Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 20 D ger suddiga bilder...eller?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Maria Gullborn

Aktiv medlem
Har köpt en höjdarkamera som jag antagligen inte bemästrar. Har kört den på automatik och nu senast på Av men alla bilder jag tar blir suddiga. Min gamla Minolta Dimage har åkt fram och den tar 1000 ggr bättre bilder. Vad gör jag för fel? Eller är det så att man måste göra mer jobb m en digital systemkamera än med en vanlig digital?

Har 2 objektiv, båda Sigma: 55-200 samt 28-70.
Samma med båda, allt ser kanon ut i kameran men när jag ser bilderna i Photoshop är de alltid suddiga.

Är snart helt förtvivlad men hoppas någon kan ge mig tips på hur jag ska kunna ta de bilder jag vill med denna kamera.

Bilagor

• img_5772.jpg
    img_5772.jpg
    56.1 KB · Visningar: 942
Hej Maria.
Om du använder RAW-format och sedan skärper bilden i photoshop blir resultatet mycket bättre.
Ibland kan det även uppstå problem med att kamera/objektiv inte har rätt fokusering..då får man lämna in den för kontroll.
Mvh Thomas

Ja RAW behöver man skärpa upp i efterbehandlingen helt klart. Men rakt av skulle jag gissa på att du får aningens för långa slutartiden med dina programval på kameran därav oskärpan.

Kan du säga vad för värden du har på dina bilder som blir suddiga? slutartid, F-tal och så vidare...

Stackare, hoppas inte du har samma ansiktsuttryck som hunden...;)

Det finns en del trådar om detta, skrev själv i en häromdagen.
Tyvärr är det så att systemkameror i allmänhet ger ett lite mjukare resultat direkt från kameran jämfört med kompaktdigitalare och långzoomar som Dimage. Speciellt om man fotograferar i jpg.
Jag kör själv med 20D, och använder i stort sett alltid RAW-formatet. Blir ett steg extra efteråt men ger ett bättre resultat.

Om du använder photoshop kan du ju prova detta.

1. När du öppnat bilden, lägg på oskarp mask med värde ca 300% - 0,2 - 0.

2. Gå in i menyn och öppna dialogrutan "Nivåer". Håll ner "alt" samtidigt som du klickar och håller kvar den lilla svarta triangeln under histogrammet (bilden blir helt vit). Dra i reglaget tills du ser de första svarta punkterna, nu har du satt svartpunkten. Gör likadant med den vita triangeln för att sätta vitpunkten. Du kommer nu att få bra lyster i bilden.

3. Övriga justeringar du vill göra. (beskära osv.)

4. Avsluta med att åter gå in i oskarp mask för att slutligen skärpa till bilden. Här få du se vad som passar, men ett utgångsläge kan vara 100-150% - 0,5-0,6 - 2.

Prova dig fram. Och sök efter fler artiklar och trådar i ämnet.

/Arne

Craps skrev:
Ja RAW behöver man skärpa upp i efterbehandlingen helt klart. Men rakt av skulle jag gissa på att du får aningens för långa slutartiden med dina programval på kameran därav oskärpan.

Kan du säga vad för värden du har på dina bilder som blir suddiga? slutartid, F-tal och så vidare...

Jag är total novis på slutartider osv...Vill ha en kamera som tar bra bilder utan att jag behöver redigera och hålla på...Kanske är 20D för avancerad för mig då?

En regel som är bra i sammanhanget är att inte fotografera tider som är under objektivet brännvidd. Tex. Om du har ett 100mm:s objektiv skall helst slutar tiden var det ochså eller mer
Mvh Thomas

solvargen skrev:
En regel som är bra i sammanhanget är att inte fotografera tider som är under objektivet brännvidd. Tex. Om du har ett 100mm:s objektiv skall helst slutar tiden var det ochså eller mer
Mvh Thomas

Men jag fattar ju inte det där m slutartider....Jag måste alltså lära mig det för att ta bra bilder? Får nog vara då...

Japp, Läs på om slutartider och sånt. Bilden är tagen på 1/160 sek, för att vara hyfsat säker på skarpa bilder vid 200 mm brännvidd som du använt så bör slutartiden vara åtminstone dubbelt så snabb, 1/320 sek.

Så snabb slutartid hade du inte kunnat få med det objektivet bara genom att ändra bländare från f/7,1 (som du använt) till f/5,6 (som är max för ditt obektiv). Och eftersom du redan körde på ISO 1600 så måste det ha varit ganska mörkt. Bättre ljussättning är lösningen i det läget.

Olle Bjernulf har skrivit en del artiklar om grunderna i fotograferandet, de kan vara en bra start.

Nej nej....det är inget svårt...har du lagt ner pengar på en 20D tycker jag absolut att du skall lära dig hur tekniken fungerar.
Om du ställer in bländaren rätt och får en tid som anpassar objektivet brännvidd ungefär så skall du se att bilderna blir bra. Då blir du både glad,stolt och nöjd med din kamera.
Mvh Thomas

Maria Gullborn skrev:
Men jag fattar ju inte det där m slutartider....Jag måste alltså lära mig det för att ta bra bilder? Får nog vara då...

Nix Nix Nix, det där är fel attityd! ;)

Börja med en titt här http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/.

Fortsätt sedan att experimentera så kommer det att bli bättre och bättre. Problemet med slutartid har du även på din Minolta och andra kameror, bara det att du kanske inte tänker på det.

(Såg nu på din profilsida att du bor i Kattarp. Bor själv i Nyvång några kilometer bort...)

Edit:// Sen som vanligt...

Maria Gullborn skrev:

Grönfyrkant och de andra ikonlägena finns för de som inte vill rota i det tekniska. Med hjälp av de lägena bör du kunna få (tekniskt) ganska bra fotografier i de flesta situationer.

För att utnyttja Av, Tv och M effektivt så behöver man förstå grunderna i hur slutartid, bländrare och ISO tal påverkar bilden. Det är inte speciellt svårt, bara man är beredd att lära sig.

Bra bilder däremot är nästan helt och enbart avhängigt fotografen oavsett kamera :)

/Anders

Arne S skrev:
Nix Nix Nix, det där är fel attityd! ;)

Börja med en titt här http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/.

Fortsätt sedan att experimentera så kommer det att bli bättre och bättre. Problemet med slutartid har du även på din Minolta och andra kameror, bara det att du kanske inte tänker på det.

(Såg nu på din profilsida att du bor i Kattarp. Bor själv i Nyvång några kilometer bort...)

Edit:// Sen som vanligt...

Kanon, lust att visa mig lite ngn dag?

http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

om du läser artiklarna fototeknik 1 och fototeknik 2, så kommer du lära dig allt du behöver för att ta skarpa bilder. Det är 2 korta och väldigt bra sammanfattningar. Det tar inte många minuter att läsa och förstå.

När du har läst dessa skulle jag vilja ge ett litet tips till.
"Kompaktkameror" eller kanske bättre uttryckt digitalkameror med små CCD chip/sensorer (som minolta 7i) ger nästan alltid mycket större skärpedjup än en digital systemkamera som har större sensor. Detta gör att man får tänka lite extra på att skärpan hamnar rätt med en 20D. Själv använder jag ofta bara en autofokuspunkt (den i mitten) och ställer skärpan just på den del i motivet som ska vara skarp (håller avtryckaren halvt nere för att fokusera, sedan komponerar jag bilden med avtryckaren fortsatt halvt neddtyckt). Den stora fördelen med en 20D är att du själv kan göra bilden mycket mer intressant eftersom du har större möjlighet att påverka skärpedjupet jämfört med din förra kamera. T ex kan du göra snygga softade bakgrunder "ur fokus" vid porträttbilder.

Arne S skrev:
Jomenvisst, det kan vi väl ordna. Jag skickar dig ett mail via fotosidan. Är långt ifrån någon expert, men grunderna kan jag i alla fall. Tror jag..

Super, åker på semester nästa vecka och kommer hem 5 september. Efter det hade varit jättesnällt om du kunde visa mig lite trix:)

SixBySix skrev:
http://www.fotosidan.se/cldoc/articles/learn2/

om du läser artiklarna fototeknik 1 och fototeknik 2, så kommer du lära dig allt du behöver för att ta skarpa bilder. Det är 2 korta och väldigt bra sammanfattningar. Det tar inte många minuter att läsa och förstå.

När du har läst dessa skulle jag vilja ge ett litet tips till.
"Kompaktkameror" eller kanske bättre uttryckt digitalkameror med små CCD chip/sensorer (som minolta 7i) ger nästan alltid mycket större skärpedjup än en digital systemkamera som har större sensor. Detta gör att man får tänka lite extra på att skärpan hamnar rätt med en 20D. Själv använder jag ofta bara en autofokuspunkt (den i mitten) och ställer skärpan just på den del i motivet som ska vara skarp (håller avtryckaren halvt nere för att fokusera, sedan komponerar jag bilden med avtryckaren fortsatt halvt neddtyckt). Den stora fördelen med en 20D är att du själv kan göra bilden mycket mer intressant eftersom du har större möjlighet att påverka skärpedjupet jämfört med din förra kamera. T ex kan du göra snygga softade bakgrunder "ur fokus" vid porträttbilder.

Blondinen (jag) undrar vad hon kan hitta fototeknik 1 och fototeknik 2? Äsch, hittade dem nu, tack:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar