ANNONS
Annons

Canon 20D råd

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseLarsson

Aktiv medlem
Hej
Jag skulle vilja ha lite råd angående mitt köp av en Canon 20D. Jag har hittat 3 st kandidater som är intressanta. Vilken av dessa hade ni valt och varför?

20D med EFS 17-85 IS f/4-5,6 USM, 5200:-
20D med batterigrepp och kittoptik 18-55, 5000:-
20D med Tamron 28-75 f/2.8, 4500:-

Mvh Fredrik

Jag hade köpt 20D med EFS 17-85 IS f/4-5,6 USM, 5200:-. Kitobjektivet är inte så roligt och batterigrepp har jag själv ingen längtan efter. 28-75 är säkert bästa objektivet men jag hade uppskattat vidvinkeln som 17-85an ger.

Jag hade köpt 20D med EFS 17-85 IS f/4-5,6 USM, 5200:-. Kitobjektivet är inte så roligt och batterigrepp har jag själv ingen längtan efter. 28-75 är säkert bästa objektivet men jag hade uppskattat vidvinkeln som 17-85an ger.

Paketet med 17-85 gluggen är definitivt mer prisvärt då bara objektivet kostar över 5000 kr nytt. Även om 28-75 ger bättre skärpa och har bättre ljusstyrka är det faktiskt billigare nytt (3295 på cyberphoto) och omfånget blir tämligen begränsat på en kamera med APS-sensor. 28 mm motsvarar ca 44 mm. Dessutom har 17-85 gluggen bildstabilisering.

Med Tamronobjektivet p g a ljusstyrkan, kitobjektivet finns förmodligen begagnat för ett par tre hundra, då har du vidvinkel och kan kompletera mer senare.

Ett litet dilema

Nu har det dykt upp en Nikon D80 med kitoptiken 18-135 för samma pris. Nu är jag verkligen förvirrad, vilken av dessa kamerorna är bäst idag? Jag fotar inte jätte mycket sport, älskar greppet på D80n, men är ganska oroad över bruset på högre iso eftersom jag brukar fota ganska mycket när det är mörkt.
Hur ska jag göra? :)

Jag skulle inte köpt något av dom tre någonsin utan en ny kamera med garantier i stället...För dom kronor som dom kostar får du en flong fabriksny kamera med modernaste tekniken samt bildstabilisering o allt...

Så absolut inte något av dina alternativ skulle jag ens tänka på..

Jag skulle inte köpt något av dom tre någonsin utan en ny kamera med garantier i stället...För dom kronor som dom kostar får du en flong fabriksny kamera med modernaste tekniken samt bildstabilisering o allt...

Så absolut inte något av dina alternativ skulle jag ens tänka på..

Nikon D80'n hade jag tveklöst valt av dom två, köper du Canon kameran så kan jag inte rekomender den med 17-85'an, det är en skitglugg, köp då heller den med Tamrongluggen och köp till en vidvinkligare glugg för mellanskillnaden, tex Tokinas 19-35 eller liknande billig, men prisvärt objektiv.

Ja nu känns det som att D80n är det bättre valet på grund av att den är nyare. Men jag är fortfarande tveksam till prestandan på högre iso.

Jag själv haft Tamron 28-75 till min Canon 20D och jag tycker faktiskt att det var en lysande kombination. Visst fanns inte vidvinkeln där, men mitt Canon 17-55 tycker jag inte är så där lysande kring 17-24 mm och därför försöker jag ofta zooma in lite ändå.

Om jag skulle jämföra 17-55 och 28-75 med varandra så blir det ungefär så här:

Tamron 28-75
- AF-fokus ganska så bra men hörs något, inte så det stör.
- Brännviddsomfång, 17-28 mm saknas ibland
+ Brännviddsomfång, 55-78 mm använder jag ofta
+ Vikt och storlek, litet och smidigt med 67 mm filtergänga
+ Billigare filter
+ Billigt
+ OK byggkvalitet, lite kärvt i zoomringen

Canon 17-55
+ AF USM-fokus är supersnabb och tyst
+ Brännviddsomfång, 17-28 mm är trevligt men det går att ta några steg
- Brännviddsomfång, 55-78 mm saknas ofta
+ Bildstabilisering
- Vikt & storlek, stort och uppseendeväckande med dyra filter 77 mm gänga
- Dyra filter
- Dyrt
- OK byggkvalitet, men inte alls lysande till det priset

Lika för 28-75 och 17-55
Ljusstyrka
Skärpa

Hmm, så vad vill jag då ha sagt... jag tycker att det bästa paketet är Canon 20D med 28-75 och därefter kompletterat med något annat mer vidvinkligt objektiv. Jag har provat 17-85 som är en suverän reseglugg och passar säkert i de flesta situationer, men jag tycker att den lider alldeles för mycket av "barrel distortion" och den är ganska så mjuk i fokus. Läs recenssioner på t.ex. www.eflens.com.

Men, egentligen borde du nog inte titta för mycket på de där paketen. Canon 20D är två modeller, snart tre modeller gammal, och en gammal kamera vet du inte mycket om. Visserligen tar den bra bilder, men det finns dyra reparationer som kan dyka upp, t.ex. slutaren för 2,5kkr.

Köp hellre en ny Canon 450D som är minst lika bra som Canon 40D.

Såg också att du var bekymrad över prestanda på högre ISO. Jag tycker att 1600 på Canon 20D är riktigt bedrövlig, 800 fungerar men max 400 för riktigt bra bilder.

Tack för ett utförligt svar!
Jag tror jag satsar på D80n då, nyare och jag har känt och klämt på den innan och vet att den funkar bra. 20Dn har jag inte ens klämt på. Problemet med nyare modeller är att de är rätt så mycket dyrare och som fattig lumpare tar det månader att spara ihop till dom.
Canon 400d - 450d tycker jag inte alls om eftersom dom är så små och plastiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar