Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Canon 1Ds vs. EOS-1D Mark II
- Trådstartare C.camper
- Start datum
Menar du 1Ds eller 1Ds mark II.
Den gamla 1Ds har sina begränsningar till sport eftersom den har en liten buffert och mycket brus på höga iso. Max iso är också bara 1250.
1Ds mark II är en fantastisk kamera som klarar allt. Jag har plåtar inomhussport med den, Dans-SM, utan problem. 4 bilder per sekund räcker lång. Frågan man ska ställa sig är om man verkligen behöver den enorma upplösningen och om inte pengarna gör större nytta på tex optik.
Jag har själv en 1D mark II och det är på många sätt en fantastisk kamera. Den är både hypersnabb och har hög bildkvalitet. Den största fördelen med kameran för mig är att den ger möjlighet till ljusstarka vidvinklar. Min 16-35/2,8 är inte så värst vidninklig på en 20D men på 1D mark II blir en en perfekt 21-45/2,8.
Det som talar emot 1D mark II är att man får samma bildkvalitet med en 20D. Den är ju också rätt snabb och poppis till sport.
Bilderna från 20D och 1D mark II är så bra i kvalitet att de räcker till väldigt stora förstoringar. Det kanske räcker för dig?
Den gamla 1Ds har sina begränsningar till sport eftersom den har en liten buffert och mycket brus på höga iso. Max iso är också bara 1250.
1Ds mark II är en fantastisk kamera som klarar allt. Jag har plåtar inomhussport med den, Dans-SM, utan problem. 4 bilder per sekund räcker lång. Frågan man ska ställa sig är om man verkligen behöver den enorma upplösningen och om inte pengarna gör större nytta på tex optik.
Jag har själv en 1D mark II och det är på många sätt en fantastisk kamera. Den är både hypersnabb och har hög bildkvalitet. Den största fördelen med kameran för mig är att den ger möjlighet till ljusstarka vidvinklar. Min 16-35/2,8 är inte så värst vidninklig på en 20D men på 1D mark II blir en en perfekt 21-45/2,8.
Det som talar emot 1D mark II är att man får samma bildkvalitet med en 20D. Den är ju också rätt snabb och poppis till sport.
Bilderna från 20D och 1D mark II är så bra i kvalitet att de räcker till väldigt stora förstoringar. Det kanske räcker för dig?
niklasl
Aktiv medlem
På Outbackphoto, en bit ner på sidan, jämförs 1Ds, 1D mk II och 1Ds mk II. Slutsatsen där blev:
1. 1D mk II does not hold up resolution wise even at 16 x 24
2. 1Ds mk II was the best of the bunch
3. 1Ds is a great camera
Om 1Ds mk II är för dyr hade jag för sport valt 1D mk II, för natur/fågel 1D mk II (eller kanske hellre 20D som ger längre räckvidd med teleoptik) och för natur/landskap 1Ds.
3. 1Ds is a great camera
Om 1Ds mk II är för dyr hade jag för sport valt 1D mk II, för natur/fågel 1D mk II (eller kanske hellre 20D som ger längre räckvidd med teleoptik) och för natur/landskap 1Ds.
sagan
Avslutat medlemskap
Nja, en begagnad 1Ds kostar inte så farligt mycket.MartinB skrev:
+ att du sparar 30000 kr!
Lars Johnsson
Aktiv medlem
niklasl skrev:
På Outbackphoto, en bit ner på sidan, jämförs 1Ds, 1D mk II och 1Ds mk II. Slutsatsen där blev:
3. 1Ds is a great camera
Det är ju bara upplösningen i bilderna man jämför.
Man jämför inte själva kamera eller något annat än upplösningen på en stor pappersbild från kamerorna.
Givetvis är 1DsmkII bäst där
niklasl
Aktiv medlem
Ja, i övrigt är ju kamerorna väldigt lika vad gäller hantering och byggkvalitet. De skillnader som finns vad gäller hastighet kan man läsa om i specen för varje modell.Lars Johnsson skrev:
Det är ju bara upplösningen i bilderna man jämför.
MartinB
Aktiv medlem
sagan skrev:
Nja, en begagnad 1Ds kostar inte så farligt mycket.
Nä, men det finns väl beggade 1D där ute också...
Lars Johnsson
Aktiv medlem
niklasl skrev:
Ja, i övrigt är ju kamerorna väldigt lika vad gäller hantering och byggkvalitet. De skillnader som finns vad gäller hastighet kan man läsa om i specen för varje modell.
Det är ju bland det viktigaste om man köper kameran för att ha den till sport & natur som han skulle.
Nästan varenda sportfotograf väljer ju 1DmkII framför 1DsmkII fast den har sämre upplösning.
sagan
Avslutat medlemskap
Begagnade 1Ds kan man hitta för runt 30 000:- tror det blir svårt att hitta en 1D mkII för 0:-MartinB skrev:
Nä, men det finns väl beggade 1D där ute också...
christian_r
Aktiv medlem
beggade 1ds ligger runt 25k
samma pris på 1d mark2 beggad.
.
kør på mark2'an, det enda jag tycker talar før 1ds ær landskap, portrætt.
samma pris på 1d mark2 beggad.
.
kør på mark2'an, det enda jag tycker talar før 1ds ær landskap, portrætt.