Annons

C220 bra eller bara billig

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Tänkte köpa en 2Mpix med 3ggr opt-zoom.
Det verkar var vad som behövs för att ta lite "social-foto", som ska beskådas med TV eller PCn. Olympus C220 verkar prisvärd ca 2800:-
Har någon erfarenhet av den eller ett bra alternativ?
 
Har i skrivande stund haft min Olympus C220 i två dagar och jag måste säga att resultatet är över förväntan.
Bilderna håller ovanligt bra skärpa i storleken 1200x1600. Däremot kan man ana en viss oskärpa om man zoomar in max.
Kameran är otroligt liten och lättjobbad. Den startar upp på ett par sekunder och är sedan klar att använda.
Menyerna är busenkla och det behövs knappast någon instruktionsbok för att lära sig.

En nackdel är att det just nu är rykande åtgång på dessa kameror.
Efterfrågan är så stor att Olympus inte hinner med i tillverkningen. Därför kan det vara långa leveranstider.
Jag fick vänta i drygt tre månader på min kamera.
Har du tur så kan du hitta den hos någon lokal handlare. Annars så räknar de med att kunna leverera någongång mellan Oktober och januari.
 
Utan att egentligen ha någon erfarenhet av kameror/digitalkameror så vill jag ändå påstå att C 220 Zoom är marknadens bästa kamera för ca: 2800:-. Jag har då inte hittat någon annan kamera som ger så mycket för pengarna (på pappret). Hämtade ut min igår efter en 2 månaders lång väntan. Känner mig helnöjd, en kanon kamera med tanke på vad den kostar. Att man sen inte kan förvänta sig allt för mycket av en 2 megapixel kamera för knappt 3 tusen behöver jag väl inte tillägga...
 
Det som jag varit orolig för är tex graden av oskärpa vid zooming som Jimmy tar upp.
Det här med 2Mpixel är inte tillräckligt för tillfreställande skärpa. Jag har 0,5x och 2x linser till min video och allt för ofta är kantskärpan obefintlig och det ser man inte fören man är hemma efter som LCD är liten. Det där är ju ett problem när ljuset är lite på gränsen.
Om någon kan uttala sig om det är jag tacksam.
Tack för kommentarerna så långt.

Hans
 
Säger bara en sak. Köp inte Olympus C-220.
Jämförde den med Fujifilm Finepix 2600 och om man räknar på en skala från 1-10 så hade 2600 en klar 10 och C-220 ca 3. Testet gjorde jag genom att ta olika bilder direkt efter varandra i olika förhållanden. Båda kamerorna hade motsvarande inställningar och användes i högsta upplösning.
Medan jag tyckte att C-220 var faktiskt riktigt dålig så var Finepix 2600 mycket mycket bra. Av alla 2 milj. pix. kameror med 3x zoom jag har testat så är den faktiskt den bästa. slår både digital ixus och minolta Dimage X. Kanske inte världens mest tilltalande design, men en fruktansvärt bra kamera, och för ca. 3500:- så är den det bästa köpet i sitt segment idag, enligt mig iaf.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.