Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camoflage - Vad funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad gäller ljudet från slutaren är det stor risk att de blir rädda för det, såsom räv, rå och älg. Bästa tipset vad gäller det är att ta EN bild och kolla reaktionen hos djuret genom slutaren, sänk inte kameran utan sitt blixtstilla. Om djuret stannar till, lyfter huvudet och lyssnar har det hört något men genom att sitta blixtstilla och tyst går de oftast åter till sina sysslor och då tar du bild två osv.

Att sitta bekvämt är viktigt, stol javisst men jag sitter lika gärna på en stubbe eller sten med en buske tätt bakom att flyta in i.

För att hitta räv är ett sätt att hitta ett gryt och stigarna därifrån. Annars fungerar det hyfsat att överblicka stig eller väg eftersom räven ofta rör sig längs nätet av stigar och vägar i sitt födosök. Just ja, räven annonserar inte alltid ut att den hört eller sett dig utan agerar normalt tills ni har en sten eller annat hinder som ett dike oeller dyl och försvinner sedan spårlöst i skydd, då har den märkt dig och lurat dig likväl. Just nu skulle jag söka gryt och sitta en bit ifrån eftersom rävungarna är både nyfikna och tillsammans, gjort för bra, roliga bilder.

Älg skulle jag söka i hyggeskanter med lövsly där de ofta betar tidiga mornar. Älgen är svår att komma inpå nära och det är nästan lite obehagligt att ha en vuxen älg några meter bort.

Rådjur och älgar betar sällan på samma platser samtidigt eftersom rådjuren verkar tycka älgen är ett otrevligt sällskap. Rådjuren är finsmakare och vill gärna ha fina knoppar och blommor. Jag skulle söka dem i början av augusti när de parar sig och då i närheten av skogsängar, parningen är spännande att bli åskådare till.

Spillning talar ju sitt tydliga språk, lär dig att se skillnad på färsk och gammal.

Rör dig sakta,sakta i motvind. Stanna och sitt en timme, flytta dig lite i motvind osv så täcker du ett större område och om du är tillräckligt försiktig och uppmärksam (glöm boken) kan jag lova att dina möten med det vilda kommer att bli flera och roligare än du trodde, bilderna däremot är upp till dig :)

..och igen GLÖM boken, du behöver all din uppmärksamhet så att du är nr ett att upptäcka viltet och inte tvärt om.

Åter igen ett kanon bra inlägg av Fredrik. Håller med till 100%.

Glöm boken. Ju mer du är ute i naturen ju härligare blir det och ju mer "ser" du och lär du dig, och du kommer tycka allt mindre att "dö-tid" är tråkigt, det finns bara ingen dö-tid längre. Ta det i etapper. Sitt en halvtimme till att börja med. Dock tror jag inte att kortare tid är att rekommendera. Du måste bli en del av omgivningen som djuren inte märker av och det tar tid för djuren att återgå till sitt naturliga beteende om dom har upptäckt dig när du kom dit.

Lär dig läsa av omgivningen. Sitt och lyssna och se dig omkring. Kolla var viltstigar går, brutna grenar, spillning, etc..
Att sitta 3 timmar eller mer är oftast något man gör när man vet OM att någon kommer till den platsen och det innebär ju att du redan har införskaffat kunskaper om den platsen (förhoppningsvis genom att själv ha varit där några gånger tidigare) eller har någon med sig som varit där tidigare. Som Fredrik säger, sitt någon timme och händer inget där flytta till ny plats.

Det allra viktigaste är dock respekten för alla djuren, och allra mest i de fall det finns ungar. Håll avstånd och märker du att dom blir störda (uppmärksammar dig) så lämna dom ifred.

Hjälper till och trycker på för respekten för djuren. Man ska inte störa mera än nödvändigt och speciellt viktigt under och vid fortplantning. Tack för uppskattningen av mina inlägg.

Tidigare fotade jag nästan uteslutande från portabelt gömsle. Numera använder jag aldrig det portabla gömslet. Jag använder ett lövcamo från Sweadteam, mycket effektivt men som flera nämnt så är det viktigaste att man tänker på vinden och att man är försiktig i sina rörelser.

Tidigare fotade jag nästan uteslutande från portabelt gömsle. Numera använder jag aldrig det portabla gömslet. Jag använder ett lövcamo från Sweadteam, mycket effektivt men som flera nämnt så är det viktigaste att man tänker på vinden och att man är försiktig i sina rörelser.

Kör du stativ? Behöver man kamouflera den med? (detta frågat utifrån fåglar, ej däggdjur)

Kör du stativ? Behöver man kamouflera den med? (detta frågat utifrån fåglar, ej däggdjur)

Japp jag har ett 3-bens stativ med gimbal huvud. Jag har dragit runt camotejp runt benen och även kring stommen på gimbal huvudet. Inte för att det kanske gör så stor nytta men det ser mycket coolare ut ;) (tejpen minimerar dock risken för solblänk på stativet)

Är det fåglar det gäller så tror jag dock att portabelt gömsle är att föredra. Jag har smygit mig på både rådjur, räv , vildsvin etc men tror att det är stört omöjligt att smyga sig på tex en ormvråk etc.

Är det fåglar det gäller så tror jag dock att portabelt gömsle är att föredra. Jag har smygit mig på både rådjur, räv , vildsvin etc men tror att det är stört omöjligt att smyga sig på tex en ormvråk etc.

I våras gjorde jag ett försök att smyga in på ett orrspel. Någon kan kanske tycka att det var något etiskt tveksamt, men i alla fall. Jag blev förvånad över hur nära jag ändå lyckades komma trots att jag hade ett väldigt enkelt camouflage: extremt låg profil, mörka kläder, handskar och dessutom ansiktet dolt av ett mycket finmaskigt svart myggnät som en gång använts som insektsskydd för en barnvagn.

Blogginlägg och lite bilder här!

Japp jag har ett 3-bens stativ med gimbal huvud. Jag har dragit runt camotejp runt benen och även kring stommen på gimbal huvudet. Inte för att det kanske gör så stor nytta men det ser mycket coolare ut ;) (tejpen minimerar dock risken för solblänk på stativet)

Ok tack. Har själv portabel gömsle (även påsgömsle) men tycker sikten är så begränsat (framåt). Skjuter helst små(mindre) fåglar så jag behöver komma nära. Jobbigt att förflytta sig inne i portabla gömslet med stativet... (nu pratar vi några meter bara, men ändå). Funderat på lövcamo men känts lite meningslöst att stativet är synligt - och, jo, jag brukar tejpa den med (och mitt "objektiv" likaså).

Om jag enbart har kläder med mörka, dova färger, får inte djuren syn på mig då när jag börjar fota och de hör slutaren?

Hur stilla måste man sitta? Kan man ha en bok med sig, för att fördriva tiden? Om man nu skall sitta o vänta i 3h kan det ju bli lite långsamt, kan jag tänka mig. Brukar ni ha en stol med er?
Myggmedel måste man ju ha, men är det något annat man skall tänka på?

Hur gör man för att hitta de bästa ställena att sitta på? Letar man spillning? Åker man först med bilen på grusvägar och letar djur, för att se vart de brukar hålla till? Eller letar man bara upp ett fint ställe och sätter sig o väntar? Hur brukar ni göra?

Hej.
Jag har med stor framgång använt lövcamo och det är överlägset. Handskar, mössa och framförallt kanske ansiktsmasken. I skogen sitter jag så stilla så det enda jag hör är min egen andning. Jag sätter mig ofta i täta snår vid djurstigar eller andra ställen som verkar vara intressanta som vattenhål osv. Sen är det bara tålamod. Se till att sätta dig riktigt bekvämt. Då jag varit ute i skogen i sällskap med andra några ggr så märker man verkligen vad de små ljuden hörs väl. Är det väldigt tyst hörs en harkling eller dylikt mycket. Jag rör mig en del i skogen så gömsle är endast intressant för mig vid åtel. Då jag ofta kryper ner i buskage eller tätt intill trädstammar så är det också svårt att veta exakt varifrån djuren kommer att komma och därför föredrar jag rörligheten att vara utan stativ. Jag använder dessutom relativt kort brännvidd i skogen då en del av det hela är "jakten" att komma nära viltet obemärkt och det gör att behovet av stativ minskar. Använder uteslutande 70-200. Jag har varit så nära en grävling så den vände först då den nosade på min sko. Dovhjort och rådjur har jag haft inom 2,5m. Räv ca 4m. Vildsvin ca 4m. Fåglar är oerhört svåra då de är enormt vaksamma med extrem syn. Troligen något av det svåraste att fota om man inte har väldigt långa objektiv. Men det viktigaste tipsen jag kan komma med är ändå att sitta stilla och tänka på vittringen. Just vittringen när det gäller alla våra däggdjur är överlägset det vanligaste som får dem att fly. När väl tillfället kommer så var gärna kall och vänta lite innan första försöket till bild. Vissa gånger får man bara en chans. Serietagning är såklart bra om djuret börjar springa men man ska vara försiktig så att inte kameran börjar låta som en kulspruta bara man pressar slutarknappen försiktigt en gång. Ytterligare ett litet tips i mitt långa mess är att du bör hålla dig ifrån grusvägar. Ofta tycker man att det är bekvämt att gå efter dessa men de är ofta svåra att smyga efter då gruset låter en hel del under skorna.

Och sen gäller det att tänka till den dagen det är dags att tvätta kläderna.

Undvik för allt i världen tvättmedel med vitgörare, för vissa djur ser det ut som om du går med glitter på hela kroppen efter en sådan tvätt. (Nästan alla tvättmedel för vit tvätt har detta i sig)

http://www.jula.se/gomsle-med-stol-790127

Ett alternativ som jag tror på när det gäller passa däggdjur, fågel delvis men problem när de vill flyga istället ovanför. Annars så har jag lövcamodräkten med mask och vantar och är mycket nöjd med det och handhåller till 99% av mina bilder. Vintertid sitter jag i eget fast gömsle och åtelutfodrar men det är en helt annan historia förstås.

//R www.frilantz.se

Lövcamo från Camoexperten

Hej!
Jag kan varmt rekommendera ett lövcamoset 3D från Camoexperten (www.camoexperten.se). På bockjakten ifjol när jag hade setet på mig hade jag en räv på 15 meters håll. Han upptäckte mig aldrig. Givetvis låg vinden rätt men ändå en häftig känsla att bli osynlig. Har även haft rådjur hos mig på ca 10meters håll som har gått omkring och ätit men aldrig märkt mig.

Funkar något annat än fasta gömslen när man skall fota vilda djur? (Räv, rådjur, älg, hare, fågel etc).
Jag har fotat i ca 15 år, men har inte mycket erfarenhet av att fota däggdjur och fåglar.
För vilka djur räcker det med camoflage-kläder? Hur nära kan man komma?
Är camoflagekläder med påsydda löv bättre än "vanlig" camoflage? Måste färgerna överensstämma väl med bakgrunden?

Räcker det med att djuren inte ser att man är en människa, eller är de lika rädda för en lövhög som inte fanns där nyss?
Vilka djur kräver tid för att vänja sig vid nya objekt i omgivningen.

Jag är inne på att köpa en lövcamo-poncho, men har ingen lust att lägga 800kr på någont som inte fungerar i praktiken.

Är tacksam för alla tips!

Mvh
/J

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto