva köpet av kameran.

Sensorn går att göra ren själv (finns otaliga trådar om ämnet) och är något du kommer att få göra väldigt ofta, det är väl den största nackdelen med digitala systemkameror.

Antal exponeringar är inget som du kan lita på då det är väldigt lätt att ställa in vilket nummer som helst själv, kontrollera hur gammal kameran är och titta på allmänt skick.

Kitzoomen är ingen höjdare, förstår inte att Canon kan sälja sånt skräp som kit till 20D, men den kan du ju byta ut mot något bättre när du vant dig med kameran och vet vad du skulle vilja ha för objektiv.

Batterigreppet är inget du behöver om du inte tar väldigt mycket bilder i höjdformat samt använder långa tunga telezoomar (bättre stöd).
 
Senast ändrad:
Mitt råd är att be att få ta ett gäng bilder. Har du sedan möjlighet så kolla dom innan, ta med en bärbar dator om du kan eller kanske säljaren har en om ni träffas hemma hos honom. Anledningen till test foto är att försöka kolla fokusen så gott det går, visst går att justera i efterhand hos canon men jag har dålig erfarenhet av det..blev inte bättre. Du kan ju alltid göra ett förenklat test där du fotar en tumstock med största bländare. jag vet..Det är inte helt tillförlitligt men ger ändå en indikation på om kameran fokuserar alldeles åt skogen, har funkat för mig!
Seadn som nämnts så är damm något du får lära dig att leva med, vid frekvent objektivbyte så räkna med att rengöra sensorn ett par gånger i månaden..beror givetvis på hur petig man är.

Önskar dig lycka till med köpet..20:an är hur fin som helst;)
 
Nu ligger min älskling på sängen och pustar efter en hård stund, jag har testat lite nya ställningar i min jakt på det pefekta, jag tror att vägen dit är lång men vi ska nå dit nu när vi är två. Jag och min Canon 20D.

=)

Blev inköp idag, allting kändes väldigt rätt och kameran spinner som en dröm. Man tänker lite på ljudet när man sitter själv i ett tyst rum, men det är ju verkligen inget som stör. Jag håller på att bearbeta mig genom menyer och inställningar nu, tror det kommer ta ett tag innan jag är klar och förstår hur jag kan använda allt maximalt men jag hoppas det ska gå bra iaf, annars finns ju ni att fråga =)
Och tack för att tips och svar i denna tråd!

Mvh
Björn
 
Va´ kul att det blev affär, hoppas och tror att du blir riktigt nöjd nu.

Du gör rätt som tar dig tid att läsa menyer och manualer från början. Kameran har många möjligheter, det gäller att lära sig dem så att de sitter i ryggmärgen. Det tar tid, men du och älsklingen har ju natten på er...:)

Välkommen in i DSLR-världen!

/Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.