Annons

Canon 1100D överexponerings problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Mozakka

Avslutat medlemskap
Hej!
Skulle vilja ha hjälp med möjliga problem.
var iväg o fotade tillsammans med en kompis idag, vi har exakt likadana kameror fotade med exakt samma inställningar (sport /rörelse) o på exakt samma motiv men mina bilder blev ljusare. Allt vitt el ljust flöt ihopa i bilden. Bilden blir tråkig o färglös.

Vad kan felet vara med min kamera?

På din beskrivninng får jag uppfattningen att dina bilder blir överexponerade.

Allting blir inte detsamma enbart för att ni båda har valt Sportläget på programratten. Det finns många andra inställningar som ni kan ha ställt in olika. Jag skulle tipsa om att i första hand kolla inställningen av exponeringskompensation - står den på 0 i båda era kameror? Den kanske står t.ex. på +2 i din kamera, och då får du för ljusa bilder.

Det finns även andra inställningar som kan ge olika resultat, som Quality, där det finns olika varianter av JPEG och RAW-inställningar.

Sedan, har ni samma Color Space vald? sRGB eller Adobe RGB.

Olika Picture Styles?

Får du överexponerade bilder även om du väljer något annat läge på programratten, som t.ex. P?

I så fall kan du testa med att ändra exponeringskompensationen. Börja med -2 och se ifall det blir bra. Blir det underexponerat då (vilket det bör bli) så kan du testa med -1, 0 osv.

Nu har jag ingen 1100D, så ev. kan de benämningar jag använt skilja något. Det varierar något mellan olika kameror och beroende på vilket språk man har valt i kameran. Jag brukar välja engelska, eftersom där finns inte lika mycket översättningsfel....
.

Stor skillnad

Det kan också bli stor skillnad beroende på vilken mätmetod man valt för ljuset och/eller hur den är förinställd på de olika programlägena. För att få bra bilder i många situationer måste man lära sig sig just sin egen kamera och hur inställningarna påverkar bilden i olika situationer/motiv. När man väl lärt sig sin kamera (kan ta allt från några dagar till några år) så blir det sedan mycket lättare att ställa in nästa kamera man köper.

Det mesta av de olika inställningsmöjligheter som nämns ovan brukar inte gå att ställa in på något annat än standardvärdet när man har valt ett förprogrammerat läge, som exempelvis sportläget.
Olika kameror ger lite olika resultat, på grund av toleranser. Beroende på hur bilderna ser ut kan det vara sånt, men det kan ju också vara mycket mer än vad som kan förklaras på det sättet.

Om bilderna blir vettiga när du använder något läge där du kan påverka bilden mer, typ Tv eller Av, är det nog det enklaste sättet att komma ur ditt problem.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar