Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Camera raw öppnas inte.

Produkter
(logga in för att koppla)

Global

Medlem
Jag har PS CS3 och har under ganska lång tid efterbehandlat bilderna i camera raw.
Arbetsflödet har varit ganska enkelt genom att jag först öppnar bilderna i Windows photo gallery eller liknande. De som sedan har varit värda att behandla har jag öppnat i Photoshop CS3. Då har camera raw automatiskt kommit upp. Efter jaq har gjort justeringarna har jag sparat och då hamnar bilderna automatiskt i Photoshop.
Efter att köpt mig en Canon 500D och några kvällars efterbehandling så öppnas plötsligt inte bilderna längre i camera raw utan bilderna går direkt till Photoshop. Jag misstänker att det är någon inställning som man ska göra men jag vet inte vilken.

Någon som har några idéer?
 
Dng

Har du formatet DNG i kameran?
Eller har du Canon´s eget RAWformat?
Det är förmodligen någonting annat, men en förflugen idé.
 
Om den stöder Camera Raw vet jag inte. hur kollar jag det?
Jag hittar inte heller camera raw när letar efter program i datorn. Så jag vet inte hur jag ska göra för att uppgradera den.
 
Hej igen!

Du måste ha minst Camera raw 5.4 till din Canon 500D.
Detta i sin tur kräver minst Photoshop Cs4.

Christer
 
Jpeg

Om du menar vilket format jag fotar i så är det jpeg.

Om du fotograferar i formatet JPEG kan du iof justera detta i Camera RAW för CS5... men JPEG är redan bearbetad i kameran. Din RAWfil har genomgått justering, innan du får ut den från minneskortet. Ska du arbeta i Camera RAw ska du fotografera i DNG (eller uppgradera CS3 för att få tillgång till senare Camera RAW. ... då tror jag kan du öppna RAWfiler i formatet Canon CRW (CR2). Men... fick du inte Canons RAWkonverterare med kameran?
 
Du skriver att du fotar ijpeg.
Då förstår jag inte riktigt varför du behöver Camera raw.

Christer

Såg inte att det redan hade kommit ett svar ang, det.
 
?

Du skriver att du fotar ijpeg.
Då förstår jag inte riktigt varför du behöver Camera raw.

Christer

Nej inte jag heller om jag ska vara ärlig, men du kanske ska börja arbeta med RAWfiler? Det innebär en stor och ny underbar värld för ditt foto.
 
#7

Jag tog just en bild i raw formatet. Photoshop känner inte igen fildfilen.
Hur gör man för att fota i DNG? Som jag förstår det kan man ställa in om man vill fota i raw eller jpeg.
 
Du skriver att du fotar ijpeg.
Då förstår jag inte riktigt varför du behöver Camera raw.

Christer

Såg inte att det redan hade kommit ett svar ang, det.

Varför skulle jag inte kunna arbeta i camera raw?
Det har gått alldeles utmärkt tidigare när jag tog jpegbilder.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.