Annons

Canon 1000D?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Finns det något objektiv man ska hålla sig borta ifrån? Som är mer som känt som ett dåligt objektiv? Antar att som nybörjare tittar man lite på objektiven i den lägre prisklassen :p

Det enda jag kommer på som fått rätt dåligt betyg är Canons 18-55 kitzoom utan IS (bildstabilisator på canonesiska). Men t.ex. så har syrran den till sin 1000D och är som jag tidigare sade helnöjd, så kraven varierar. Skärpan är kanske inte den allra bästa, men om man inte ska göra stora utskrifter av sina bilder så är skärpan på pixelnivå kanske inte världens mest väsentliga sak. Jag tycker bilderna som hon tagit har bra lyster och färger, och faktiskt helt okej skärpa för visning i "normal storlek".

Objektivens viktigaste egenskap är för mig deras ljusstyrka (största bländare). Dålig ljusstyrka hos ett objektiv gör att det (och alla andra objektiv med samma största bländare) kan bli så gott som oanvändbart i vissa lägen då det är dåligt med ljus, då slutartiderna lätt blir för långa trots att man skuffat upp iso till max. Bra ljusstyrka gör det möjligt att i mycket större utsträckning justera skärpedjupet som man vill ha det och få korta slutartider då man behöver det, och gör på det viset objektiven mer mångsidiga i mitt tycke. För allra bästa ljusstyrkan får man offra zoomen. Personligen tycker jag det ofta är värt det, medan andra inte kan leva utan flexibiliteten en zoom ger och nöjer sig med ljusstyrka f/2,8 (=bra ljusstyrka på normalzoomar, tpppenbra på långa teleobjektiv) eller sämre.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.