Håkan Bråkan
Aktiv medlem
Jag säger som jag brukar, om du inte vet vilken L-optik du skall ha och varför, då kan du lika gärna låta bli tills du vet det. Köp ett EF-S 15-85 IS eller 17-55 IS så länge så blir det nog bra.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vid 16 mm är 16-35:an är klart skarpare än 24-70...
Ja frågade ju även han som sålde de va han sa om saken och de hade testat de båda objektiven bara åt migxD och kollat då på resultatet och på crop så va de i princip samma sak och på fullformatare så hade 16-35 liite suddigare kanter än 24-70 men de syntes inge vidare ifall man inte var inzoomad rätt bra sa han. och ja menar de kunde ju inte varit för försäljningen han sa detta heller eftersom ja tror för de första inte att de får ljuga så och för de andra så sålde han ju de billigare objektivet till mig.
Jag säger som jag brukar, om du inte vet vilken L-optik du skall ha och varför, då kan du lika gärna låta bli tills du vet det. Köp ett EF-S 15-85 IS eller 17-55 IS så länge så blir det nog bra.
Vet ju inte vad du har för arbetsgivare, men har svårt att tro att någon bildköpare skulle titta på dina alster plåtade med 17-5/2,8 och rata dem med motiveringen att du har för dålig optik.Jag kan inte göra de då jag behöver så bra skärpa som möjligt för jobbet.
Jag kan inte göra de då jag behöver så bra skärpa som möjligt för jobbet.
Så sluta tjata på folk som vill ha L-optik till APS-C kameror och hjälp dom istället att välja rätt bland utbuden utgående från de personliga kraven.
Nu tror jag du läser in något annat än vad som verkligen skrivs. Invändningarna är inte att L-objektiv skulle vara fel på APS-C kameror, utan att frågeställaren vill ha ett vidvinkligt objektiv och föreslår två alternativ varav det ena ger mycket lite vidvinkel (38 mm) och det andra är dyrt och inte speciellt bra (ens med ett framtida fullformat).
Har du fullformat är 16-35 i princip det enda alternativet, inte för att det är bra utan för att det inte finns några andra objektiv med motsvarande brännvidd och ljusstyrka att köpa. På ett APS-C hus finns det däremot många alternativ med motsvarande brännvidd och ljusstyrka som är både bättre och billigare, dock med begränsningen att de endast passar just APS-C.
16mm motsvarar väl 25,7mm på crop-sensor?.men är 10 - 22 verkligen skarpare än ett 16 - 35mm* objektiv? Hur skulle det vara med nya 8-16 på crop?
...
Hur skulle det vara med nya 8-16 på crop?
Du tänker på Sigma 8-16, det är än så länge en one-of-a-kind extrem vidvinkelzoom som mottagits mycket väl i de få recensioner som kommit och tycks vara väldigt skarpt. http://www.photozone.de/canon-eos/515-sigma816f4556apsc?start=1
Canon släppte nyligen nyheten om EF 8-15L, det kommer bli mer än dubbelt så dyrt. Fördelen är att den till skillnad mot Sigmat också passar FF och har konstant F/4. Men om den optiska kvaliten finns inget skrivet.
EDIT: som kuriosa kan nämnas att 8mm på FF ger en cirkulär ram runt bilden som gradvis försvinner när brännvidden ökas. Det är alltså inte fråga om vinjettering, det handlar om att ljuset helt stängs ute från delar av FF's större sensor.
två totalt olika typer av objektiv. Sigman är en supervidvinkelzoom för crop-kameror, Canonen en fisheyezoom för fullformat.
Nej de kan ja inte säga, ja tycker inte ja fått något svar på vilken som är skarpast av 24-70 och 16-35 men jag tog och köpte 16-35 nu
Tackar för rättelsen. Kom ihåg fel brännvidder. Visst menade jag Canon 8-15L.
Men om man satte den på crop-kamera, skulle det bli en vidvinkel eller fisheye?
nja 24mm kan ja inte riktigt hålla med om att de är normal.
men ah ja köpte en 17-35 2.8 först men de va kasst så dom bad om ursäkt och så får ja välja mellan dessa objektiven istället. 17-40 F4 funkar inte alls. för det första är den för slö och för de andra så har ja hört mindre trevliga saker om de där objektivet :/
24-70 är kanske den skarppaste zoomen canon gjort och val nummer ett för en pressfotograf. 16-35 version var kasst 17-40 var faktiskt optiskt mycket bättre tycker jag. Kör i dagligt bruk 17-40 och vet inte vad du tänker plåta som den inte fungerar till. Plåtar själv allt från sport, fashion och rockgigs till krig med den och skulle tro att nåt som slöhet skulle uppenbara sej i dessa situationer. Så du kanske ska ta det vad dom säger med en nypa salt. Så ska du fundera noga vad det är dina bilder behöver, vidvinkel eller normaloptik? 24-70an ger proffsigare resultat än en vidvinkel ifall det inte nu råkar vara nån som verkligen vet vad man gör med en vidvinkel.