Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camoflage - Vad funkar?

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Funkar något annat än fasta gömslen när man skall fota vilda djur? (Räv, rådjur, älg, hare, fågel etc).
Jag har fotat i ca 15 år, men har inte mycket erfarenhet av att fota däggdjur och fåglar.
För vilka djur räcker det med camoflage-kläder? Hur nära kan man komma?
Är camoflagekläder med påsydda löv bättre än "vanlig" camoflage? Måste färgerna överensstämma väl med bakgrunden?

Räcker det med att djuren inte ser att man är en människa, eller är de lika rädda för en lövhög som inte fanns där nyss?
Vilka djur kräver tid för att vänja sig vid nya objekt i omgivningen.

Jag är inne på att köpa en lövcamo-poncho, men har ingen lust att lägga 800kr på någont som inte fungerar i praktiken.

Är tacksam för alla tips!

Mvh
/J

Hej!
Största risken att skrämma ett vilt djur såsom tex en räv är vittringen. Om man sitter stilla och ingen vittring når djuret kan man komma dem ganska nära med bara dova kläder i grått, brunt eller grönt.
Lövcamo har den egenskapen att den tar bort dina konturer och du blir nästan osynlig, detta är förstås det bästa valet om man inte vill använda tält.

Vad gäller fåglar är det synliga allt. Där gäller skydd för händer och ansikte. Detta kan man lätt prova genom att rikta upp ansiktet mot tex en korp som svävar förbi i trädtoppshöjd, utan camo vinklar den direkt.

Alltså, du behöver inte lövcamo men det är det bästa. Jag har haft både älgar, rå och räv in på 10 meter bara med vanliga gröna kläder men det gäller att sitta still i rätt vind.

Fågel ett måste med skydd för oskyddad hud, ansikte och händer.

Vill Du inte använda gömsle och vill ha bra tips om camokläder för att komma nära djur så sök på USA forum om bågjakt dessa jägare är de som är bäst på att smyga sig nära djur, ofta någa tiotal meter.

Visst Du ska "skjuta" med kameran men Du vill in på samma avstånd som de och då är deras erfarenhet bra, min erfarenhet av camo är inte stor men ju mera lika omgivningen ju bättre vet jag iaf.

Det är inte utan orsak som militär och jägare använder camo med remsor och lövliknande saker på så det lär inte vara någon nackdel iaf.

Rackarns massa fritidskläder och camo till bra priser och superb service. Köper Själv bl.a T&P Fjeld byxan där, halva priset mot Haglöfs, Fjällräven m fl. Suverän....

http://www.idefixteko.se/

Rekommenderas!

Ett litet maskeringsnät 2-3 m i fyrkant väger inte många gram och kan göra stor nytta.
Finns firma som säljer per löpmeter men har tappat namnet.Ahh, kom på det nu...
http://rodastjarnan.com/welcome?id=kamouflage&gclid=CJazus2WvLACFecumAodh0Cfng

Vill man förflytta sig och exempelvis komma närmare något så blir väl det i det närmaste omöjligt med detta nätet. Kan inte tänka mig annat än att det är rätt prassligt...!

Som camo vid ett gömsle helt superbt.

Det är faktiskt så enkelt som Fredrik Byström säger. Ingen ide att komplicerade det mer än så.

De två främsta faktorerna för alla djur förutom fåglar är ljud och lukt. Var så tyst som möjligt och stå/sitt i motvind. Att ha kamokläder har ingen betydelse. Det vissa andra hänvisar till om militärer har med andra människor som inte ska se dem, inte andra djur, det är två helt vitt skilda områden.
Så länge du har jordnära mörka dova färger (förutom i snölandskap och öken) som brunt och grönt (själv har jag en halvmörk blågrå färgad jacka och byxa special för just naturfotografer) så är det minst lika bra som det överdrivna kamodräkterna (särskilt med löv och allt). Bättre bära på ett litet lätt gömsle för fågelfotande där inga dräkter kan hjälpa dig då fåglar är en annan sak, dom ser så bra att du måste försvinna som människoform från dom.

För alla djur är det viktigare att du inte hörs och de flesta kläder du köper som är till för naturändamål prasslar och låter som när man går och byxbenen gnider mot varandra. GoreTex är alltså det absolut värsta materialet.
Att vara orörlig är magiskt. Sitt still i timmar och det är som djuren inte märker dig alls, inge kamo eller tält nödvändigt. Fast gäller det timmar i sträck så kan det vara skönt med ett tält eller dylikt så man kan ta sig en macka, kaffe, röra på sig, m.m.. Poängen är att rör du dig inte så ser dom dig inte.

Fåglar är annorlunda som sagt. Här måste du vara en del av något som inte ser ut som människa. Sitt kvar i en bil t.ex. (funkar för andra djur också), sitt i ett gömsle, var en orörlig del av en kanot/kayak, etc. Färger är av mindre betydelse när man ska komma nära fåglar men om man vill minimera även den faktorn så är de enda färger som man bör undvika vitt och blått, hur lustigt det än må låta. Det finns forskning kring fåglars färgseende som påvisar dettta och det finns många fågelfotografer som kommer säga att färg inte betyder något.

Det är viktigare att kläderna är tåliga och anpassade till just naturfotande så att du kan ligga ner länge, stå på knä länge (vadering), inte låta, bra ventilationsmöjligheter, vattentätt, m.m..

Som sagt, ingen ide att överdriva det till vad jag tycker något löjeväckande.

Nu får du ge dig Mats! Inte alls överdrivet med camo. Tänkte bara komplettera med ett tips om man vill ta med sig familjen på fototuren......;-)

https://www.ghillieghillie.com/products/Kids-Woodland-Camo-Ghillie-Suit.html

ROFL, vilken kommentar, "nu får du ge dig".
Över vad ska jag ge mig? har det varit någon diskussion där vi har kontrat varandra?

Din kommentar ger ju inte mycket till grund för "inte alls överdrivet med camo". Du har ju inte presenterat några fakta som påvisar att jag har fel eller att du har rätt.
De som läser detta borde kunna, baserat på fakta som givits, se vem som besitter kunskaperna för att besvara dessa frågor. Ett kort "Inte alls överdrivet med camo" säger ju inget. Fram med fakta om du nu anser att jag har fel, vilket lär vara svårt efter som jag kan detta. Vore alla fall kul att höra hur du kan anse att camokläder hjälper bättre.

Ajdå, mitt lilla försök till ironi gick visst inte fram.......

Nej, tyvärr gjorde den inte det. Jag är allt för van vid att folk faller för alla typer av överdrifter och marknadsföringar, sorry :/

Jag ser nu din tidigare länk att det var "normala" kläder du länkade till. Hade jag tittat på det först så hade jag fattat galoppen :)

Mitt fel, rätt kul egentligen. Fast det blev ju ännu roligare nu när jag föll dit :)

Nej, tyvärr gjorde den inte det. Jag är allt för van vid att folk faller för alla typer av överdrifter och marknadsföringar, sorry :/

Jag ser nu din tidigare länk att det var "normala" kläder du länkade till. Hade jag tittat på det först så hade jag fattat galoppen :)

Mitt fel, rätt kul egentligen. Fast det blev ju ännu roligare nu när jag föll dit :)

Inga problem...och ingen som gjort fel. Ibland blir det lite feltolkningar bara...:)

Några (mer eller mindre) dumma följdfrågor

Om jag enbart har kläder med mörka, dova färger, får inte djuren syn på mig då när jag börjar fota och de hör slutaren?

Hur stilla måste man sitta? Kan man ha en bok med sig, för att fördriva tiden? Om man nu skall sitta o vänta i 3h kan det ju bli lite långsamt, kan jag tänka mig. Brukar ni ha en stol med er?
Myggmedel måste man ju ha, men är det något annat man skall tänka på?

Hur gör man för att hitta de bästa ställena att sitta på? Letar man spillning? Åker man först med bilen på grusvägar och letar djur, för att se vart de brukar hålla till? Eller letar man bara upp ett fint ställe och sätter sig o väntar? Hur brukar ni göra?

Om jag enbart har kläder med mörka, dova färger, får inte djuren syn på mig då när jag börjar fota och de hör slutaren?

Hur stilla måste man sitta? Kan man ha en bok med sig, för att fördriva tiden? Om man nu skall sitta o vänta i 3h kan det ju bli lite långsamt, kan jag tänka mig. Brukar ni ha en stol med er?
Myggmedel måste man ju ha, men är det något annat man skall tänka på?

Hur gör man för att hitta de bästa ställena att sitta på? Letar man spillning? Åker man först med bilen på grusvägar och letar djur, för att se vart de brukar hålla till? Eller letar man bara upp ett fint ställe och sätter sig o väntar? Hur brukar ni göra?

Jag kör såna här gömslen. Såpass billiga så jag har utplacerat 3-5 stycken. Som jag besöker och sitter o fikar i. Funkar bra, men vissa fåglar, främst kråkfågel köper det inte riktigt. Men sjöfågel och tättingar verkar inte se en.

http://www.pnjakt.se/art/gomsle-swedwood.php

//Benny

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto