Annons

Canon 100-400 IS

Produkter
(logga in för att koppla)

Stranna

Aktiv medlem
HAr just blivit ägare till ett 100-400 me har ett par frågor eftersom jag köpt det beg utan bruksanvising.

Vilket är vilket av bildstabiliseringslägena?

Ska IS låta? Jag har aldrg haft ett sånt objektiv förr så jag har inget att referera till.

Verkar vara en trevlig glugg om man inte orkar gå så nära föremålen man ska fota :eek:)
 
Vilket är vilket av bildstabiliseringslägena?

läge 1 stabiliserar alla dina rörelser
läge 2 låter dig panorera och stabiliserar vertikalt


Ska IS låta? Jag har aldrg haft ett sånt objektiv förr så jag har inget att referera till.

IS låter så du behöver inte bekymra dig om det.

Verkar vara en trevlig glugg om man inte orkar gå så nära föremålen man ska fota :eek:) [/B][/QUOTE]

det är väl kanske inte den bästa anledningen till att köpa ett objektiv vare sig det är IS eller inte
/tommy
 
IS,en låter lite olika beroende på vilket objektiv det är. Finns inget IS:eek:bjektiv som är helt 100% tyst.

Det är ett surrande ljud och man känner också en viss mekanisk rörelse när den går igång och slår ifrån.

IS:en behöver normalt ngr ögonblick för att stabilisera optimalt.

Kom bara ihåg att IS:en fösöker identifiera en rytm i skakningarna man tillför. Alltså så hjälper man IS:en att vara mer stabiliserande om man tillför (så små såklart,) jämna vibrationer..

Mvh Niclas,
 
Hej Peter!

Kul att se ditt namn, vi gjorde en affär med ett Sigmaobjektiv för något år sedan om du minns det, tack för det.

Jag har också ett 100-400 numera och är jättenöjd. Upplever detsamma som du att IS låter lite, det är helt normalt. Det tar också lite tid innan den stabiliserat, uppskattar det till 1/2-1 sekund. Även detta är normalt.

Generellt kan jag bara säga grattis till ett bra objektiv. Visst är det lite ovant med skjutzoom, men man vänjer sig ganska fort. Jag har inga problem med det.

Jag har den lilla instruktionsboken till objektivet, hör av dig med ett mail om du behöver några fler uppgifter så hjälper jag till om jag kan.

Ha det!

/Arne
 
Hejsan
Tack för alla svaren och speciellt hej till dej Arne eftersom vi träffats förr :eek:)))

Det där jag skrev om att det var ett bra objektiv om man inte ville gå nära föremålen va mest som att se som ett skämt med tanke på att det blev rätt mycket zoom på en digitalkamera :eek:)
 
Niclasfoto skrev:
IS,

Kom bara ihåg att IS:en fösöker identifiera en rytm i skakningarna man tillför. Alltså så hjälper man IS:en att vara mer stabiliserande om man tillför (så små såklart,) jämna vibrationer..

Mvh Niclas,

Att man skulle försöka tillföra små vibrationer för att föbättra IS låter mycket märkligt. Det kan jag inte tro är riktigt. IS reagerar helt enkelt på alla rörelser och kan då krafigt reducera skakninger mellan 0.5 - 20 Hz. Långsammare eller snabbar skakningar kan inte reduceras.

Sedan skulle jag vilja tillrättalägga ett fel som jag ofta ser och som även Canon gör i vissa enkla broshyrer. Det gäller Stabilizer Mode 2. Ofta anger man att man då stänger av den horisontella justeringen. Det är inte korrekt. I mode 2 känner objektivet av om man utför en panorerande rörelse och kommer då inte att justera för vibrationer i den panorerande riktningen. Dvs om man panorerar vertikalt så justeras inga vertikala vibrationer. Om man panorerar horisontellt (vilket är vanligast) så justeras inga horistotella vibrationer. Eller om man panorerar diagonalt så gäller samma sak vibrationer i panoreringsriktningen dämpas inte.

Det surrande ljudet kommer av att vibrationerna detekteras av gyrosensorer. Ett gyro består av en motor som snurrar med mycket hög hastiget.
 
1. Vi är säkert överens om att så små vibrationer som möjligt alltid är bra:)

2. Sedan så är min huvudsakliga poäng att det är vibrationernas karaktär som spelar roll. En jämn ström av vibrationer är lättare för IS:en att "dekoda" och sedan kompensera.
Kanske var jag otydlig ovan att det var DETta jag menade.

Uppenabart för alla som har IS,lins.

MVH Niclas,
 
Här har vi två exempel. Där jag försöker visa att det i en långt mindre jämn och kontinuerlig "skakning" kan se ut som i bild nr1.

Bild nr2. visar en mer jämnt flytande "skakning".

Jag är övertygad om att en jämn skakning är en fördel både med och utan aktiv stabilisering.



Man kan ju fråga sig varför IS:en tar ca en halv till en sekund för att stabilisera optimalt, jo det är ca den tid det tar för IS,en att hitta, identifiera och sedan starta kompensationen. Det är vad jag har förstått av den tekniska informationen inte så att IS:en alltid kompenserar förutbestämt och exakt likt varje gång utan att den arbetar optimalt utifrån de mönster som de tillförda "skakningarna" har.

Om ngn kan påvisa i teknisk info att det förhåller sig på ett annat sätt så är jag öppen och nyfiken!


Mvh Niclas,
 

Bilagor

  • namnlös.jpg
    namnlös.jpg
    25.6 KB · Visningar: 438
Tiden det tar innan stabilisering kan ske optimalt beror nog snarare på att det tar tid för gyrosnurrorna i sensorerna att stabilisera sig och ge från sig pålitlig mätdata.

Sedan tror jag att stabiliseringen inte är märkvärdigare än att det görs en fourieranalys av det rörelsemönster som upmäts. Dvs rörelsen delas upp i ett antal frekvenser som gemensamt orsakar vibrationen. Sedan dämpas alla rörelser mellan 0,5 och 20 Hz. Ditt exempel nr 1 innehåller ju rörelsedelar med mycket högre frekvens än exempel 2. Om då dessa högre frekvenser är högre än 20Hz så kommer dessa inte att kunna dämpas.

I Canons EF Lens Work II så finns lite intressant information om hur IS fungerar på sidorna 186 och 187.
 
Niclas jag väljer att kommentera varför det tar en liten stund att stabilisera.

Precis som Roine påpekar är det ju en gyromotor som driver IS:en. En gyromotor behöver komma upp i ett förutbestämt, ofta mycket högt, varvtal för att fungera optimalt. Största delen av tiden tror jag går åt för att gyromotorn skall hinna varva upp, och den återstående för att den ska hinna "svänga in" för att kompensera rätt.

Personligen sklle jag vilja läsa lite mer om hur dessa gyro är uppbyggda. Har sysslat en del med gyro för flygplaninstrument. Grundprinciperna bör ju vara desamma, men jag skulle vilja veta mer. Någon som har ett tips??


edit: Roine är snabb...
 
Ja, jag kan inte se annat än att vi är rättså överens. På ngr små detaljer så kanske vi inte tänker likt.

Att gyromotorn måste komma upp i varv är ju rättså logiskt men det är inte det jag tänker på, som ni säkert förstår.

HUff.. jag kommer inte ihåg vart jag läst om just detta.. Hittar jag länken så återkommer jag momentant med den. Men det är ju som med allt annat på internet, tror ju gärna på det som skrivs och spec om det stämmer med den egna erfarenheten..


Alla som har ett IS:eek:bjektiv har säkert märkt vad som händer när gyron är aktiv och man plötsligt rör objektivet i ngn riktning lite hastigt. Då både ser man och känner man att IS:en försöker kompensera för denna plötliga rörelse.
Enligt mig så betyder det exemplet att IS:en inte jobbar exakt likt hela tiden efter uppstart. Det är alltså här jag har fel enligt er?
Jag menar ju inte att IS:en på ngt sätt är intelligent:) utan att den helt enkelt jobbar i 100% kapacitet men utifrån det mönster av skakningar osm tillförs..


Mvh Niclas,
 
Kan bara svara för mig själv, och jag kan inte påstå att du har fel. För jag vet inte...:) Jag bara ger mina tankar.

Men när det gäller gyro i allmänhet funkar de ungefär så här:

Tänk dig ett cykelhjul (enklaste formen av gyro) som snurrar med hög hastighet. Om du då försöker att ändra hjulets riktning genom att påverka hjulaxeln i en viss riktning, kommer gyrot/hjulet att svara med en lika stor kraft men med 90 graders vinkelskillnad. Prova INTE, men tänk dig att i hög hastighet försöka svänga utan att luta cykeln...

Jag menar med detta att det är denna motkraft du känner när du gör en hastig och lite större rörelse. Jag tror också att det är denna motkraft man nyttjar för att kompensera de olika rörelserna.
 
Ja, visst förstår jag hur en stabilisering fungerar i sin enklaste form.

Och det bekräftar i mina öron det jag menar.
Alltså att en sådan avikande rörelse påverkar stabiliseringen samt att en ihållande jämn är bättre eftersom IS:en då kan jobba optimalt.

Mvh Niclas,
 
Arne. Det du beskriver är funktionen hos gyrosensorerna. De är inte så kraftiga att de kan kompensera för vibrationerna. De är bara tillräckliga för att detektera rörelsen för att sedan överföra denna information till mikroprocessorn i objektivet som sedan analyserar och med hjälp av en moving coil kontruktion justerar ett linspaket för att kompensera vibrationen.
 
Jag tror att det är så att gyrot tar upp svängningar som ser ut som i din bild 1, det är jag en söndagmorgon... Sedan finns det styr- och reglerkretsar som jämnar ut dessa värden till en jämn regleringskurva motsvarande din bild 2. Och det är klart, om då rörelsen är jämn från början borde ju hela systemet svänga in snabbare till ett stabilt läge.

Är det ungefär det du sagt men som jag inte har fattat? :)
 
Roinew skrev:
Arne. Det du beskriver är funktionen hos gyrosensorerna. De är inte så kraftiga att de kan kompensera för vibrationerna. De är bara tillräckliga för att detektera rörelsen för att sedan överföra denna information till mikroprocessorn i objektivet som sedan analyserar och med hjälp av en moving coil kontruktion justerar ett linspaket för att kompensera vibrationen.

Jajamen, helt överens. Det var bara ett exempel för att belysa min grundtanke.
 
Tack Per!

Andra i familjen har beställt sina jultidningar, nu ska jag beställa min. :)

Samtidigt får jag nog beställa förstoringsglas, letade på bl.a. cybers sida utan att hitta den...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.