Annons

Camouflage för fågelfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Vandraren

Aktiv medlem
Detta kanske är fel forum men...jag försöker.

Hur klär ni er därute?
Helgrönt?
M-90 el. liknande?
Nät?
Överdrag eller robust?
Jag använder helgrön M-58 eller vad det heter, har inte gjort lumpen... :)

Hur gör ni på vintern?

Var hittar man bra camo till bra pris?

Har sett en del:

http://www.idefixteko.se/open_produkter/default.asp?plats=1360

http://www.camobutiken.se/

...men vill inte handla utan att veta vad som funkar.

Har fått span på ett specifikt träd där vår lokala havsörn verkar sitta rätt ofta, därav frågan.

/Hasse

Maskeringsnät från överskottsbolaget är suveränt. Fåglarna fattar inte att du är där och tar dig för en buske. Beprövat, nördigt och alldeles underbart. Man vill helst inte att någon plåtar en...:)

Mvh/Björn

Det finns alla varianter, beroende på behov och plånbok: från att ha ett fast gömsle som inte kräver camouflage (t ex tjäderspel), via tält-liknande gömslen från t ex www.wildo.se eller camouflagenät att slänga över sig eller spänna upp till olika varianter av sk ghillie suits...

Jag kör med ett hemsnickrat gömsle av regelvirke med en grön presenning över som kan monteras upp/ner och flyttas allt efter behov. Att det fladdrar i vinden verkar inte spela någon roll om du bara låter det stå på samma ställe en tid så att de vänjer sig... Om du vill försöka fota havsörn (inte på häckningsplats hoppas jag?!) och du redan sett ut platsen verkar väl ett fast gömsle det bästa, en örn ser ju ohyggligt bra och är dessutom väldigt försiktig om den inte är utsvulten, på den åtel jag brukar besöka kommer ingen havs/kungsörn i närheten ifall det inte redan finns ett antal kråkor/korpar på plats. "Din" örn är väl inte heller "på plats" i trädet jätteofta, så att kunna ordna det lite mer bekvämt för sig kanske gör att du orkar sitta lite längre/oftare...

Det verkar ju sedan minst lika ofta handla om tid/tålamod (och tur!), både att välja platsen med omsorg, mata frikostigt under lång tid om det går, vara på plats innan solen går upp och sedan vara väldigt stillsam när det väl händer...

cmblelle skrev:
Om du vill försöka fota havsörn (inte på häckningsplats hoppas jag?!) och du redan sett ut platsen verkar väl ett fast gömsle det bästa, en örn ser ju ohyggligt bra och är dessutom väldigt försiktig om den inte är utsvulten

Näe, det är inte häckningsplats vad har kunnat se, verkar mest vara en lämplig pinne i en tall. Vore det häckningsplats borde det finnas ett rätt rejält bo också väl?

Det roliga är att fågeltornet(väldigt lite besökt), ligger 10 meter därifrån, fast vänt åt andra hållet... Det praktiska är att det är en ledningsgata just där och "hans" pinne är precis i kanten, så man kan nog gömma sig rätt bra mitt emot på andra sidan.

I boken i tornet finns fler noteringar om att man sett Havsörn "vid gömslet" och min gissning är att det är samma plats.

/Hasse

pastorbjorn skrev:
Maskeringsnät från överskottsbolaget är suveränt. Fåglarna fattar inte att du är där och tar dig för en buske. Beprövat, nördigt och alldeles underbart. Man vill helst inte att någon plåtar en...:)

Mvh/Björn

Låter billigt och bra, ska nog börja där tror jag.

Funkar det på vintern oxå?
/Hasse

Jo, jag har använt bil en del oxå.

Men det gäller ju att hitta lokalen oxå, verkar jobbigt att sätta sig nånstans bara på måfå...

Imponerande bilder iaf Omar!

/Hasse

ewalds skrev:
Maskeringsnät funkar bra men ack så tungt att bära på

Man behöver ju inte ha ett helt nät. Använder själv en cammodräkt bestående av cammonät fastsytt på div gröna kläder. Funkar hur bra som helst och ger mer rörlighet än ett nät.

Tänkte ju på kronans 5x5m.. Dom väger ju som sagt en del.. Men klart kan man ju klippa till vad man behöver.. Att sy dit på kläder är nog en alldeles utmärkt idé...

Jag kör med dubbla cammonät från överskottsbolaget. Och täcker sedan över det ytterligare med granbarr. Nåt av det viktigaste är att bakgrunden i gömslet är mörkt.

Cabelas har ett mycket bra 3d kammo set liknande det som Swedteam har.
Skillnaden är att Cabelas ställ har homogent tyg som grund istället för det finmaskiga tyget som Swedteams har.
Dessutom så har stället fickor i både byxor och jacka.

Jag vet att när jag gjorde lumpen så hade vi ett slags nät som heter "barracuda". Det är inte av plast som dom gamla är utan av ett tyg som väger mkt mindre. Nackdelen är att det skulle skydda mot IR och därför är det gjort av två lager, ett av tyg och ett av IR-dämpande plast. Det borde inte vara något problem att skilja dom åt så du får ett jättelätt nät. Jag minns att vi slängde en hel del nät som kördes och slets sönder, så det borde inte vara så svårt att få tag på. Själv har jag en snödräkt kvar från lumpen som ska provas om det nu kommer nån snö:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar