Annons

Camera raw i photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör jag det i camera raw? eller ska jag öppna bilden i photoshop och spara den där, och hur gör jag isånafall ?

Det Tonyeagle säger är vad du ska göra. Dvs:
Öppna rawfilen (nef) i Camera Raw. Kolla där längst ner vilken färgrymd du har, ändra till srgb vid behov. Dra i reglage och dona med bilden i Camera Raw tills den ser bra ut.
Öppna den i PS.
I menyn "BIld">Bildstorlek kan du ändra storleken till den rekommenderade 1040px på längsta sidan. Det blir troligen OK för ändamålet.
Öppna menyn "Filter" >Skärpa>Smart skärpa. Välj mängd ca 30. (Skärpning är en hel vetenskap - den här metoden duger).
Gå till "Arkiv">Spara som och välj en lagom bra kvalité, gå ner till kanske 8, eftersom maxstorlek var satt till 1 MB på sidan bilden skulle placeras.

Förutom de inställningar du gör om färgrymd etc. I "knappen" i underkant på CR kan du också välja alla möjliga parametrar i knappen spara bild/er längst ner till vänster. Man behöver inte gå vägen över Ps om man vet hur man vill ha det. Veta hur man vill ha det brukar man få om man pysslar i Ps med en bild och antecknar lite om processen. Sen är det klart, vad som är kvalitet för en person behöver inte nödvändigtvis vara det för en annan. Därmed inte sagt att man ska sänka ribban till någon slags lägstanivå. Att bilder generellt blir sämre i en webbläsare är inget okänt fenomen.

Det Tonyeagle säger är vad du ska göra. Dvs:
Öppna rawfilen (nef) i Camera Raw. Kolla där längst ner vilken färgrymd du har, ändra till srgb vid behov. Dra i reglage och dona med bilden i Camera Raw tills den ser bra ut.
Öppna den i PS.
I menyn "BIld">Bildstorlek kan du ändra storleken till den rekommenderade 1040px på längsta sidan. Det blir troligen OK för ändamålet.
Öppna menyn "Filter" >Skärpa>Smart skärpa. Välj mängd ca 30. (Skärpning är en hel vetenskap - den här metoden duger).
Gå till "Arkiv">Spara som och välj en lagom bra kvalité, gå ner till kanske 8, eftersom maxstorlek var satt till 1 MB på sidan bilden skulle placeras.

Hur menar du med `Bildstorlek kan du ändra storleken till den rekommenderade 1040px på längsta sidan´ ? det står, bredd 694 pixlar , höjd 1040 pixlar och upplösning 300. Vilket utav dem ska jag ändra ? :)

Hur menar du med `Bildstorlek kan du ändra storleken till den rekommenderade 1040px på längsta sidan´ ? det står, bredd 694 pixlar , höjd 1040 pixlar och upplösning 300. Vilket utav dem ska jag ändra ? :)

Jag skulle välja storleken 1040px precis som du har gjort. Då blir den lätthanterlig och duger bra även nedskalad på sidan.
(Det där med upplösningen kan du helt bortse ifrån - vad du väljer där har ingen betydelse i det det här sammanhanget.)

1040 skulle jag undvika om slutstorleken ska vara 1024 eller 1000, just små omskalningar kan vara väldigt skadliga för en bild.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar