Annons

Canon 17-85 mm f/4-5,6 IS USM, linsfel

Produkter
(logga in för att koppla)

Navigo

Medlem
Kitobjektiv till min Canom EOS 40D. Jag är nöjd med utrustningen, speciellt kameran som verkligen är kanon. Häromdagen fotade jag ett spjälstaket (ISO 200, norm. program, f/5,6, 1/40 sek. och 76 mm) och fann då en avsevärd kuddistorsion, både horisontalt och vertikalt. Jag fann även rätt kraftig kromatisk aberration runt "fjärrkonturer" på vidvinkelfoton. Hur mycket av varje fel är godtagbart? Kan dessa irriterande fel korrigeras i PS/Elements? Såg aldrig sådant på mina FD-objektiv!
 
http://www.photozone.de/canon-eos/179-canon-ef-s-17-85mm-f4-56-usm-is-test-report--review?start=1

Det går fixa mycket, men det är en lins med många problem. Har du svårt att leva med problemet så är nog rådet att ersätta linsen med något som har färre problem. Dock som vanligt: Ju flexiblare en lins skall vara desto sämre blr den på allt tyvärr. Proffsen köper inte stora, tunga, dyra objektiv med snävt zoomområde (eller utan zoom) för att snobba med... Det finns givetvis orsaker till det...
 
Fotografera i RAW och be DPP fixa till de linsfel det kan fixa. Om du är nöjd med resultatet då har du ju i alla fall kommit någon vart, utan att lägga ut fler kronor.
 
http://www.photozone.de/canon-eos/179-canon-ef-s-17-85mm-f4-56-usm-is-test-report--review?start=1

Det går fixa mycket, men det är en lins med många problem. Har du svårt att leva med problemet så är nog rådet att ersätta linsen med något som har färre problem. Dock som vanligt: Ju flexiblare en lins skall vara desto sämre blr den på allt tyvärr. Proffsen köper inte stora, tunga, dyra objektiv med snävt zoomområde (eller utan zoom) för att snobba med... Det finns givetvis orsaker till det...

Pay peanuts and you get monkeys gäller i alla väder! Flexibla eller hybridlösningar tenderar oftast att bli just bara flexibla och lagom.
 
Tack för rådet, jag använder kamerans möjlighet att spara foton i både RAW och jpeg, håller på att "tränga in" i DPP.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.