Annons

Canon 20D v.s. 350D

Produkter
(logga in för att koppla)
men 100-400 då?

froderberg skrev:
Superzoomar är generellt de sämsta objektiven. En sigma 18-50/2,8 + 75-300 teleszoom tillsammans med 350D borde kosta samma men betydligt högre kvalitet och större möjligheter med 18-50:an betydligt högre ljusstyrka.


100-400 är ju en superzoom men av superklass, eller?
kostar ju en himmelens massa dock...
 
Re: men 100-400 då?

Jag har för mig att superzoom brukar defineras som ett brännviddsomfång på 10x eller mer. 100-400 är trots allt bara en 4x zoom, dvs en högst ordinär zoom.

Eller du kanske bara leker med orden och menar att någon specifik 100-400 modell är en superb zoom:)

--jalle

rogge skrev:
100-400 är ju en superzoom men av superklass, eller?
kostar ju en himmelens massa dock...
 
Re: Re: men 100-400 då?

JalleS skrev:
Jag har för mig att superzoom brukar defineras som ett brännviddsomfång på 10x eller mer. 100-400 är trots allt bara en 4x zoom, dvs en högst ordinär zoom.

Eller du kanske bara leker med orden och menar att någon specifik 100-400 modell är en superb zoom:)

--jalle

ja det ska ju vara en superb zoom då den bär den röda ringen i framkant.
dock visste jag inte det där med 10x så då har jag lärt mig nåt nytt.
100-400 måste väl lämpa sig vid fågel/naturfotografering eller vad säger ni?
/Rogge
 
Minita skrev:
1. 20D eller 350D Stor prisskillnad men tekniskt verkar de vara ganska likvärdiga - eller?
Det här är en bra sammanställning av skillnaderna mellan EOS 350D och EOS 20D. Läs igenom och försök bedöma vilka av skillnaderna som är viktiga för dig. Det viktigaste avgörandet är om fördelarna med 20D är värt nästan det dubbla priset jämfört med 350D.

PD
 
froderberg skrev:
Prisskillnaden mellan 20D och 350D är stor men skillnaderna i hantering är inte så stora. Jag tycker att man ska vara säker på sin sak och gärna redan ha bra objektiv om man väljer 20D.
Jag hade redan bra objektiv och valde ändå 350D.

Detta trots att när jag kände på 20D nästan blev kär. Den kändes oerhört välbekant trots att det är en alldeles ny kamera. Jag kände igen mig direkt från gamla EOS-kameror och hade inga problem att hitta alla reglage och knappar. Kameran låg dessutom mycket bra i handen.

Det är ingen tvekan om att 20D är en bättre, eller lika bra, kamera på allt utom storlek (vikt) och pris än 350D. Det luriga är att 20D bara är lika bra som 350D (och inte direkt bättre, alltså) på den viktigaste punkten, nämligen bildkvalitet.
Är bildkvaliteten det viktigaste är 350D + bra optik ett rätt uppenbart val.
Lyssa på Magnus, allihopa! Han vet vad han pratar om.
 
Re: men 100-400 då?

rogge skrev:
100-400 är ju en superzoom men av superklass, eller?
kostar ju en himmelens massa dock...

100-400:an är ingen superzoom, men väl en rejäl telezoom. Inte på långa vägar så skarp som en fast 400/5,6 men ändå riktigt bra.

Den enda zuperzoomarna med rätt bra kvalitet som jag känner till är Canons 28-300L IS och 35-350L, men de är svindyra och gigantiska. Ändå är de inte så skarpa i teleläge.
 
Re: Objektiv

Minita skrev:
Jag har några "gamla" objektiv till min analoga Canon. Rent fattningsmässigt lär dessa passa men inte tekniskt - ljuset skall spridas annorlunda för att passa en digital kamera. Sant????

Alla EF Gluggar passar på alla digitala modeller, EFS gluggar passar enbart på dom digitala modellerna med 1.6 sensor.
 
froderberg skrev:
Det är främst när man behöver tumratten. 350D har knappar på baksidan istället vilket inte är lika snabbjobbat om man t ex ska bläddra bland många bilder.
Visst vet du att man kan bläddra bilder på pekfingerrullen med? Men det kanske inte är samma sak.
 
bEPH skrev:
Visst vet du att man kan bläddra bilder på pekfingerrullen med? Men det kanske inte är samma sak.

Det är väl mest de som är vana att ha bländaren på tumhjulet och tiden på pekfingerhjulet som störs. Andra hittar nog nya vägar.
 
Re: Objektiv

Minita skrev:
Jag har några "gamla" objektiv till min analoga Canon. Rent fattningsmässigt lär dessa passa men inte tekniskt - ljuset skall spridas annorlunda för att passa en digital kamera. Sant????

Sensorerna är känsliga för med vilken vinkel ljuset kommer in i sensorn. Helst vill de ha allt ljus i 90 graders vinkel mot sensorplanet. Film är inte lika känslig..eller känsligare.. beroende på hur man ser på saken :D
Därför är det väl mest vidvinklar som inte alltid funkar så bra på digitalkameror, utan gärna ställer till med viginettering.
De speciella "digital" objektiven som finns ska vara konstruerade så att ljuset ska träffa sensorn rakt på, och i vissa fall har de digitalspecifika gluggarna även en mindre bildcirkel, så de istället viginetterar kraftigt på en 135-filmruta.
Så beroende på vilka dina gamla EOS gluggar så kommer de nog fungera olika bra. Någon erfaren canonit kan säkert tala om vilka som inte funkar så bra digitalt.

/E
 
Beslut 350D

Efter en lång kväll med att följa alla inläggen och leta övriga trådar i forumet så har ett beslut fattats.

Huset blir en 350D. Jag får leva med att det är lite smalt. Kom fram till prisskillnaden till 20D inte passade min budget.

Är fortfarande lite villrådig beträffande optikval. Jag har en toppenfin lokal fotohandlare som jag har bollat med. Han har lånat ut lite objektiv för test.

Förmodligen får man inte göra reklam i forumet men är det någon som är jättenyfiken på en bra butik, så lägg ett mail.
 
Den typen av kontakter ska man vara rädd om

I övrigt så låter det som ett vettigt beslut.

--jalle

Minita skrev:

Är fortfarande lite villrådig beträffande optikval. Jag har en toppenfin lokal fotohandlare som jag har bollat med. Han har lånat ut lite objektiv för test.
 
Beslut II

Tog kitobjektivet OCH Sigma 18 - 105 mm. På min amatörnivå verkar detta vara en bra början.

Tack för alla synpunkter och råd.
 
Re: Beslut II

Minita skrev:
Tog kitobjektivet OCH Sigma 18 - 105 mm. På min amatörnivå verkar detta vara en bra början.

Tack för alla synpunkter och råd.

Förmodar att du menar Sigma 18-125. Men jag förstår inte vad du skulle med kitobjektivet till när Sigman täcker upp samma brännvidd.
 
Re: Re: Beslut II

BugEyes skrev:
Förmodar att du menar Sigma 18-125. Men jag förstår inte vad du skulle med kitobjektivet till när Sigman täcker upp samma brännvidd.

Grattis Minita till en bra kombination.

Men som Sorkin skrev - det verkar lite kaka-på-kaka.

Gör som jag och köp ett 50/1,8 som tillägg till Sigma 18-125.

(Sigman: vilken jag kallar min "kittglugg fast med större brännvidd")

Hursomhelst; 50:an är mycket trevlig att ha på, speciellt inomhus eller/och vid mestadels porträtt (= vanliga kort på familjen). Skarp och knappt så att den väger någonting.

Sigman fungerar bra i de flesta sammanhang men jag kommer på sikt (när frugan lyckats glömma bort investeringen i 70-200) byta ut den mot ett ljusstarkare objektiv med snabbare AF. Det är (självklart) där bristerna ligger hos Sigman.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.