Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1Ds vs. EOS-1D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)

C.camper

Avslutat medlemskap
Hej

Säg att man nu skall lägga dessa pengar i kamera. vad skulle du ha valt. tänkte fotografera natur och sportbilder.

Mvh
Carl

1D mark II, helt klart.
Den är oerhört mycket snabbare och har betydligt mindre brus.

Menar du 1Ds eller 1Ds mark II.

Den gamla 1Ds har sina begränsningar till sport eftersom den har en liten buffert och mycket brus på höga iso. Max iso är också bara 1250.

1Ds mark II är en fantastisk kamera som klarar allt. Jag har plåtar inomhussport med den, Dans-SM, utan problem. 4 bilder per sekund räcker lång. Frågan man ska ställa sig är om man verkligen behöver den enorma upplösningen och om inte pengarna gör större nytta på tex optik.

Jag har själv en 1D mark II och det är på många sätt en fantastisk kamera. Den är både hypersnabb och har hög bildkvalitet. Den största fördelen med kameran för mig är att den ger möjlighet till ljusstarka vidvinklar. Min 16-35/2,8 är inte så värst vidninklig på en 20D men på 1D mark II blir en en perfekt 21-45/2,8.

Det som talar emot 1D mark II är att man får samma bildkvalitet med en 20D. Den är ju också rätt snabb och poppis till sport.

Bilderna från 20D och 1D mark II är så bra i kvalitet att de räcker till väldigt stora förstoringar. Det kanske räcker för dig?

På Outbackphoto, en bit ner på sidan, jämförs 1Ds, 1D mk II och 1Ds mk II. Slutsatsen där blev:

1. 1D mk II does not hold up resolution wise even at 16 x 24
2. 1Ds mk II was the best of the bunch
3. 1Ds is a great camera

Om 1Ds mk II är för dyr hade jag för sport valt 1D mk II, för natur/fågel 1D mk II (eller kanske hellre 20D som ger längre räckvidd med teleoptik) och för natur/landskap 1Ds.

Med tanke på vad du fotograferar mest antar jag att du vill ha bra tele och en snabb kamera. 1D mk2 med sin brännvidsförlängning och 8 bilder/s är nog väldigt lämplig då. Upplösningen räcker förmodligen till i stort sett allt + att du sparar 30000 kr!

niklasl skrev:
På Outbackphoto, en bit ner på sidan, jämförs 1Ds, 1D mk II och 1Ds mk II. Slutsatsen där blev:

1. 1D mk II does not hold up resolution wise even at 16 x 24
2. 1Ds mk II was the best of the bunch
3. 1Ds is a great camera

Om 1Ds mk II är för dyr hade jag för sport valt 1D mk II, för natur/fågel 1D mk II (eller kanske hellre 20D som ger längre räckvidd med teleoptik) och för natur/landskap 1Ds.

Det är ju bara upplösningen i bilderna man jämför.
Man jämför inte själva kamera eller något annat än upplösningen på en stor pappersbild från kamerorna.
Givetvis är 1DsmkII bäst där

Lars Johnsson skrev:
Det är ju bara upplösningen i bilderna man jämför.
Ja, i övrigt är ju kamerorna väldigt lika vad gäller hantering och byggkvalitet. De skillnader som finns vad gäller hastighet kan man läsa om i specen för varje modell.

niklasl skrev:
Ja, i övrigt är ju kamerorna väldigt lika vad gäller hantering och byggkvalitet. De skillnader som finns vad gäller hastighet kan man läsa om i specen för varje modell.

Det är ju bland det viktigaste om man köper kameran för att ha den till sport & natur som han skulle.
Nästan varenda sportfotograf väljer ju 1DmkII framför 1DsmkII fast den har sämre upplösning.

beggade 1ds ligger runt 25k

samma pris på 1d mark2 beggad.

.

kør på mark2'an, det enda jag tycker talar før 1ds ær landskap, portrætt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar