Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 10D och 20D objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Kabaz

Aktiv medlem
Hej

Funderar starkt på att köpa en Canon 10D trots att jag aldrig trodde att jag skulle köpa en Canon. Men min fråga är om objektiven som finns till Canon 20D passar canon 10D? Kan ta en fråga till då jag inte kollat upp detta. Hur stort är utbudet av objektiv till 10D (20D)?
 
EF-objektiv passar till båda.
EF-S-objektiv passar till 20D, men inte till 10D.

EF-objektiv är vanliga autofokusobjektiv till Canon EOS. EF-S-objektiv är speciellt anpassade till digitala EOS-kameror med mindre sensor (fungerar dock ej på D30, D60, 10D, analoga EOS eller digitala EOS med "fullstor" sensor).

Exempel på EF-S-objektiv som kan köpas separat:
Canon EF-S 17-85/4-5,6 IS USM
Canon EF-S 10-22/3,5-4,5 USM
Canon EF-S 60/2,8 USM Macro
 
Hur gör man (i grova drag)? Det vore intressant att veta, men jag måste erkänna att jag nog aldrig skulle våga försöka. Garantin lär man ju mista, och jag antar att andrahandsvärdet tankar rejält?
 
bEPH skrev:
Många ef-s-objektiv kan modifieras så de passar om man vågar och är händig.

Oj oj, var försiktig!! Vet att man provat detta på EF-S 18-55 och det funkade sedan på en 10D (tror jag det var). Men anledningen att Canon skapat en annan fattning på EF-S är att det sticker in längre i huset vilket kan orsaka krasch bom och pang på spegeln.

Be careful är mitt råd!!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.