Annons

Canon 1000D formatproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

nicotin

Aktiv medlem
Hej.

Jag har en 1000D som inte längre sparar bilderna i .RAW format.

Optionen finns i meny, väljer att bilderna ska sparas i RAW men när jag kollar minneskortet el dockar kameran till datorn finns inga RAW filer utan bara bilderna.

Några förslag på vad so kan ha hänt ?

Jag har kunnat spara i raw tidigare.
 
Kan det vara så att du har ställt in ratten på något som inte är i den 'kreativa zonen'. Dvs att den står på automatik (gröna rutan), och inte på P, Tv eller Av?

(Kommer inte ihåg vad ratten heter, men den väljer vilket läge som kameran ska jobba i.)
 
Hej.

Jag har en 1000D som inte längre sparar bilderna i .RAW format.

Optionen finns i meny, väljer att bilderna ska sparas i RAW men när jag kollar minneskortet el dockar kameran till datorn finns inga RAW filer utan bara bilderna.

Några förslag på vad so kan ha hänt ?

Jag har kunnat spara i raw tidigare.

Vad menar du egentligen?
Har du ställt in kameran att fota i både RAW och JPG, men det finns inga RAW på kortet.
Eller har du ställt in att fota i RAW men det blir JPG ändå?

Petter ...
 
Vad menar du egentligen?
Har du ställt in kameran att fota i både RAW och JPG, men det finns inga RAW på kortet.
Eller har du ställt in att fota i RAW men det blir JPG ändå?

Petter ...

jag menar att jag har ställt in kameran att fota .RAW och inget annat.

Vet att man måste vara i någon av dom " kreativa " lägena i programen ( ratten el vad man nu kallar det ) för att kunna spara filerna i RAW.

Dock så blir det bara JPEG av bilderna.
 
Kan det vara så att du har ställt in ratten på något som inte är i den 'kreativa zonen'. Dvs att den står på automatik (gröna rutan), och inte på P, Tv eller Av?

(Kommer inte ihåg vad ratten heter, men den väljer vilket läge som kameran ska jobba i.)

nej jag använder mig av läge P..testat dom andra men ingen skillnad.
 
Det är inte så bara att den står på att spara RAW och jpeg i olika mappar, och du bara tittar i mappen som innehåller jpeg?

Man märker ju också på tiden det tar att spara om kameran spar RAW. Om den inte är märkbart slöare på att lägga ner det du har tagit på kortet kan det vara så att den knasar på något sätt.
 
Det är inte så bara att den står på att spara RAW och jpeg i olika mappar, och du bara tittar i mappen som innehåller jpeg?

Man märker ju också på tiden det tar att spara om kameran spar RAW. Om den inte är märkbart slöare på att lägga ner det du har tagit på kortet kan det vara så att den knasar på något sätt.

har tänkt på det men kameran sparar inte raw filerna på annan plats, jag hittar dom inte i någon av mapparna som är skapade på minneskortet.

Jag har nu testat 4 olika ( nya ) minneskort och samma sak.

går det att göra en reset ( omstart ) av kamerans mjukvara ?
 
Det är inte så att datorn tar det som dolda filer och inte visar dina filer.
RAW-filen skall ligga i samma mapp som JPEG-filen.
 
Det är inte så att datorn tar det som dolda filer och inte visar dina filer.
RAW-filen skall ligga i samma mapp som JPEG-filen.

Nej inte det heller.

testat 3 olika datorer med fullt synliga " dolda filer " och samma sak där.

Canon sverige trodde på mjukvarufel men det hjälpte inte heller...

kanske dags för den där drömkameran D3 :)
 
Provat?

Nej inte det heller.

testat 3 olika datorer med fullt synliga " dolda filer " och samma sak där.

Canon sverige trodde på mjukvarufel men det hjälpte inte heller...

kanske dags för den där drömkameran D3 :)

Har du provat att installera programskivan du fick med kameran och sedan ladda över med något av programmen?
 
ANNONS