Annons

Camera Raw med D70-bilder (var "Blir tokig ...!")

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Blir tokig ...!

Jag har precis börjat använda Raw-bilder och ägnade flera timmar åt mina bilder igår för att få in dom i PS. Lyckades till slut tack vare många bra råd via forumet, men idag har det hela skitit sig igen ... Suck! Jag jobbar med Mac och har PS CS (8.0.1). Jag bytte camera raw pluginen 2.0 mot 2.3. igår och fick in en bild men idag vill det bara inte, fattar inte varför? Har Nikon D70 och tar in bilderna i datorn via Nikon View eller Picture project. Har någon nåt bra tips vore jag tacksam!
 
Jag tror att en lite mer samlad felbeskrivning kan underlätta. Vad är det som inte går?
 
Jag försöker öppna en NEF-fil i PS och då kommer en dialogruta "Raw adjustments". När jag klickar OK i den rutan öppnar sig bilden som vanligt i PS, ej med camera-raw pluginen. Jag hamnar inte där jag kan hantera raw-bilder. Läste om någon Nikon plug-in som ev kan störa öppnandet av Raw-bilder, kan det stämma?
 
Aha, det klassiska felet i windows drabbar alltså även macen.

Jag vet inte var pluginen finns i macen, men sök i Photoshops programmapp efter allt som har Nikon i filnamnet och släng bort det.
 
Jag hittar tre olika Nikon plug-ins:
-Nikon NEF LE Plugin
-Nikon NEF Plugin
-Nikon YCC TIFF

Vågar man ta bort någon av dom tro?
 
Du kan ju lämna den sista, men de två första skulle jag ta bort.

Du kan ju notera var de låg och bara flytta ut dem innan du slänger dem om du vill vara säker.
 
YEEEEES ...!
La undan de två första i en mapp på skrivbordet och nu öppnar camera-raw direkt när jag klickar i filläsaren.

Stort TACK Jim ...!
 
Samma hände mig, och samma lösning löste det. Om jag förstått det hela rätt så blir det så ifall man installerar Nikon prgmvaran Efter CS. Eller har jag fatta fel?
 
Jag installerade Nikon efter CS så i mitt fall stämmer det.

Tyvärr fick jag inte vara helt glad hela resan men nu kanske det bara är en mindre inställning som felar. Jag pillrade lite med bilden i camera-raw och tog den sedan till "vanliga" PS. Tyvärr kommer jag inte åt alla filter där helt plötsligt! Vad kan det bero på?
 
Markera några av dina raw-filer och välja visa info (kommando+I) och ändra förvalt program under öppna med fliken, sen klickar du även på ändra alla under samma flik och då kommer dina raw-filer alltid öppnas i photoshop. Givetvis går detta att gör amed alla typer av filer och på så sätt styra dem till det program man vill använda.
 
Jag har också problem, men jag har inte löst det. Jag har Photoshop CS och Camera Raw 2.4 (som jag laddade ner). Har tagit bort Nikon-pluginerna. Förut kunde jag åtminstone öppna mina RAW-bilder i PS som vanliga filer (inte i Camera Raw) men nu kommer felmeddelandet "Kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument" upp såfort jag försöker öppna en RAW-fil i PS. (den öppnas alltså inte alls)
 
Ola Rockberg skrev:
Jag hittar tre olika Nikon plug-ins:
-Nikon NEF LE Plugin
-Nikon NEF Plugin
-Nikon YCC TIFF

Vågar man ta bort någon av dom tro?

Släng skiten. Det är ett otyg att Nikon installerar en massa tilläggsprogram utan man har en möjlighet att välja det eller inte. Programinstallationer ska ske för att jag har valt att göra dem, inte på grund av att någon annan tycker att jag ska ha lite extra saker i Photoshop. När de dessutom ställer till med så mycket strul som de nu gör är det extra irriterande.

MVH/Stefan
 
maxim skrev:
Jag har också problem, men jag har inte löst det. Jag har Photoshop CS och Camera Raw 2.4 (som jag laddade ner). Har tagit bort Nikon-pluginerna. Förut kunde jag åtminstone öppna mina RAW-bilder i PS som vanliga filer (inte i Camera Raw) men nu kommer felmeddelandet "Kunde inte fullfölja din begäran därför att det inte är rätt typ av dokument" upp såfort jag försöker öppna en RAW-fil i PS. (den öppnas alltså inte alls)

Man kan aldrig öppna råformatsbilder i Photoshop. Programmet kan helt enkelt inte läsa dessa filer innan de är konverterade till ett format som .tif eller .psd.

Om du har problem med filer från någon av de nya kameramodellerna så beror det på att den plugin som finns i Photoshop CS inte kan läsa dessa filer. Lösningen är att ta hem DNG Converter 3 och konvertera dem till DNG först och sedan öppna dem i Camera Raw 2.4. Lite struligt, men du har ju fördelen av att dina råbilder görs om till DNG.

Annars måste du uppgradera till Photoshop CS2

MVH/Stefan
 
Jaha, tackar då. Tyvärr kan jag inte konvertera bilderna med DNG converter. Kan Photoshop CS2 öppna mina RAWbilder direkt? Ska uppgradera det såsmårningom...
 
maxim skrev:
Jaha, tackar då. Tyvärr kan jag inte konvertera bilderna med DNG converter. Kan Photoshop CS2 öppna mina RAWbilder direkt? Ska uppgradera det såsmårningom...

Då har du fel DNG Converter. Photoshop CS2 har en Camera Raw som konverterar råbilder direkt.

MVH/Stefan
 
Sådär, nu har jag rätt, tack för hjälpen.
Är DNG också en råformatsbild, fast i ett format PS kan hantera? Man förlorar inget på att konvertera till DNG?

/Tack
 
DNG är ett RAW-format som Adobe utvecklat, och som förhoppningsvis blir en standard framöver...

Jag har också ett problem med RAW-filer. Jag kör CS2, och jag får inga thumbnails i Adobe Bridge med mina NEF-filer, men om jag konverterar dem till DNG så får jag thumbnails.
Det funkar bra att dubbelklicka på en NEF-fil i Bridge. Den öppnas då i Camera Raw.

Måste man fota RAW+jpeg för att få thumbnails, kan inte programmet läsa den inbäddade jpeg-filen?
 
Ni som har D70s, får ni fram thumbnails i Bridge?
När man läser på Adobes hemsida så har ju CS2 stöd för Nikon D70. Camera Raw from. version 3.0 stöder D70

Jag vill kunna välja flera NEF-filer samtidigt och göra justeringar på dessa - det funkar ju inte så bra utan thumbnails.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.