Annons

Canon 10D och oskarpa bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en 10D med Tamron 28-75
Jag tycker att bilderna blir för mjuka och saknar skärpa för det mesta ... det kan ju visserligen bero på mig .. jag kör med en gammal mjukvara i kameran också om det nu kan påverka detta .. någon som har några bra tips ?

Hej

Dessa kamror skärper inte bilden på samma sätt som små digitaler.

Så du bör efterskärpa i tex Photoshop beroende på användningsområde.

Prova 100/1.0/0 i unsharpen mask i Photoshop (LE, Elements eller den stora) och se om det blir bättre

På samma sätt kan du behöva justera levels, prova cltrl-L ocj jusera in vänstra o högra trekanen en bit skall du se att stinget i bilden blir bättre.

Roine

svar

Tacka för det snabba svaret ! ... kan man inte ställa in kameran att skärpa upp bilderna lite ?
och ska jag uppgradera mjukvaran i kameran ?
jag har firmware 1.0.1

du ska spara din bilder oskärpta. Det är först när du ska använda bilderna till något särskilt som du skärper en kopia och behåller ett oskärpt original. En stor bild skärps annorlunda än en bild för webben. Till webben kan du prova att ändra radien till 0.5 istället.

lämnar du bilder till tryck vill kanske tryckeriet skärpa själva. En del tidningar har autoskärpa och är bilden redan skärpt blir bilden överskärpt och ful.

Hej

Rent principiellt ger DSLR kamrarn bättre bilder än små kompata till priset att du måste arbeta lite.

Du har större bricka som fångar bilden, dvs får bärrre koll på skärpedjupet osv, men du får även lite bättre dynamiskt omfång då prickarna sitter lite längre isär o stör inte varandra.

Du kan ställa lite i kameran, men mitt råd är att kör råformat, lär dig vad du kan fixa själv osv för att få förståelse.

Det finns ett gratis rätt bra program för att konvertera med kameran, uppgradera detta på canons hemsida , http://consumer.usa.canon.com/ir/controller?act=DownloadIndexAct&fcategoryid=303

Det nya programmet är bra.

Annars finnsdet fler program, tex http://www.pixmantec.com/index2.html
som också är gratis.

Roine

en fördel med 10D är att den kan fotografera i färgrymden Adobe RGB som är en större färgrymd än sRGN som skärmar och mindre digitalkameror använder.
Det innebär att kkameran kan återge detaljer i kraftigt färgade partier. Men för att få ett sådant flöde att fungera måste du ställa in Photoshops färginställning på Adobe RGB och konvertera dina webbilder till sRGB.

Hmm, maste stalla en fraga. Om man nu ska efterbehandla bilden, kravs det inte da att jag har sparat den i raw? Tycker jg har testat att skarpa bilden o fa den utskriven pa labb men har inte varit nojd med resultatet.

ANNONS