Annons

Canon 20D v.s. 350D

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.

Jag är helt ny i detta forum men hoppas få lite tips och goda råd. Jag har idag en Canon PowerShot Pro 1 som jag i och för sig är nöjd med men går nu tankarna att ta steget in i systemvärlden. Jag fotograferar väldigt mycket men är bara en amatör. Jag har varit hos "min" fotohandlare och klämt och känt på 2 kameror men känner nu att jag behöver ha goda råd från Er som har lite erfarenhet. Till att börja med skulle jag vilja ha en optik som "alltid kan sitta på".

1. 20D eller 350D Stor prisskillnad men tekniskt verkar de vara ganska likvärdiga - eller ?

2. 20D + Tamron Af 18-200/3,5-6,3 Di-II XR
Gillar omfånget på zoomen men vilken optik sätter man på 350:an? Kanske det rent av är så att det finns en annan optik som passar bättre. Är väldigt nöjd med Pro 1:ans zoomomfång och skulle helst av allt vilja ha motsvarande. (28 - 200)

3. Minneskortet. 1 Gb Highspeed?

Felet med min Pro 1:a är att den är lite seg och långsam. Tar för övrigt bra bilder även om jag skärper till dem något i CS.

Kan man kombinera krav på en allsidig optik med kvalitet? Skriver ytterst sällan ut något större än A4.

Minita
 
Min kompis har en 10D och en 350D, han tycker 350:an tar fina bilder men att den är märkbart segare än 10D.

20D är i sin tur märkbart snabbare än 10D....så om hastigheten är lika viktigt som bra bildkvalité så ligger min röst hos 20D.

//Lazze
 
Optik?

Vilken optik tycker du?

Har även lite funderingar på att handla från Tyskland. Har sett en del inlägg där en bra butik pekas ut. Priserna blir väldigt attraktiva.
 
Ziden skrev:
Min kompis har en 10D och en 350D, han tycker 350:an tar fina bilder men att den är märkbart segare än 10D.

Ehhh.... Det finns ingen punkt där 10D är snabbare än 350D, men många punkter där 350D är snabbare som skrivning på minneskortet, uppstart, autofokus mm.

20D och 350D har samma processor och är lika snabba i nästan allt. Det är bara antalet bilder per sekund som skiljer, 3 respektive 5 bilder per sekund.

20D har 9 AF-punkter mot 7 hos 350D. Autofokusen hos 20D är lite vassare.

Bildkvaliteten är identiskt mellan 20D och 350D

Max iso är 1600 hos 350D och 3200 hos 20D


2. 20D + Tamron Af 18-200/3,5-6,3 Di-II XR

Hellre 350D och riktigt bra objektiv. Superzoomar är generellt de sämsta objektiven. En sigma 18-50/2,8 + 75-300 teleszoom tillsammans med 350D borde kosta samma men betydligt högre kvalitet och större möjligheter med 18-50:an betydligt högre ljusstyrka.
 
Minita skrev:
3. Minneskortet. 1 Gb Highspeed?
Ett snabbare kort är defintivt att föredra om du använder seriebildtagningen. Jag valde Sandisk Ultra II till 20D eftersom de är så snabba som kameran kan utnyttja. Förbättringen med de snabbare och dyrare korten Extreme III är försumbar:
http://www.robgalbraith.com/bins/multi_page.asp?cid=6007-7303

Om man använder raw (jag gör det jämt för möjligheterna till korrigeringar i efterhand) så behöver man stora kort och gigabyten tickar snabbt iväg. Jag hade ett på 2MB men har nu kompletterat med ett 4 MB då jag skall ut på en tio dagars resa snart.
 
Superzoomar

Medveten om att zoomen är en kompromiss. En gång i tiden hade jag en "vanlig" 35 mm Canon med en massa optik. Tyckte det var bökigt att släpa med sig allt och halkade in på de digitala kompaktkamrorna. Är förmodligen lika dålig nu på att bära med mig flera objektiv och vill satsa på en "bra" vardagsoptik. Har kikat runt lite på inläggen och Sigmas 18 - 125 mm lins motsvarar ju brännvidden på min Pro 1:a. Tror nog att den skulle kunna duga till att börja med.

Tar tacksamt emot fler synpunkter på en bra kombination.

Håller på att "sätta ihop" ett paket från AC-Foto i Tyskland. Verkar finnas några i forumet som har köpt därifrån. Om jag inte gör alldeles fel så blir priset väldigt attraktivt.
 
Lyssna på Magnus och lägg pengarna på bättre optik i stället för 20D.

20D är som sagts snabbare vid serietagning samt har en bättre hantering samt en goare känsla i kamerahuset. Känn på de båda och bedöm om det känns viktigt för dig men köp inte 20D med en sämre zoom med superomfång utan satsa på typ det Magnus rekommenderade med endera 20D eller 350D beroende på hur mycket pengar du vill/kan lägga ut.

Annars Så kan 20D och Sigma 18-50 2.8 vara ett bra val för att senare, när pengar finns köpa en telezoom.

//Larsa
 
Med två objektiv kan man lämna det ena hemma om man vill spara vikt. Man klarar sig ofta utan en telezoom.

Prisskillnaden mellan 20D och 350D är stor men skillnaderna i hantering är inte så stora. Jag tycker att man ska vara säker på sin sak och gärna redan ha bra objektiv om man väljer 20D.

Är bildkvaliteten det viktigaste är 350D + bra optik ett rätt uppenbart val.
 
Envis

OK. Jag inser att det är svårt att argumentera för en superzoom. Säg så här, ett vardagsobjektiv för att fotografera vardagen, barnen, närmiljön. Idag tar jag med mig min Pro 1:a och hustrun tycker den är OK att plåta med. Förmodligen tar vi de flesta bilderna utan att zooma fullt ut. Jag ser på forumet att Sigmas objektiv verkar de flesta rekommendera. Tror Ni att jag kommer bli misnöjd med ett Sigma 18 - 125 mm?
 
Det är helt upp till dig & det låter inte som att du är typen som söker tekniska fel i bilderna så valet är ditt! Objektivet kommer dock inte att göra kameran rättvisa men du får ju DSLR-kamerans övriga fördelar. Sen så är det ju så att om du bara tänker göra små förstoringar samt titta på bilderna på skärmen så duger det säkert.

Den dåliga ljusstyrkan är ju inget större problem om du inte har pretantioner på att kunna fotografera i befintligt, svagt ljus på fri hand. Vid sämre ljus utomhus (mulet) samt vid liknande tillfällen så är det ju inga problem att pusha upp känsligheten på kameran upp till 800 & kanske t.o.m 1600 Asa.

//Larsa
 
Senast ändrad:
Inte köpa?

Om jag nu envisas med att köpa en superzoom till en 350D eller 20D, är det egentligen någon mening med att lämna Pro 1:an? Lite långsam är det ju men vad vinner jag? Tekniskt har det ganska hyfsat bra data, går att göra en hel del egna inställningar och det går att plåta i RAW format.

Det kittlar lite med en större sensor, säkrare autofokus och hastigheten.

Mycket villrådig
 
Magnus,

jag vet bara att han använder kameran professionellt och hans intryck är att 10D är snabbare att jobba med, oavsett vad som står på pappret.

Jag har dock inte provat själv, vi skall ha någon pryl-klämmar-dag någon dag så då kanske jag kan vara mer specifik sedan.

// Lz
 
Jag tror inte du blir missnöjd med Sigma 18-125 eller en annan superzoom om du köper den med rätt förväntningar, dvs att det inte blir blixtlösa foton inne och att bildkvaliteten i de yttersta zoomlägena inte blir lika bra som hos dedikerade vidvinklar/tele objektiv. Jag har en själv och tycker den är bra som alternativ när man inte vill släpa mycket.
Men om du inte har för avsikt att senare skaffa mer optik så känns det nästan som du kan behålla det du har lika gärna.
Angående 350D vs 20D så är båda snabba och Lars måste ha missförstått vad kompisen sa om 350D vs 10D. Jag har provat båda och valde 20D av flera anledningar men mest för autofokusens skull.
 
Re: Inte köpa?

Minita skrev:
Det kittlar lite med en större sensor, säkrare autofokus och hastigheten.

Det är ju bitarna du räknar upp du vinner på. Att slippa bruset vid högre känsligheter samt att vid behov kunna trolla bort bakgrunden med ett kort skärpedjup är ju inte att förakta, det senare blir dock bättre med ljusstark optik...

Om du är nöjd med det du har så ser jag dock ingen anledning till att du ska byta, bortsett från att du möjligtvis upptäcker nåt nytt med en DSLR... Sorry om jag gör dig ännu mer villrådig...

350D skulle förmodligen passa dig bättre än 20D genom att den är kompaktare & det verkar ju som att du vill ha nåt kompakt/allround...

//Larsa
 
Om du skyndar dig till din lokala tidningskiosk så kan du nog fortfarande köpa senaste numret av FOTO. Där testar de bland annat Sigma 18-125 mot andra liknande objektiv.. I nästa nummer (kommer 21:a juni) testar de Canon EOS 350D så det numret kanske också kan var värt att köpa.
 
Klämma och känna

Jag skall ner till handlar´n och klämma lite till på kamrorna. Att jag blev lite såld på superzoomen är handlarens fel. Han testade en 20D med Tamrons nya super zoom. Naturligtvis fick jag känna på den kombinationen först för att sedan klämma lite på 350:an med org glugg. Jämförelsen haltar antar jag....

Ingen av Er har kommenterat ev köp från Tyskland. Vad tror Ni? Jag har fastnat för denna sajten

http://www.ac-foto.com/ac/shop/shop.php?new_sprache=eng

Det taskiga är förstås att jag får låna en kombination för test av honom. Om jag då inte köper av honom så blir det svårt att se honom i ögonen.
 
Tidningen

Jag skummade igenom tidningen i fotoaffären. Såg att testet var till Sigmas fördel gentemot Tamron. För övrigt har jag sett i Digitalfoto för Alla #6 deras test av 350D. Idel lovord.
 
Ziden skrev:
Magnus,

jag vet bara att han använder kameran professionellt och hans intryck är att 10D är snabbare att jobba med, oavsett vad som står på pappret.

Visst. Det finns vissa handhavanden som kan vara snabbare. Det är främst när man behöver tumratten. 350D har knappar på baksidan istället vilket inte är lika snabbjobbat om man t ex ska bläddra bland många bilder.

Men prestandamässigt är 350D snabbare. Och jag tycker att 10D är besvärande långsam när man t ex vill se sina bilder, eller när man fullt bufferten.

/M

PS. jag är också proffs... :)
 
AC-Foto är en bra butik i Tyskland.
Du skall i mitt tycke absolut prioritera objektivet före kamerahuset när du gör ditt köp, objektivet kan du behålla hela livet, (eller så länge det håller) kamerahuset kommer du vilja byta ut senare när det kommer häftigare modeller.
Så om budgeten inte tillåter en 20D med bra optik välj en 350D och bra optik istället, det kommer du inte ångra.

mvh Kent.
 
Objektiv

Jag har några "gamla" objektiv till min analoga Canon. Rent fattningsmässigt lär dessa passa men inte tekniskt - ljuset skall spridas annorlunda för att passa en digital kamera. Sant????
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.