Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 16-35/2,8 vs Canon 24-70/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger som jag brukar, om du inte vet vilken L-optik du skall ha och varför, då kan du lika gärna låta bli tills du vet det. Köp ett EF-S 15-85 IS eller 17-55 IS så länge så blir det nog bra.
 
Ja frågade ju även han som sålde de va han sa om saken och de hade testat de båda objektiven bara åt migxD och kollat då på resultatet och på crop så va de i princip samma sak och på fullformatare så hade 16-35 liite suddigare kanter än 24-70 men de syntes inge vidare ifall man inte var inzoomad rätt bra sa han. och ja menar de kunde ju inte varit för försäljningen han sa detta heller eftersom ja tror för de första inte att de får ljuga så och för de andra så sålde han ju de billigare objektivet till mig.

Jag är inte säker på att detta är en seriös diskussion, men ändå, du skall inte köpa en 24 -70 till en 50D, köp en när du har en FF, priset låter väldigt billigt, kostar ca 12.000 kr ny, ca 8,500-10.000
för ett bra ex begagnat.

/Stefan-H
 
Jag vill lägga till att då 24-70 fortfarande görs är beg priset ofta ett par tisenlappar högre än 16-35/2,8 version I, så skiljer det bara 500:- så är ju rent affärsmässigt att sälja 24-70 en sämre affär för säljaren. Sedan vill jag påpeka att jag inte imstämmer att 16-35 II är så himla mycket bättre än version I. Visst II är skarpare i kanterna mellan 16-20mm VID FULL glugg men sedan krymper skillnaden drastiskt. Version II har mindre distorsion, men den är i gengäld mer komplex och lite svårare att helt korrigera än version I som går från kraftig tunnformig distorsion vid 16mm och gradvis minskar upp till 35mm då den är i praktiken 0. Det är en tendens till mustache distosion i version II vid vidvinkel.
 
Har ingen erfarenhet av något av dessa objektiv, men det kan jag dock säga att för mode skulle jag helt klart välja 24-70. Eller ett fast 35mm + 50mm + 85mm.


_________Helt OT___________
Sedan tycker jag att tjatet om hur hemskt det är att skaffa L optik för Crop kamera borde upphöra: Jo! Jag fattar att man inte kan nyttja objektivet ända ut, men det betyder inte att man vill undgå L-skärpan och L-kvaliteten på bilden. Ni tycker säkert jag är dum, men skulle jag få välja ett kit för mig så skulle det vara EOS 7D med 24 - 70 + 70 - 200. Detta då zoom skulle vara viktigare för mig än vidvinkel och skärpedjup. "Gratis" 1.6x zoom tackar jag inte nej till. 200mm x 2 (telekonverter) x 1,6 = 640mm. Jag får betala dyrt för att få sådant zoom på en FF. Detta bara som personligt exempel. Har själv nu en EOS 550D och längtar till våren för att se om jag efter en vinters studier kommer att ha råd med 70-200 f/4 L IS USM.

Så sluta tjata på folk som vill ha L-optik till APS-C kameror och hjälp dom istället att välja rätt bland utbuden utgående från de personliga kraven.
 
Så sluta tjata på folk som vill ha L-optik till APS-C kameror och hjälp dom istället att välja rätt bland utbuden utgående från de personliga kraven.

Nu tror jag du läser in något annat än vad som verkligen skrivs. Invändningarna är inte att L-objektiv skulle vara fel på APS-C kameror, utan att frågeställaren vill ha ett vidvinkligt objektiv och föreslår två alternativ varav det ena ger mycket lite vidvinkel (38 mm) och det andra är dyrt och inte speciellt bra (ens med ett framtida fullformat).

Har du fullformat är 16-35 i princip det enda alternativet, inte för att det är bra utan för att det inte finns några andra objektiv med motsvarande brännvidd och ljusstyrka att köpa. På ett APS-C hus finns det däremot många alternativ med motsvarande brännvidd och ljusstyrka som är både bättre och billigare, dock med begränsningen att de endast passar just APS-C.
 
Nu tror jag du läser in något annat än vad som verkligen skrivs. Invändningarna är inte att L-objektiv skulle vara fel på APS-C kameror, utan att frågeställaren vill ha ett vidvinkligt objektiv och föreslår två alternativ varav det ena ger mycket lite vidvinkel (38 mm) och det andra är dyrt och inte speciellt bra (ens med ett framtida fullformat).

Har du fullformat är 16-35 i princip det enda alternativet, inte för att det är bra utan för att det inte finns några andra objektiv med motsvarande brännvidd och ljusstyrka att köpa. På ett APS-C hus finns det däremot många alternativ med motsvarande brännvidd och ljusstyrka som är både bättre och billigare, dock med begränsningen att de endast passar just APS-C.

jo det gäller inte bara denna topic. Därför märkte jag även det med "OT" (off topic).
16mm motsvarar väl 25,7mm på crop-sensor?.men är 10 - 22 verkligen skarpare än ett 16 - 35mm* objektiv? Hur skulle det vara med nya 8-16 på crop?
 
16mm motsvarar väl 25,7mm på crop-sensor?.men är 10 - 22 verkligen skarpare än ett 16 - 35mm* objektiv? Hur skulle det vara med nya 8-16 på crop?

Ett 24-70 objektiv får en bildvinkel motsvarande 38-112 mm på APS-C (1.6x crop), knappast vad vi idag brukar kallar för vidvinkel. Sedan är det framför allt distorsionen som är bättre hos 10-22, även om jag nog upplevde skärpan som jämnare (fast jag jämförde då mot 17-40). 16-35 är säkert skarpare i mitten, men försämringen mot hörnen blir då bara tydligare.
 
...
Hur skulle det vara med nya 8-16 på crop?

Du tänker på Sigma 8-16, det är än så länge en one-of-a-kind extrem vidvinkelzoom som mottagits mycket väl i de få recensioner som kommit och tycks vara väldigt skarpt. http://www.photozone.de/canon-eos/515-sigma816f4556apsc?start=1

Canon släppte nyligen nyheten om EF 8-15L, det kommer bli mer än dubbelt så dyrt. Fördelen är att den till skillnad mot Sigmat också passar FF och har konstant F/4. Men om den optiska kvaliten finns inget skrivet.

EDIT: som kuriosa kan nämnas att 8mm på FF ger en cirkulär ram runt bilden som gradvis försvinner när brännvidden ökas. Det är alltså inte fråga om vinjettering, det handlar om att ljuset helt stängs ute från delar av FF's större sensor.
 
Du tänker på Sigma 8-16, det är än så länge en one-of-a-kind extrem vidvinkelzoom som mottagits mycket väl i de få recensioner som kommit och tycks vara väldigt skarpt. http://www.photozone.de/canon-eos/515-sigma816f4556apsc?start=1

Canon släppte nyligen nyheten om EF 8-15L, det kommer bli mer än dubbelt så dyrt. Fördelen är att den till skillnad mot Sigmat också passar FF och har konstant F/4. Men om den optiska kvaliten finns inget skrivet.

EDIT: som kuriosa kan nämnas att 8mm på FF ger en cirkulär ram runt bilden som gradvis försvinner när brännvidden ökas. Det är alltså inte fråga om vinjettering, det handlar om att ljuset helt stängs ute från delar av FF's större sensor.

två totalt olika typer av objektiv. Sigman är en supervidvinkelzoom för crop-kameror, Canonen en fisheyezoom för fullformat.
 
Tackar för rättelsen. Kom ihåg fel brännvidder. Visst menade jag Canon 8-15L.

Men om man satte den på crop-kamera, skulle det bli en vidvinkel eller fisheye?
 
Jag har själv en 50d. Till den har jag ett 17-40 f4. Det funkar alldeles förträffligt enligt mig själv......
 
nja 24mm kan ja inte riktigt hålla med om att de är normal.
men ah ja köpte en 17-35 2.8 först men de va kasst så dom bad om ursäkt och så får ja välja mellan dessa objektiven istället. 17-40 F4 funkar inte alls. för det första är den för slö och för de andra så har ja hört mindre trevliga saker om de där objektivet :/

24-70 är kanske den skarppaste zoomen canon gjort och val nummer ett för en pressfotograf. 16-35 version var kasst 17-40 var faktiskt optiskt mycket bättre tycker jag. Kör i dagligt bruk 17-40 och vet inte vad du tänker plåta som den inte fungerar till. Plåtar själv allt från sport, fashion och rockgigs till krig med den och skulle tro att nåt som slöhet skulle uppenbara sej i dessa situationer. Så du kanske ska ta det vad dom säger med en nypa salt. Så ska du fundera noga vad det är dina bilder behöver, vidvinkel eller normaloptik? 24-70an ger proffsigare resultat än en vidvinkel ifall det inte nu råkar vara nån som verkligen vet vad man gör med en vidvinkel.
 
24-70 är kanske den skarppaste zoomen canon gjort och val nummer ett för en pressfotograf. 16-35 version var kasst 17-40 var faktiskt optiskt mycket bättre tycker jag. Kör i dagligt bruk 17-40 och vet inte vad du tänker plåta som den inte fungerar till. Plåtar själv allt från sport, fashion och rockgigs till krig med den och skulle tro att nåt som slöhet skulle uppenbara sej i dessa situationer. Så du kanske ska ta det vad dom säger med en nypa salt. Så ska du fundera noga vad det är dina bilder behöver, vidvinkel eller normaloptik? 24-70an ger proffsigare resultat än en vidvinkel ifall det inte nu råkar vara nån som verkligen vet vad man gör med en vidvinkel.

Använde en 17-40 som normalobjektiv på en 40D, var mycket nöjd med den , har nu även en 5D och då blev det väl mycket vidvinkel, bytte därför till en 24-70, är verkligen nöjd med gluggen och kombinationen 5D+24-70, använder nästan enbart min 40D till 100-400,

/Stefan-H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.