Annons

Canon 100mm eller Sigma 150mm macro på en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)

Uttryck

Aktiv medlem
Är lite sugen på ett kort tele/längre macro som jag ska kunna använda till porträtt också. Har idag ett Canon 60mm macro och därför tvekar jag lite på Canons 100mm (för lite skillnad) men är samtidigt tveksam till storleken på Sigmat som är större o klumpigare. Är det någon vänlig skäl som kan visa bilder på resp monterad på en 350D? Så jag kan se skillnaden...
 
jag går själv i samma tankar gällande nytt macro till min 350D. Efter att ha butikstestat de två modeller du nämnt har jag mer eller mindre bestämt mig för Sigmas 150 mm.

Storleksmässigt gillade jag Sigman bättre. Lite kortare men lite tyngre (för det är väl Ef 100/2,8 Macro du jämför med?) och de tester som jag hittat har nästan bara gott att säga om 150'an.

Jag skall ge det några dagar till, men innan helgen hoppas jag ha bestämt mig.

Lycka till!
/S
 
Låter bra om det är lite kortare o tyngre än 100mm/2.8!

Ge en rapport sen till mig ifall du väljer Sigmat, är rätt sugen på att skaffa det själv. Har Sigma 30mm/1.4 också som är väldigt trevligt.
 
Canon 100 macro är ett riktigt höjdar objektiv. Min klara favorit i samlingen.

Har använt 100 till 350D (blir 160) och det var riktigt fin brännvidd. Till 5D är den ännu bättre då den just blir en 100mm. Skulle inte vilja säga att det är för nära 60mm då du får nästan halva utsnittet. Ganska lagom ifrån helt enkelt.

150mm på 350D (blir 240) vilket blir i längsta laget för att vara alround, men letar du efter ett tele så är det ok. Då kanske lite kort.
 
Tokina har ju ett 100 mm macro som fått bra kritik, om man söker ett lite billigare.
 
Jag tror att skillnaden mellan 60mm och 100mm är rätt stor.
Jag har själv 100mm och sen ett sigma 50mm macro, och jag älskar 100'n men inte alls sigmas 50mm.

Beror lite på vad du ska använda det till.
Jag skulle ta canon i alla lägen ialla fall.
 
150 för fjärilar och sländor

Vill du fota skygga insekter som fjärilar och sländor är absolut 150 att föredra. Har ett själv och ibland önskar jag ytterligare brännvid för att komma nära. Det händer att jag använder min 100-400zoom för just dessa kryp, ibland med mellanring. Kan dock säga att sigmas 150 är kanon!
 
JSL skrev:
Tokina har ju ett 100 mm macro som fått bra kritik, om man söker ett lite billigare.
Det fina med Sigmat är att det inte expanderar vid focusering. Jag vet inte hur Canongluggen uppför sig, men Tokinat vet jag blir rejält längre vid focusering kring närgränsen.
 
paul innergård skrev:
Det fina med Sigmat är att det inte expanderar vid focusering. Jag vet inte hur Canongluggen uppför sig, men Tokinat vet jag blir rejält längre vid focusering kring närgränsen.

Canon's 100mm macro har innerfokusering
så också canon's 180mm macro.

Tamron 90mm macro har inte innerfokusering.
 
WFS) (Graylingman skrev:
Vad tycker folket om Sigma EX 105/2,8 DG Macro då?
//A
I allmänhet en optik med goda vitsord, som dock fått stå tillbaka för deras 150:a samt även Tamrons 90 mm. jag vet egentligen inte varför för det är med största sannolikhet en vädigt bra glugg. Även Tokinas 100 mm är också många gånger bortglömd som alternativ trots att den blivit topptestad i Foto. Nästan alla macrogluggar från 50 mm till 180-200 mm håller mycket hög klass, de är dessutom prisvärda bortsett ifrån 180-200 mm varianterna som av någon anledning sprungit iväg väldeliga i pris.
 
Får man låna tråden lite

Jag har ett EF-S60mm macro. Det ger 1:1 vid närgränsen
Om jag klämmer dit en 25mm mellanring också får jag då c:a 1,4:1 som största förstoring?

Eller blir den kanske större eftersom bränvidden antagligen inte är 60mm vid närgränsen pga internfokusering
 
Re: Får man låna tråden lite

Enicar skrev:
Jag har ett EF-S60mm macro. Det ger 1:1 vid närgränsen
Om jag klämmer dit en 25mm mellanring också får jag då c:a 1,4:1 som största förstoring?

Eller blir den kanske större eftersom bränvidden antagligen inte är 60mm vid närgränsen pga internfokusering
Nej det har inte med det att göra, däremot så hade du haft ett längre arbetsavstånd till motivet om brännvidden bibehållts vid skala 1:1. med andra ord så kompenseras den kortare brännvidden vid skala 1:1 med att du istället kan gå något närmare motivet.
 
Sigma 150 och Canon 100 har båda innerfokus och blir inte längre vid fokusering. De har båda USM motorer som är mycket tysta och snabba. Canon 100 är snabb och exakt och fungerar ypperligt i AF-läge vid macrofotografering (och givetvis även vid vanlig fotog.).

Sigma 105, Tamron 90 och Tokina 100 objektiven blir istort sett dubbelt så långa vid närgränsen.

Av de billigare Sigma 105, Tamron 90 och Tokina 100 hade jag helt klart valt Tamron 90 som är stråt vassare än de två andra. 90mm blir en 135:a på 350D vilket är en härlig brännvid och mycket användbar.

Men av alla dessa objektiv så favoriserar jag Canons 100. Ett riktigt bra objektiv i alla avseenden.
 
Uttryck skrev:
Låter bra om det är lite kortare o tyngre än 100mm/2.8!
Sigma EX 150/2,8 DG HSM Macro är tyvärr både längre och tyngre än Canon EF 100/2,8 USM Macro 1:1, vilket är helt rimligt med tanke på brännviddsskillnaden.

(Är det inte härligt krångliga namn på moderna objektiv? :)

PD
 
Riktigt, det var jag som lurade Karin efter uppgifter från Scandinavian Photos web. Beklagar!

Nu med Sigman i hand ser jag att den är 18 mm längre än Canon Ef 100/2,8 Macro Usm.

Alltså:
Sigma APO MACRO 150mm F2.8 EX DG HSM
Filter Size Diameter 72mm
Dimensions Diameter 79.6mm X Length 137mm
Weight 895g

Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM
Filter Size Diameter 58mm
Dimensions Diameter 79 mm X Length 119mm
Weight 600g

/Samir
 
Jag har testat båda och tycker att båda är bra. Sigma 150mm känns dock gedignare byggt till skillnad från canons lite plastiga 100 mm.
Om det inte dycker upp ett makro som passar till Canon med bildstabilisering så kommer jag att satsa på ett Sigma 150 som jag tycker är ett jättebra objektiv.
 
Hade tidigare EF 100/2.8 macro, har nu Sigma 150/2.8 macro. Min erfarenhet då:

Ja, helt ärligt så tycker jag att de är helt likvärdiga vad gäller den optiska prestandan. Det är mycket möjligt att det finns kurvor eller förstoringar i 2-300% som visar annat, men i normalläget kan jag inte hitta något som skiljer.

En liten men dock så användbar fördel är att Sigma skickar med såväl stativfäste som motljusskydd, mycket bra!!

Angående fokuseringen är det min uppfattning att de även här är likvärdiga. Mina sinnen är inte kapabla att upptäcka någon skillnad. Däremot finns det en finess inbyggd i Sigmat, man kan välja 3 olika fokusområden: 0,38-0,52m, 0,52-oändligheten eller Full Range. EF 100 har "bara" 2 områden, minns inte dem exakt.

Funderar man på ett begagnatköp kan det vara bra att veta att Canongluggen lär finnas i en version utan USM-motorn.

Anledningen till mitt byte var att jag ville ha längre arbetsavstånd vid macrofoto. Dessutom fick jag ju på köpet ett fast mellantele (motsvarande 240mm i småbildsformatet) med f/2.8 vilket är mycket användbart för mig, t.ex. vid sportfoto inomhus.

Som sagt, detta är mina erfarenheter. Var och en har ju sina behov och handlar efter dem.

/Arne
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.