Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
canon 1D eller 5D
- Trådstartare goozer
- Start datum
PerFogelberg
Aktiv medlem
Hej och välkommen till forumet. Jag kan tipsa om sökfunktionen. Det är dumt att starta en ny tråd när det redan finns flera gamla som avhandlar samma ämne.
MVH/ Per
MVH/ Per
Photocon
Aktiv medlem
Skriver lite grann som Leif. Använde 5D och företrädaren 1DMkII. De kompletterade varann utmärkt. Till sist fann jag att det gick att kombinera egenskperna i de 2 kamerorna och skaffade en 1DsMkII (eftersom jag inte behöver så snabb sekvens men däremot snabb AF).
Väldigt snabba motiv=1DMkIII.
Lite lugnare motiv=5D . Fast det går utmärkt att plåta acrion med 5D. FF-sensorn ger en vacker bokeh om man har hyfsad optik. AF dock inte så snabbt som 1D-serien och faktiskt slöare än 40D.
Jag gör mest allmänreportage, en del sportfoto, konsertfoto och utställningsbilder. Med vad jag vet nu skulle jag personligen satsa på 5D när man ser vad man får för pengarna och sett till prestanda/bildkvalitet. Skulle definitivt lägga en slant också på ett vertikalgrepp.
Jag har 40D som backup till 1DsMkII och kan väl säga att måste man inte ha FF så är den ett bra och billigt alternativ till 1DMkIII. Bildkvalitén i stort samma, snabb AF, modernare teknik (än 5D men inte så mycket att man hoppar i taket), snabb sekvens 6,5 bps.
Å andra sidan är en 5D en mycket personlig kamera och priset med cashback idag är nästan halva introduktionspriset. Tycker inte tekniken är föråldrad. Är säker på att vi under många år kommer att få se underbara bilder tagna med 5D.
12,8 mp är också precis lagom när det gäller att krama det bästa ur optikerna. 1DsMkII/III som har fler pixlar och FF ställer närmast vanvettiga krav på optikerna för att komma till sin rätt.
Men 5D är givetvis lika kinkig med kantskärpan som alla FF-kameror.
Sedan som Per skrev har det här avhandlats på några trådar.
Hänvisar i övrigt som Per till andra trådar.
Mvh/Lennart
Väldigt snabba motiv=1DMkIII.
Lite lugnare motiv=5D . Fast det går utmärkt att plåta acrion med 5D. FF-sensorn ger en vacker bokeh om man har hyfsad optik. AF dock inte så snabbt som 1D-serien och faktiskt slöare än 40D.
Jag gör mest allmänreportage, en del sportfoto, konsertfoto och utställningsbilder. Med vad jag vet nu skulle jag personligen satsa på 5D när man ser vad man får för pengarna och sett till prestanda/bildkvalitet. Skulle definitivt lägga en slant också på ett vertikalgrepp.
Jag har 40D som backup till 1DsMkII och kan väl säga att måste man inte ha FF så är den ett bra och billigt alternativ till 1DMkIII. Bildkvalitén i stort samma, snabb AF, modernare teknik (än 5D men inte så mycket att man hoppar i taket), snabb sekvens 6,5 bps.
Å andra sidan är en 5D en mycket personlig kamera och priset med cashback idag är nästan halva introduktionspriset. Tycker inte tekniken är föråldrad. Är säker på att vi under många år kommer att få se underbara bilder tagna med 5D.
12,8 mp är också precis lagom när det gäller att krama det bästa ur optikerna. 1DsMkII/III som har fler pixlar och FF ställer närmast vanvettiga krav på optikerna för att komma till sin rätt.
Men 5D är givetvis lika kinkig med kantskärpan som alla FF-kameror.
Sedan som Per skrev har det här avhandlats på några trådar.
Hänvisar i övrigt som Per till andra trådar.
Mvh/Lennart
Bokeh
Aktiv medlem
Vad är det du är ute efter ?
Fullformat med dom fördelar och nackdelar det medför, eller en vädertätad lätt croppad sportkamera ?
Kan du inte svara på det är det nog en instegskamera du skall titta närmare på.
Jag blir lika förvånad varje gång när sådana här trådar kommer upp, funderar man på köpa kameror i den här kalibern borde man också kommit så långt i utvecklingen att man vet vad man vill ha, det är ändå en hel del pengar det handlar om.
/kent
Fullformat med dom fördelar och nackdelar det medför, eller en vädertätad lätt croppad sportkamera ?
Kan du inte svara på det är det nog en instegskamera du skall titta närmare på.
Jag blir lika förvånad varje gång när sådana här trådar kommer upp, funderar man på köpa kameror i den här kalibern borde man också kommit så långt i utvecklingen att man vet vad man vill ha, det är ändå en hel del pengar det handlar om.
/kent
goozer
Avslutat medlemskap
Oj, här kostade det på att sticka ut hakan bland världsmästare och messerscmitts.
Har haft en 20d som jag inte riktigt var nöjd med (lång historia) och tänkte uppgradera lite. Förstår mycket väl att det är 2 olika kameror men det jag vill ha ska lämpa sig både till fotbollsmatcher och fåglar/blommor. Visst kan man köpa båda, om någon sponsrar.
Har haft en 20d som jag inte riktigt var nöjd med (lång historia) och tänkte uppgradera lite. Förstår mycket väl att det är 2 olika kameror men det jag vill ha ska lämpa sig både till fotbollsmatcher och fåglar/blommor. Visst kan man köpa båda, om någon sponsrar.
ChiPs
Aktiv medlem
goozer skrev:
jag vill ha ska lämpa sig både till fotbollsmatcher och fåglar/blommor. Visst kan man köpa båda, om någon sponsrar.
Svaret ligger väl här?
1DMkIII är bättre till fotboll o fåglar. 5D är bättre till blommor.
Så då e de bara o väga prisskillnaden
Photocon
Aktiv medlem
goozer skrev:
Oj, här kostade det på att sticka ut hakan bland världsmästare och messerscmitts.
Fixar du fotbollsmatcher på 3bs (för mig räcker det oftast) talar mycket för en 5D med tanke på FF och det låga priset för vad man får.
En kamera ur 1D-serien levererar ju snabbare AF, snabbare sekvens och en sökare med 100% täckning.
Önskar du kunde testa en 5D innan du väljer. Tror du skulle bli förvånad äver hur mycket action det faktiskt går att plåta med den. Upplever dynamiken och FF-sensorns möjlighter som helt outstanding jämfört med en 1DMkIII.
Men det är personligt tyckande.
MVH/Lennart