Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon 1,8 vs Sigma 2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

austin

Guest
Har ett Sigma 28-70/2,8EX som jag är nöjd med.Men jag har hört mycket gott om Canon 50/1,8 På fotosidan.Finns det något att vinna för mig att kompletera min utrustning till ett Canon 50/1,8

Mvh Austin

Definitvt finns det fördelar.

1. Vikt och storlek. En 50/1,8 mk II väger 130 gram. Det finns situationer när det är rätt skönt att bara ha ett litet och lätt objektiv på kameran, tillfällen då man kanske istället hade låtit bli att ta med kameran.

2. Ljusstyrka. Du vinner ett och ett tredjedels steg. Det är värt en del. T ex vid porträtt i svagt ljus.

Jag har själv den kobinationen, 28-70/2,8 och 50/1,8 även jag har Canonzoom och mk I-versionen av 50:an. Mk I:an är betydligt bättre mekaniskt med identisk optiskt. Den konstruktionen var för dyr och ersattes med en mycket plastigare variant. mk I:an säljs ofta på ebay. www.ebay.com

Jag är förtjust i mitt 50mm/1.8, men just nu är det de enda jag har, så vi får se om jag är lika förtjust när jag skaffat ett 28-135... men jag skulle tro det. Min kollega lånade det för att se om det blev någon synbar skillnad mot ett vanligt 28-105/4-5.6. Jag väntar spänt på dom bilderna, men han är på semester. Dock tror jag inte det borde vara någon skillnad förens man börjar förstora upp sakerna.

Faktum är, att rent skärpemässigt så vinner du klart mer än ett och 1/3 steg.

EF 50/1.8 är Canon-skarpt :-/ redan vid f2.8

Sigmas 28-70 är inte ens i närheten, men trivs bäst efter f5.6.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar