Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100mm Macro Vs. Canon 60mm Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

Stalkale

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på att gå och köpa ett macro, det står mellan de här två.
Min huvudsakliga fråga är egentligen, kommer den lilla skillnaden i närgräns (31cm på 100, och 20 på 60) att störa mig när jag ska fota riktigt små blommor och insekter och sånt?

Finns et kanske något annat alternativ som jag ska lägga till i mina funderingar.

jag kör en Canon 60D.

Tack!

Gustav

Kan egentligen inte så mycket om Canon, men några tips:

- kontroller att båda har internfokusering, om något av dessa inte har det så kommer arbetsavståndet att minska drastiskt

- titta mer på arbetsavståndet än närgränsen, eftersom ett 100mm är något längre än 60mm (om vi tex antar att det är 4cm skillnad) så minskas skillnaden i arbetsavstånd från 11 till 7cm, vad sedan arbetsavståndet är i verkligheten? kanske 5cm på 60mm och 12cm på 100mm, och även om man kan tycka att skillnaden är liten så är det dubbla sträckan

- man har nog problem att fotografera med ett 60mm och med motljusskydd då denna kan skugga objektet, men det är inte troligt att skyddet är nödvändigt, har själv aldrig använt detta på makroobjektiven

- det brukar sägas att det är svårt att fota insekter med ett 60mm och att då ett 100mm är bättre, detta är delvis sant men ofta så får man ändå sin insekt med ett 60mm.

- 60mm har sin fördel att det ger en något bättre skärpedjup i sökaren, vilket gör att man ser objektet lättare när objektet är ur fokus

- man kan också se hur objektivet platsar i sin objektivserie, jag har 35, 60, 150 som jag tycker fungerar fint, man kan ju har sitt makro mer än till makro

- titta på tex photozone.de hur de två objektiven är i skärpa och andra egenskaper, det kan ju leda valet

- spontant så skulle jag föredra 100mm som en lämpligt makro, jag har ett 60mm och 150mm där jag tycker båda har sina för och nackdelar

Hej!

Jag funderar på att gå och köpa ett macro, det står mellan de här två.
Min huvudsakliga fråga är egentligen, kommer den lilla skillnaden i närgräns (31cm på 100, och 20 på 60) att störa mig när jag ska fota riktigt små blommor och insekter och sånt?

Det kanske är uppenbart, men bägge objektiven ger dig samma max återgivningsskala, 1:1. Ju längre brännvidd, desto längre håll får denna skala. På blommor kanske det inte betyder så mycket, men djur stör mindre ju längre bort du är.

100/2.8 är mycket användbart till annat än makro, 60/2.8 kan ju lätt ersättas av den mycket billigare 50/1.8.

Per.

jo, jag har redan ett 50 1.4, så 100 hade passat mig bättre.

Jag tror jag ska börja leta efter ett sådant, tack för tipsen!

ANNONS