Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camoflage - Vad funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Du får göra som de gör i det militära. Har sett från usa när deras "snipers" tränar så får de börja att krypa i ett dike för att dräkten ska få rätta patinan. ;)

Mvh Göran

:)

Om inte annat kan det vita vara bra på våren när det finns mycket torkat gräs.

Jag får kolla om denna finns på det lokala Biltema och slå till helt enkelt.

Tack för tips!

Priset lockar oerhört men hur är det med de skarpa färgskiftningarna i svart, vitt och grönt?

Den jag tittat på innan kostar tre ggr så mycket men ser mycket lugnare ut i skiftningarna.

Eftersom det är ganska vanligt med "skarpa färgskiftningar" i naturen så lär det inte vara ett problem.

Min erfarenhet är att konturerna av oss är viktigast att dölja, färger bryr de som det verkar inte speciellt mycket om. Samma sak med däggdjur som går mycket på sin hörsel, syn och luktsinne.

//R

Hmm, jag tillhör nog skeptikerna...

Det första fienden skulle använda som motåtgärd, är gamla hederliga hundar, som sniffar reda på allt, även det som inte syns...tänker jag.

Hmm, jag tillhör nog skeptikerna...

Det första fienden skulle använda som motåtgärd, är gamla hederliga hundar, som sniffar reda på allt, även det som inte syns...tänker jag.

Mmmm fast det har ju talats om tekniken väldigt länge! Rovdjuret i Schwarzeneggerfilmerna anvönder den ju redan p å80-talet ;-)

Angående det där med hundar, så blir du nog skjuten en bra stund innan hunden har hittat fienden så du kan skjuta honom...

Skulle säga att detta är en kopia på en av naturen gammal lösning på problemet att kamoflera sig mot olika bakgrunder.

Se på hur tex Tarpoon och Bonefish ser ut, silverblanka fjäll över hela kroppen som funkar som speglar och reflekterar omgivningen så att när man tittar på fisken så ser man inte fisken utan en spegelbild av omgivningen vilket får själva fisken att försvinna, det spelar ingen roll om bakgrunden är sandbotten, gräsbevuxen eller stenig allt speglas och fiskarna blir i princip osynliga så länge de är stilla.

Detta är perfekt för rovdjur/fotografer som väntar in sitt byte och vill att det ska komma så nära som möjligt, och sedan snabbt slå till, så som vanligt ligger naturen någrar tusen år före vår utveckling men vi kallar det för nyhet och revolutionerande uppfinning ;-(

Så får de bara det att funka lika bra som i naturen så ska det säkert bli bra, men som sagt inget kamoflage är perfekt och det lär inte dröja länge innan fienden har löst problemet.
För den moderna soldaten är sannolikt alll elektrinik de använder/har på sig mera avslöjande än att de syns för sånt kan spåras på långt håll och pejlas in och så siktar man bara på källan för signalen så är det kört iaf, inget kamo i världen skyddar mot det ;-(

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto