Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 100mm eller Sigma 150mm macro på en 350D?

Produkter
(logga in för att koppla)
PierreS skrev:
Jag har testat båda och tycker att båda är bra. Sigma 150mm känns dock gedignare byggt till skillnad från canons lite plastiga 100 mm.
Om det inte dycker upp ett makro som passar till Canon med bildstabilisering så kommer jag att satsa på ett Sigma 150 som jag tycker är ett jättebra objektiv.

Det var en nyhet för mig. Jag har erfarenhet av båda och Canons 100/2.8 Macro USM är långt ifrån plastigt. Det har ett objektivrör av metall, och väldigt tåligt mot t.ex. repor. Något som man inte kan säga om Sigmas något mjuka lackering.

Båda objektiven är riktigt bra. Skillnaden mellan dessa ligger mer i brännvidd och arbetsavstånd. Det är allt.
 
Då jag redan har ett 60mm/f2.8 macro som jag vill behålla känns det mer vettigt att
satsa på ett 150mm för att också få ett tele.
 
Uttryck skrev:
Då jag redan har ett 60mm/f2.8 macro som jag vill behålla känns det mer vettigt att
satsa på ett 150mm för att också få ett tele.
Ja det tycker jag absolut. Glöm heller inte bort Sigmas 180 3,5 som fått lika bra kritik som 150:an. Då får du ännu större tele-effekt om du så önskar, plus ytterligare lite längre arbetsavstånd.
 
Det bidde ett Sigma 150mm/f2.8 macro för mig!

Fick jaga butik som hade ett på lager och har redan fått det. Trevligt trevligt till macro. Jäkligt fina färger o skärpa. Lite väl långt till porträtt men utomhus funkar det ok.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.