** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Canon 100-400 eller Sigma 80-400

Produkter
(logga in för att koppla)

nikmoz

Aktiv medlem
Hej!

Ska köpa antingen Canons 100-400 IS eller Sigmas 80-400 OS.
Valet är att antingen köpa Canon i Usa eller Sigmas här i Sverige. Båda kostar då ca 10000.

Fördelen med Sigman är ju att man får garanti då (har sett både att Canon har världsgaranti och att dom inte har det på objektiv).

Frågan: Är det stor skillnad på dessa? Det ska sitta på en 350D.

Anledningen till att jag inte direkt kör på Canon är att det blir mycket jobbigare att köpa det (inte jag som åker dit).

Mycket tacksam för hjälp.

PS. Hoppas ni har överseende med alla dessa frågor jag ställer :)

Canons ska vara bättre, och ja, de har världsgaranti på all optik om du köper den som är USA-märkt. Därimot har du inte garanti på digitalkameror köpta i USA.

Glöm inte heller att räkna med moms och tull.

Canons glugg är väl kanske snäppet skarpare än Sigman på stora bländaröppningar, men runt f8-f16 så är det väldigt svårt att se någon markant skillnad.

Bildstabiliseringen funkar fint på Sigman och byggkvaliteten är bra.

Vill du se lite bildexempel från Sigman så finns det en del bilder i mina album.

Hej

Sigma har inte ultraljuds motor vilket ger både en högljudd och långsammare fokus.

Jag lekte igår med mitt 100-400 på mitt 1d MKII hus och att ha full fokus på flygande svalor med AI-servo var inga problem alls.. mycket imponerande.

100-400 kan upplevas som lite mjukt i 400 läget men jag har märkt att IS till trots så krävs vettiga slutar tider i 400 läge. Dra upp känsligheten lite för kortare tider så är optiken skarp reda på full öppning.

IS är fö magiskt. Har inte haft detta förr och det är ju smått fantastiskt att se hu bilden helt plötsligt blir stilla i sökaren då af aktiveras.

Nackdelen med optiken är att den är tung, mycket tung men det är väl en eftergift för omfånget och resultatet.

Kan rekommenderas.

Mvh

Tack för era svar. Momsen hade inte blivit något problem (förhoppningsvis), då min bror skulle köpt det åt mig på plats.

Bestämde mig iaf för ett Canon 100-400. Känns som jag då har något att växa i (är fortfarande i början av min fotokarriär). Och för enkelhetens skull beställde jag från ac-foto.com. 1450 euro med frakten.

/Petter

Damocles skrev:
Canons ska vara bättre, och ja, de har världsgaranti på all optik om du köper den som är USA-märkt. Därimot har du inte garanti på digitalkameror köpta i USA.

Glöm inte heller att räkna med moms och tull.

Betyder detta att man inte kan köpa ett sk. grey market objektiv från B&H i USA och få världsgaranti?

Du lær inte bli missnøjd med Canonlinsen!

Jag har ægt den och upplevde endast f5,6 och aningen mjuk skærpa som begrænsande i førhållande till spec fasta linser.

Sigmat ær helt sækert ett tillfredsstællande objektiv men om summan ær den samma (ca) så ær valet enligt mig lætt.

Jag sålde det objektivet efter ca ett år och valde då återigen fasta objektiv.

Mvh Niclas,

Har en fundering om Canon 100-400...

Har ett begagnat dito på gång men blev lite konfunderad över ISen. Såg här nå'nstans att Canon uppgraderat bildstabiliseringen. Någon som vet när uppgraderingen gjordes? Och om den är av vesentlig betydelse.

Flahultarn skrev:
Har en fundering om Canon 100-400...

Har ett begagnat dito på gång men blev lite konfunderad över ISen. Såg här nå'nstans att Canon uppgraderat bildstabiliseringen. Någon som vet när uppgraderingen gjordes? Och om den är av vesentlig betydelse.

Alla 100-400 har samma IS.

Vet inte när den första "uppgradrade" kom...

Den nyare är bättre än den äldre, men IS är IS!

IS,en i den zoomen gör stor nytta helt klart!

Den känner inte av om den står i ett stativ utan måste då vara avslagen. Men fotar man med kameran "löst" i stativfästet så hjälper IS,en stort!

IS,en torde inte göra någon besviken även om den inte är den senaste.

/MVH Niclas,

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar