Annons

Canon 1000D vs 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

everdark

Avslutat medlemskap
Jag skulle egäntligen har köpt mig en kamera för länge sedan för min utbildning som börjar om 2 veckor men har dröjt in i det sista.

Caonon 1000D är ser ut som en bra produkt och den passar alldeles utmärkt till semesterfirare och amatörer, men saken är den att min fotoutbildning skall pågå i ett år och risken är kanske att jag växer ifrån den efter 1 år och då är kanske 450D bättre.

Pentax K200D är också bra, men av jag gillar canon eftersom jag har en analog systemkamera och den passar bra i handen, visserligen går det kanske inte att gämföra min gamla analoga med nya digitala systemkamera.

Vad jag har förstått så har Canon 1000D ingen live view och en sann fotograf använder kanske inte den funktionen så himla ofta, men samtidigt så har den 1.5 RAW per sekund och det hänger jag upp mig på med tanke på att utbildningen innebörd är ju just foto och då kanske 1.5 bild per sekund är lite väl lågt. Och enligt min lillasyster som presic gick ut sin media utbildning så strulade skolans canon kameror men hon kommer inte ihåg vilka modeller de hade.

450D har jag inte hittat någon spec på hur många RAW den tar, men tar 3.5 vanliga bilder per sekund utöver detta så är det bara priset som talar emot eftersom jag skall leva på mitt CSN stöd så vill man ju ha så mycket valuta för pengarna som möjligt så jag är kanske lite snål.

Tittar jag enbart på bilder per sekund så skiljer det inte så himla mycket,

Canon 450D - 10.5 Bilder per 3 sekunder
Canon 1000D - Står inte i klartext men gissar på 7 bilder.
Pentax K200D - 8.1 Bilder per 3 sekunder

Upplösningen skall jag inte hänga upp mig på för mycket har jag förstått när jag läst vissa tester.

Utbildningen är till 95% digital när jag frågade min blivande lärare om utrustning. Onoff vill ha 8100 för ett Canpn 450SD packet medans enbart 4995:- för 1000D packet så det är en viss skillnad för en blivande fattig student.

Jag har svårt att bestämma mig så snälla vad har ni för råd gällande dessa kameror, vad anser ni är bäst för min utbildning.
 
Både 1000D och 450D har Live View. När jag började fota system såg jag det inte heller som en särskillt viktig detalj men oj vad man fått nytta av det. Använder det i de flesta fall då jag kör stativ eftersom det ger riktigt bra kontroll över manuell fokus. Vid porträtt kör jag 100% med live view och manuell fokus för att se till att få ögonen så skarpa som möjligt.

Om du ska gå fotoutbildning tycker jag nog du ska försöka satsa på 450. Har själv haft en 1000D innan jag bytte till 40D. 1000D är en väldigt prisvärd kamera och jag tror inte du skulle sakna några funktioner om du köpte den. Men ska man ha med kameran mycket så känns 450D -huset betydligt mer kvalitet.

Har inte helkoll på skillnaden i sekvenstagning i RAW men givetvis ökar möjligheterna till en bra bild med snabbare sekvens (inte minst när man ska fota barn som ändrar ansiktsuttryck oftare än Jim Carry). Dessutom två extra autofokuspunkter.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.