Annons

Canon 20 D ger suddiga bilder...eller?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Applåd till Arne som ställer upp med en liten genomgång!

Haka på där till SFS Maria och jag lovar att ingen som kommer att vara otrevlig för att du känner dig mer som en nybörjare. Ni alla är där för ni ett brinnande intresse av att fotografera och ta bra bilder :)

och..förvirringen är total :)

Det KAN ju vara så att det är ditt sigma-objektiv som spökar. Jag tycker mig se på din? vovve att det inte är fokus någonstans.

Om du vill, Maria så kan du maila en bild till mig, så ska jag kolla in vad det kan vara.

jeppe(at)ekvallphoto.se

Det dröjer dock till i kväll innan jag kan svara.

Spökande Sigma

Jeppe skrev:
och..förvirringen är total :)

Det KAN ju vara så att det är ditt sigma-objektiv som spökar.

Jeppe kan ha mycket rätt. Använde ett Sigma 28-70/28 och fick mycket konstig skärpa, eller brist på skärpa. När det var monterat på en analog kamera blev bilderna skarpa där jag ville däremot.

Upptäckte att om föremålet jag ville plåta låg ex 3 meter ifrån mig ställde sig ofta objektivet på 1-1,5 meter istället. Fick trycka ned avtryckaren till hälften flera ggr för att fokus skulle hamna rätt.

Vid manuell fokusering blev det alltid rätt. Fick veta att det var ett vanligt "fel" på Sigmaoptiker som ursprungligen var gjorda för att sitta på vanlig analog kamera. En del av dem kan korrigeras på verkstad.

Sigmas optiker med tillägget DG uppträder däremot korrekt.

Testa manuell fokusering! Annars har du ju fått många råd som också verkar troliga: för långa slutartider på för långa brännvidder med svag ljusstyrka t ex.

Hoppas Jeppe klurar ut det åt dig! LYCKA TILL/LA

Slutartider A och O

Jag tror precis som du själv och andra att det
kan bero på hur mycket du skakar när du knäpper.
Känner igen båda optikerna från min frus D70
där fungerar gluggarna utmärkt trots att D70:n
är en enklare systemare en 20D. Problemet ligger ofta i att alla motivprogram använder sig av
genomsnittliga värden för att optimera färgskala
och vitbalans i motivet. Börja med att läsa av
kameran när du kör på auto står det s1/30 f8
så är det för dom allra flesta en för långsam tid, när du har en zoom på 70-200 borde du söka dig ner mot 1/125 ellers1/250 som långsammast.
Lycka till, tror inte det är fel vare sig på dig eller kameran.

Fick ett tips att köra på Av eftersom fokus då ligger i mitten och inte på flera punkter som på automatisk (gröna rutan). Så det har jag gjort med samma suddiga resultat:( Lurar på en sak...har den inställd på L(arge), inte RAW+L(arge)...Kan det spela ngn betydelse? Fast det står ju att RAW måste efterarbetas så kanske inte ändå..? Tack för alla tips, testar allt!

Maria Gullborn skrev:
Fick ett tips att köra på Av eftersom fokus då ligger i mitten och inte på flera punkter som på automatisk (gröna rutan). Så det har jag gjort med samma suddiga resultat:( Lurar på en sak...har den inställd på L(arge), inte RAW+L(arge)...Kan det spela ngn betydelse? Fast det står ju att RAW måste efterarbetas så kanske inte ändå..? Tack för alla tips, testar allt!

I Av, Tv och P-lägena så använder kameran den eller de fokuspunkter som du själv har valt. Fabriksinställningen är säkert att kameran själv väljer en av punkterna precis som i grönfyrkantläget. Vilken fokuspunkt som väljs i autoläget ser du lätt i sökaren eftersom den lyser/blinkar till i rött när kameran fokuserat. Det står i manualen hur du väljer fokuspunkt. (Gissning: tryck på den vänstra av de två knapparna uppe till höger på baksidan, tryck sen på multiväljaren för att välja mittpunkten.)

Valet mellan JPEG (L)arge och RAW+JPEG (Large) har ingen betydelse för skärpan. (Såvida du inte specialbehandlar RAW filen, men det ville du ju inte.) Grunduppskärpningen och kontrasten av JPEG filerna kan du ställa upp i kameran om du inte vill efterbehandla.

Du har inte möjlighet att testa med ett annat objektiv? Som det redan har sgts här så kan äldre Sigma objektiv krångla om man har otur.

/Anders

Sensorproblem

Har själv haft samma problem med en 20 D berodde på att sensonrn att felmonterad efter service besök blev det en helt ny kamera.
Bengt

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar