Annons

Canon 1D Mark IV vs Canon 5D Mark II

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag står i valet och kvalet att behålla min 1d Mark IV eller att sälja den och köpa en Canon 5D Mark II.
När jag hade ett företag så hade jag behov av 1D men nu är den mest tung, dock vill jag inte "byta" ner mig. Vad tycker ni?
För och nackdelar?
 
Jag står i valet och kvalet att behålla min 1d Mark IV eller att sälja den och köpa en Canon 5D Mark II.
När jag hade ett företag så hade jag behov av 1D men nu är den mest tung, dock vill jag inte "byta" ner mig. Vad tycker ni?
För och nackdelar?

Om jag tittar på de bildkategorier du lagt ut på Fotosidan, är 5D II ett mycket bra val och kommer räcka långt. Du bör få en hel del pengar över efter bytet. 5D III är bättre, men också dyrare än vad du kan sälja 1D IV för.

1D IV är bättre på det mesta jämfört med 5D II, bortsett från upplösning och vikt. Vilket kan vara värt hur mycket som helst.
 
Det här var intressant, på vilket sätt är Mark III oskönare än Mark II? :) är det för att den är några milimeter större? Men då är ju 1D mk IV ännu större ändå... Så hur menar du nu?

Det är väl ett faktum att mk2 och mk3 skiljer sig en del. Mk3s grepp är mer lik 7D.



/Stefan R. Nilsson
 
Nu vet ju inte jag exakt vad du vill fotografera, men en 5D II ger dig ju möjlighet att kontrollera skärpedjupet något mer än du kan med den mindre sensorn i Mk IV (vad gäller kort skärpedjup alltså). Den gör ju också att dina befintliga objektiv beter sig annorlunda vad gäller bildvinklar, och i viss mån skärpa i hörn och kanter.

Om du inte vill släpa stort tungt proffshus kan det nog vara ett bra byte. Om du mest fotograferar den typ av bilder du har lagt upp här på FS kan du nog tjäna i bildkvalitet också.

Varför behöver man förresten en 1D för att man har ett företag? :)
 
Eos 5D Mark II är världens vanligaste proffskamera, men också en vanlig kamera bland hobbyfotografer. Du hittar en sådan begagnad i gott skick för 10.000 kr. Du borde få minst 25.000 kr för din 1D Mark IV. Just nu är det dock många ute på marknaden eftersom 1D X kommit ut. Hur länge det håller i sig är svårt att säga.

Skillnaden i bildkvalitet mellan 1D Mark IV och 5D Mark II är liten. Du får lite mer högre upplösning med 5D Mark II samtidigt som bildfilerna från 1D Mark IV tål lite tuffare bildbehandling och högre ISO.

Autofokusen i 1D Mark IV är snabbare och mer pålitlig. Särskilt om du vill använda andra bildpunkter än mittpunkter.

I studion är 5D Mark II bättre. För bröllopsporträtt utomhus är det hugget som stucket. För ögonblicksbilder vid ett bröllop är 1D Mark IV bättre. Men ingen är direkt dålig heller.

5D Mark III låter som det bästa valet. Men 5D Mark II fungerar ändå utmärkt och ger mycket för pengarna. För mellanskillnaden får du bra objektiv som ger dig större bildmässiga fördelar än skillnaderna mellan dessa tre kamerahus.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.